صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / رفسنجان؛ پیشگام در فعالیت اقتصادی رمز ارزها در کشور
رفسنجان؛ پیشگام در فعالیت اقتصادی رمز ارزها در کشور

رفسنجان؛ پیشگام در فعالیت اقتصادی رمز ارزها در کشور

کسب و کار نیوز-مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان می تواند به عنوان پیشگام در فعالیت اقتصادی رمز ارزها در کشور قلمداد شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «مرتضی بانک» که به رفسنجان در استان کرمان سفر کرده است در مراسم افتتاح بزرگترین پایگاه داده کشور و واحد ماینینگ و اولین پروژه رسمی و قانونی تولید رمز ارز ایران در «منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان» گفت: افتتاح این پروژه در حوزه ماینینگ و بلاکچین توسط منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و شرکت سرمایه گذاری ایران و چین گام نمونه و استثنایی در کشور است و این شهرستان پیشگام در فعالیت های اقتصادی در این حوزه محسوب می شود.
او با ابراز خوشحالی از اینکه این پروژه سبب افزایش اشتغال در این منطقه و در استان کرمان شده است گفت: این پروژه یک نمونه ارزشمند در کشور است. تاکنون در حوزه فناوری رمز ارزها سرمایه گذاری رسمی وجود نداشت که با بهره برداری از این پروژه؛ امکان سرمایه گذاری بیشتر برای فعالان این بخش فراهم می شود. در منطقه آزاد ارس هم امکان چنین سرمایه گذاری وجود دارد و امیدوارم انتقال تجربیات در این حوزه به ارس نیز انجام شود.
مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: برای این نوع سرمایه گذاری ها؛ آنچه مهم است ایجاد فضای جدید برای فعالیت های اقتصادی است که نیازمند تامین منافع شرکت ها و سرمایه گذاران منهای تولید رمز ارزها است.
مرتضی بانک ادامه داد: به دلیل امکانات خوبی که برای حضور در بازار مالی بخصوص ارزهای خارجی فراهم می شود شرکت ها هم می توانند سود و منافعی زیادی را برای خود پیش بینی کنند اما برای تولید هم باید شرایطی را فراهم کرد که منافع شرکت و سرمایه گذار تامین شود.
او افزود: اگر شرایط اقتصادی و فعالیت های اقتصادی در یک حوزه فنی، صنعتی به نحوی باشد که میزان برگشت سرمایه در مدت زمان بسیار سریع در مقایسه با سایر فعالیت ها قرار گیرد، بعد از مدتی این حرکت متوقف خواهد شد؛ چرا که سرمایه گذاران جدیدی به سرعت اضافه می شوند و مازاد بر بازار فعالیتی تولید می شود که سود نهایی را کاهش خواهد داد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه باید به این نوع فعالیت ها در کشور نگاه ویژه ای داشت گفت: تلاش دولت بر این است که سرمایه گذارانی که در این حوزه فعالیت می کنند، فعالیت شان قابل رقابت در مقایسه با بقیه فعالیت های اقتصادی باشد. وجود و حضور این صنعت در حوزه اقتصادی کشور مسیر جدیدی را برای ما باز می کند که برای حضور در بازارهای مالی و پولی دنیا مورد نیاز همه کشورهاست و در اقتصاد دنیا نقش مهمی ایفا می کند.
مرتضی بانک با اشاره به اینکه مناطق ویژه اقتصادی کشور نقش و موقعیت ویژه ای در اقتصاد کشور دارند گفت: همانطور که منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به قطب سرمایه گذاری در بخش ماینینگ تبدیل شده است منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هم به قطب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی تبدیل شده است . از این منظر هر یک از مناطق ویژه اقتصادی به لحاظ رونق تولید و اشتغال از جایگاه مهمی برخوردار هستند.
او در ادامه به آمارهای صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: میزان آمار صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خارج از کشور در طی ۶ سال اخیر، ۱۲۵ میلیارد دلار بوده است. معادل ۳۵ میلیارد دلار هم تولیدات مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی وارد شده است.
مشاور رئیس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: طی ۶ سال اخیر ۷۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور داشتیم. ضمن اینکه ۲۲ هزار میلیارد تومان هم سرمایه گذاری ارزی انجام شده است. باید یادآوری کرد که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۸۰۰ واحد با ایجاد ۵۰۰ هزار شغل فعالیت دارند و سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در حال رشد است به طوری که بین سال های ۹۶ تا ۹۸ حدود۱۰۰ درصد رشد داشته که رقم قابل قبولی است.

گفتنی است؛ «مرتضی بانک» در سفر یک روزه خود به استان کرمان به همراه «محمدجواد فدایی» استاندار کرمان در نشست بررسی ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان حضور یافت.

«حسین گروسی» معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی، «محمود منزوی زاده» مشاور بین الملل و مدیرکل حوزه دبیر، «صفر شاسفند» معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس و «جواد عباسپور» سرپرست مدیریت امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی، وی را در این سفر همراهی کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.