صفحه اصلی / اجتماعی / فعالیت ادامه دار پارکبان‌های غیرمجاز
فعالیت ادامه دار پارکبان‌های غیرمجاز

ميلياردها تومان از پول‌هاي شهروندان با تهدید پارکبان ها صرف جای پارک می شود

فعالیت ادامه دار پارکبان‌های غیرمجاز

کسب و کار نیوز- طی یک دهه گذشته شهرداری تهران به منظور تأمین هزینه‌های خود، خیابان‌های شهر را به شرکت‌های پیمانکاری اجاره داد تا آن‌ها از طریق اخذ هزینه پارک از شهروندان برای شهرداری سودآوری کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این شرکت‌ها هم با بکارگیری افرادی تحت عنوان پارکبان، خیابان‌های شهر را قرق کردند تا از آن پس هر شهروندی که می‌خواهد برای لحظاتی در گوشه خیابان توقف کند، علاوه بر عوارض سالانه خود، هزینه‌ای را هم تحت عنوان عوارض پارک خودرو پرداخت کند. اما به رغم اینکه فعالیت پارکبان‌ها در سال ۹۲ غیرقانونی اعلام شد، هیچ مرجع قانونی با فعالیت ادامه‌دار آن‌ها برخورد نمی‌کند. کمبود پارکینگ و فضای پارک خودرو یکی از مشکلات مدیریت شهری در قریب به اتفاق شهرهای کشور است. مشکلی که در تهران بیشتر از دیگر شهرهای کشور دیده می شود و با وجود برخی تمهیدات از جمله احداث پارکینگ در مراکز شهر هنوز حل نشده است. مدتها برای حل مشکل ترافیک پارکبان ها در سطح شهر فعالیت می کردند که با مکانیزه شدن سیستم ثبت پلاک خودروها دیگر نیازی به وجود این افراد نبوده و فعالیت آنها غیرقانونی اعلام شد. اما چند وقتی است زمزمه فعالیت مجدد پارکبان‌ها در شهر تهران به گوش می‌رسد. البته این زمزمه‌ها با مشاهدات میدانی در برخی معابر اصلی و مناطق پرتردد تهران از جمله مرکز شهر مطابقت دارد و مشاهده شده در مناطقی نزدیک به بازار تهران و میادین اطراف آن برخی پارکبان‌‌ها حضور دارند، موضوعی که نارضایتی محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران را در پی داشت.

علیخانی در اظهاراتی عنوان کرده بود که شهرداری تهران، شهر را رها کرده و مصوبه شورای شهر تهران در مورد ساماندهی شهر را اجرایی نمی‌کند و این موضوع باعث هرج و مرج می‌شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران البته با تأیید ضمنی فعالیت مجدد پارکبان‌ها می‌گوید در تفرجگاه‌ها افرادی به‌عنوان پارکبان ایستاده‌اند و از مردم پول زور می‌گیرند و اگر مردم پول ندهند بلایی سر ماشین‌شان می‌آورند، بنابراین شهروندان مجبور هستند به این افراد پول زور بدهند. به نظر می‌رسد درآمد بالای پارکبان‌ها که با استفاده از شیوه‌های نامناسب و بعضاً تهدیدآمیز اقدام به دریافت وجه از راکبان موتورسیکلت و خودروهای سواری می‌کنند چنان به زیر زبان برخی‌ها مزه کرده است که با وجود الکترونیکی شدن مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای معابر شهر بازهم تلاش دارند تا حضور فیزیکی در شهر داشته باشند.

بنابراین  تا اطلاع ثانوی به پارکبانان عزیز پول بدهید؛ هرقدر که می‌خواهند. ظاهراً این کار به نفع همه‌ است؛ از پارکبانی که نمی‌خواهد از نان‌خوردن بیفتد تا صاحب خودرویی که نمی‌خواهد ماشینش آسیب ببیند و مسئولی که دنبال دردسر نمی‌گردد و حوصله‌ پیگیری حقوق مردم را ندارد. حال ازسویی روزانه حقوق هزاران شهروند پایمال می‌شود و از سوی دیگر شرکت‌های پیمانکاری و صدها نیروی پارکبان با شهرداری قرارداد دارند و در صورت برچیده شدن این طرح، عملاً کاسبی‌شان تعطیل خواهد شد. میلیاردها تومان از پول‌های شهروندان که در این سال‌ها با یک مصوبه‌ی غیرقانونی از جیبشان رفته و مشخص نیست صرف چه کاری شده است، حق‌الناس عظیمی است که ظاهراً کسی حاضر نیست پاسخگوی پایمال شدن آن باشد.

بسیاری از پارکبانان پول زور می‌خواهند

جواد انتظاری، کارشناس مدیریت شهری

با وجود ممنوعیت فعالیت پارکبان‌ها و اخذ مبلغ از شهروندان، همچنان تعداد زیادی از پارکبان‌ها با قدرت به کارشان ادامه می‌دهند و از این راه درآمد دارند. پرداخت پول به خاطر جای پارک شاید به حق باشد اما این رفتار پارکبان‌ها است که آزاردهنده شده و بسیاری از آنها پول زور می‌خواهند. اگر پارکومتر در همه جا نصب شود و پارکبان‌ها تنها بر پارکومترها نظارت کنند بهتر از گرفتن پول از مردم است. گرفتن وجه توسط پارکبانان قطعا تخلف است و حتما با توجه به اعلام پلیس قابل پیگرد قانونی است.

خصوصا در محل هایی که مشکل پارکینگ وجود دارد برخی به بهانه پارکبانی در آن جا حضور پیدا می کنند و وجه دریافت می کنند و این امر تخلف است که حتما نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید با آنها با جدیت برخورد کنند. از طرفی دیگر برخی افراد نیز از این موضوع سواستفاده های زیادی می کنند. ظاهرا پارکبان‌ها به دلیل چند صباحی کاسبی از معابر شهری نسبت به آن‌ها حق آب و گل پیدا کرده‌اند و علی‌رغم فسخ قرارداد شرکت‌های پیمانکاری با شهرداری تهران و برچیده شدنشان از ساختار مدیریت شهری، تنها با تکیه بر لباس فرمی که واژه پارکبان بر روی آن دوخته شده است، شهروندان را تلکه می‌کنند. مسئولان مدیریت شهری و پلیس راهوار بار‌ها غیر قانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها را اعلام کرده‌اند، اما ادامه حضور غیرقانونی آن‌ها در سطح شهر بیانگر این است که کار از اعلام غیر قانونی گذشته و پلیس باید وارد برخورد قانونی شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.