صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تکمیل زنجیره تولید محتوای بومی با بخش خصوصی
تکمیل زنجیره تولید محتوای بومی با بخش خصوصی

تکمیل زنجیره تولید محتوای بومی با بخش خصوصی

کسب و کار نیوز- اگرچه شاید بخش دولتی به‌صورت مستقیم در نقش تولیدکننده محتوا ظاهر نشود، اما صاحبان کسب‌وکارها و کاربران آن‌ها که در این نقش ظاهر می‌شوند، می‌توانند از امکانات تسهیل‌گر دولت برای این بخش استفاده کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از لازمه‌های رشد اقتصادی، ضرورت تولید است. تولید محتوای بومی که شاید نتوان نمونه آن را در منابع بین‌المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر کشور است را می‌توان زیر مجموعه‌ای از این تولید دانست. تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه‌های مسوولان فناوری اطلاعات و همچنین بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. البته چاره‌هایی نیز برای آن اندیشیده شده که توسعه میزان استفاده مصرف‌کنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیت‌های آن‌ها از جمله آنهاست، اما هنوز هم راه زیادی برای طی کردن دارد. همچنین در حالی که زنگ آغاز شبکه ملی اطلاعات چندسالی است که زده شده، یکی از تکه‌های اصل این پازل، موضوع محتوای بومی است که مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همواره به آن تاکید داشتند.

در حال حاضر با راه‌اندازی فازهای سه‌گانه شبکه ملی اطلاعات و بحث‌های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را می‌توان حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات دانست که نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست. شبکه ملی اطلاعات به تعبیر برخی، یک زیرساخت یا به عبارتی یک سخت‌افزار است که نیازمند تولید محتواست.متولی این محتوا طبیعتاً نمی‌تواند تنها یک نهاد یا سازمان باشد، زیرا این محتوا باید آنقدر گسترده باشد که بتواند نیاز فکری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخ دهد. در این شرایط مسلماً کسی بهتر از مردم نمی‌تواند تولیدکننده نیازهای محتوایی کشور باشد و از همین رو در سال‌های گذشته ورود بخش خصوصی به عرصه تولید محتوا، موجب رونق گرفتن این بخش شده است.

در حال حاضر کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های زیادی به حوزه تولید محتوا وارد شده‌اند و با قرار دادن محتوای متنی، صوتی و تصویری و هم‌چنین استفاده از خود کاربران برای تولید چنین محتواهایی، نقش تولیدکننده را ایفا می‌کنند تا بتوانند این حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات را تامین کنند. البته بخش دولتی هم اگرچه شاید به‌صورت مستقیم خود تامین‌کننده نباشد، اما می‌تواند با تسهیل قوانین برای کسب‌وکارها، راه را برای آن‌ها باز کند. در این راستا همچنین محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در جشنواره کودک‌آنلاین اظهار کرد: کودک آنلاین یک شتابدهنده است و این شتابدهنده به کسانی که می‌خواهند تولید محتوا انجام دهند کمک می‌کند. البته طبیعی است که وزارت ارتباطات در حوزه محتوا ورود نمی‌کند؛ محتوا را هنرمندها و مردم می‌سازند و مردم هم مصرف‌کننده آن هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که باید به تولیدکنندگان کمک و راه را برایشان تسهیل کنیم تا بتوانند ایده و خلاقیتی که در ذهنشان است را تبدیل به محصول کنند تا مصرف‌کنندگان نیز بتوانند از این محصولات استفاده کنند. در کودک آنلاین هدف ما این بود که از زنجیره توزیع‌کنندگان که دارندگان محتوای ویدیویی هستند گرفته تا تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به هم متصل شوند و بتوانند کار را پیش ببرند.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.