به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) گفت: این کمیته ظرفیت ارزشمندی برای انعکاس توانمندیهای اقتصادی کشور در مجامع جهانی است و برای تقویت ساختار آن، بهزودی دفاتر منطقهای اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) در سطح کشور ایجاد میشود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)، ظرفیت ارزشمندی برای انعکاس توانمندیهای اقتصادی کشورمان در مجامع جهانی به شمار میآید و بهمنظور تقویت جایگاه این ساختار، دفاتر منطقهای آن در آینده نزدیک در سطح کشور ایجاد خواهد شد.
غلامحسین شافعی در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) در اتاق مشهد، افزود: در این برهه دشوار که گرفتار تحریمها شدهایم، اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) باید نوک پیکان حرکت ما در مجامع بینالمللی باشد و به ارتقای دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی کشورمان کمک کند.
او تأکید کرد: بهرغم ظرفیت شایسته و برجسته این ساختار، تاکنون از قابلیتهای آن به میزان لازم بهره نگرفتیم و همین بهمنظور، توسعه فعالیتهای اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)، بهویژه در سطح اتاقهای بازرگانی استانها و همچنین با رویکرد منطقهای، در دستور کار ما قرار گرفته است.
شافعی یادآور شد: این اتاق در سالهای اخیر ارتباط گستردهای را با اتاقهای بازرگانی جهان و با سازمانهای بینالمللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) برقرار کرده است و در نشستهای این مجامع مشارکت فعال دارد.
او ادامه داد: این سطح از نقشآفرینی، مجالی را نیز برای ما فراهم میکند تا نقطه نظراتمان را در حوزههای اقتصادی و تجاری، منتقل نماییم. اگر به میزان شایستهای در این عرصه فعال بشویم میتوانیم نقطه نظراتمان را به این مجمع که مرکز آن در پاریس است، منتقل کنیم و یا از مسیر جلسات مذکور، آنها را بیان نماییم.
رئیس اتاق ایران گفت: اتاقهای بازرگانی بینالمللی (ICC) در کشورهای دیگر جهان دارای جایگاه ویژهای در عرصههای تصمیم سازی بوده و اثرگذاری فراوانی بر رویکردها و سیاستگذاریهای دولتها دارند؛ از این منظر توسعه تعاملات ما با این اتاقها در کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی اقتصادی در این بخش، میتواند به جهتدهی سیاستها در سطح بینالمللی نیز بیانجامد.
شافعی، پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ظرفیت مهم دیگری دانست که مأموریتهای اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) میتواند در راستای توسعه آن قرار بگیرد.
او توضیح داد: در اتاق ایران، دپارتمانی را با محوریت حوزه اوراسیا ایجاد کردهایم. بخشی از اقدامات این ساختار بر توجه به ظرفیت استانهای مرزی کشور متمرکز خواهد بود.
ICC نقش بازوی ارتباطات خارجی بخش خصوصی ایران را ایفا میکند
در این نشست، محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) نیز به تشریح برنامهها و اقدامات آتی این اتاق پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی بینالمللی را باید ماشین حرکت بینالمللی بخش خصوصی توصیف کنیم که بهکارگیری ابزارها و ظرفیتهای این ساختار از اهمیت بسزایی برای اقتصاد کشور و بخش خصوصی فعال در آن برخوردار است و برای ما نیز یک پتانسیل خوب، حتی در دوران تحریم به شمار میآید که بهرغم فشارهای اقتصادی و سیاسی، از کارآمدی لازم برخوردار است.
خزاعی ادامه داد: باید اذعان کنیم که یکی از چالشهای امروز ما در حوزه تعاملات اقتصادی و دیپلماسی حاکم بر آن، ضعف آگاهی و تسلط بر بعضی قواعد و حقوق جهانی در این بخش است. این امر حتی در بدنه کارشناسی دستگاههای دولتی متولی نیز قابلمشاهده است و بخش خصوصی هم از این مسئله مستثنا نیست. درواقع عدم اشراف و تسلط به مسائل بینالمللی در حوزههای مختلف نظیر سرمایهگذاری، تعاملات تجاری و… به بروز چالشهایی منجر میشود و گاه زمینه ورود دلالها و واسطهها را به این بخش فراهم میکند.
دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) یادآور شد: امروز در عرصه تجارت جهانی، مقررات و قوانین بینالمللی حاکم است و عمده کشورها بهصورت یکپارچه از آنها تبعیت میکنند. درواقع مرزها در این بخش برداشته شده و همه بازیگران، از قواعدی جامع تبعیت میکنند. به این استناد نیز، تجار و سرمایهگذارانی در این عرصه موفق هستند که به مقررات بازی در سطح بینالمللی آشنا و مسلط باشند.
خزاعی در ادامه به تشریح نقش اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) پرداخت و گفت: این ساختار بهنوعی نماینده بخش خصوصی در جهان است و در راستای تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بینالمللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاستها و مقررات میکوشد. این اتاق در سالهای اخیر ارتباط گستردهای با اتاقهای بازرگانی جهان ازیکطرف و با سازمانهای بینالمللی مؤثر از سوی دیگر داشته است.
او خاطرنشان کرد: امروز ۴۵ میلیون شرکت و اشخاص حقیقی صاحبنام عضو این اتاق هستند و بیش از ۳ هزار کارشناس فنی متبحر نیز در حوزههای گمرک، مالیات، سرمایهگذاری، تجارت، حقوق و… به این مجموعه سرویس ارائه میدهند. علاوه بر آن، «ICC» از طریق تشکیل کمیتههای ملی، فعالیت خود را در بیش از ۹۰ کشور جهان گسترش داده است.
دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) متذکر شد: سه سال پیش این ساختار بهعنوان عضو ناظر مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد و اگرچه نماینده آن، صاحب رأی نیست اما در کمیسیونهای داخلی و حتی در جلسات مجمع عمومی حضور مییابد و این فرصت را برای انتقال و انعکاس نظرات جامعه تحت پوشش خود، در اختیار دارد.
خزاعی به اقدامات کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی ICC اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۹ کمیسیون ذیل این ساختار و در عناوین بانکی، تسهیلات گمرکی و تجاری، بیمه، حقوقی و داوری، اقتصاد دیجیتال، تجارت و سرمایهگذاری، مقررات و رویههای بازرگانی و محیطزیست و انرژی تشکیل شده که ظرفیت طرح و بررسی بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی در آنها وجود دارد. خروجی تصمیمات این کمیسیونها نیز بهمنظور گرهگشایی از مشکلات اعضای این اتاق، به اشکال مختلف در دستگاههای متولی پیگیری خواهد شد. به همین منظور مذاکرات و تعاملاتی نیز با بعضی دستگاههای دولتی داشتهایم. در این مرحله، تلاش ما، فعالسازی کمیسیونهای مذکور است.
او با انتقاد از حضور کمرنگ فعالان اقتصادی در بدنه اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) گفت: این ساختار میتواند در نقش بازوی ارتباطات خارجی بخش خصوصی ایران ایفای نقش کند، لذا عضویت اتاقهای بازرگانی در آن از اهمیت والایی برخوردار است. در حال حاضر ۲۰۰ عضو داریم که این رقم در قیاس با تعداد اعضای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور و جامعه تجار فعال در بخش اقتصادی، بسیار اندک است.
دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) درباره خدمات این اتاق به اعضای خود گفت: ارائه آموزش در حوزه تعاملات تجاری بینالمللی و قواعد فعالیت اقتصادی در عرصه جهانی، خدمات مشاورهای و زمینهسازی برای حضور تجار و فعالان اقتصادی در عرصهها و رویدادهای بینالمللی ازجمله خدمات این اتاق به اعضای خود است و ما در چارچوب مکاتبه با اتاقهای سراسر کشور، از آنها خواستهایم تا نماینده خود را به کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) معرفی کنند.
به گفته او مقرر است تا ازاینپس جلسات مستمری با این نمایندگان برگزار شود و توأمان تعامل با کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران نیز افزایش یابد.
خزاعی برنامه دیگر خود را ایجاد نمایندگیهای منطقهای این کمیته عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود: با همکاری و همراهی فعالان اقتصادی، بتوانیم از ظرفیت این ساختار در توسعه تعاملات اقتصادی کشور، بهره بگیریم.