صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی در آشفته بازار خودرو
گرانی در آشفته بازار خودرو

وزارت صمت چه نقشی در مدیریت و تنظیم بازار پراید 55 میلیونی دارد؟

گرانی در آشفته بازار خودرو

کسب و کار نیوز- شرکت سایپا با هدف تنظیم بازار و شکستن حباب قیمت‌ها، طرح فروش فوری و اعتباری پراید 131 را آغاز کرد. براساس اعلام سایپا این دومین مرحله از فروش فوری پراید 131 در هفته جاری است. این در حالی است که قیمت پراید 111 در چند روز اخیر همچنان افزایش داشته و به قیمت 55 میلیون تومان خرید و فروش می شود. این قیمت در بازار آزاد و در فضای مجازی دیده می شود و در فروش فوری 39 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، درحالی بازار واقعی خودرو در رکود به‌سر می‌برد و معامله‌ای نمی‌شود که بازار خودرو در فضای مجازی داغ است و هر روز به‌بهانه‌های واهی قیمت خودروها را افزایش می‌دهند، در عین حال وزارت صمت هم ظاهراً فقط نظاره می‌کند. در طول چند ماه اخیر بازار خرید و فروش خودرو با رکود شدید مواجه شد و حتی در برخی مواقع معاملات به صفر رسید، اما در یک‌ماهه اخیر روند افزایش قیمت ارز و البته قیمت بنزین عاملی شده تا جو روانی در این بازار حاکم شود و قیمت انواع خودروهای داخلی با رشد قیمت روزانه مواجه شود.

بنا بر اظهارات فعالان بازار علی‌رغم افزایش قیمت‌، خریداری در بازار نیست؛ البته در فضای مجازی رونق معاملات خودرو آن‌هم به‌صورت کاذب برای افزایش بیشتر قیمت‌ها داغ است. طی روز جاری افزایش قیمت دلار باعث شده تا در سطح بازار صحبت از فروش پراید آن‌هم با قیمت ۵۵ تا ۵۶ میلیون تومان مطرح شود، این در حالی است که فروشندگان بازار می‌گویند “ما خریداری نداریم و اصلاً در چند روز اخیر معامله‌ای انجام نداده‌ایم اما سروصدای اصلی در فضای مجازی است به‌نحوی که با تبلیغات آنها قیمت انواع خودروهای داخلی روند صعودی به خود گرفته است.” البته عامل اصلی به‌هم‌ریختگی قیمت‌ها در بازار خودرو را باید نبود نظارت در اعلام سلیقه‌ای قیمت‌ها دانست به‌نحوی که خبری از مدیریت وزارت صنعت برای ساماندهی بازار خودرو نیست و فقط شرکت‌های خودروساز به‌صورت دستوری اقدام به فروش اعتباری و فوری محصولات خود آن‌هم به‌عنوان مسکنی برای مدیریت قیمت‌ها در بازار می‌کنند اما این اقدام هنوز نتوانسته تأثیری در کاهش قیمت‌ها در بازار داشته باشد.

کم کاری خودروسازان در عرضه مناسب خودرو

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

قیمت پراید در حالی طی روزهای اخیر رشد نجومی داشته که نه تنها کیفیت این محصول ذره‌ای بهتر نشده بلکه بسیاری از تجهیزات جانبی آن نیز برداشته شده است. به عبارت دیگر این خودرو به دلیل اینکه خودرویی با استقبال زیاد است و با هر شرایطی فروش می رود خواسته اند تا کمترین هزینه را برای خوروساز داشته باشد و مصرف کنندگان نیز حقوقشان ضایع شود. اینکه عنوان می شود خبر توقف تولید پراید در افزایش قیمت آن موثر بوده قابل قبول نبوده و این حرکت تاثیر زیادی بر روی بازار پراید نداشته است. درحال حاضر شرایط برای خروج خودروهای پرتیراژ از جمله پراید از خط تولید شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد. هرچند که خودروسازان و مسئولان امر در این رابطه بارها اعلام کرده‌اند، که پراید دیگر در سال اینده تولید نخواهد شد، اما شرایط نشان می دهد که این امر محقق نخواهد شد. مردم نیز این حرف‌ها را چندان جدی نمی‌گیرند، بر همین اساس است که این سخنان مبنی بر ایجاد بار روانی در بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها ناشی از اعلام رسمی خروج پراید از خط تولید، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و سندیت ندارد.

متاسفانه در شرایطی قرار داریم که فروش های فوری نیز نتوانست در در کاهش قیمت این محصول در بازار مؤثر باشد و حتی بازار شاهد رشد قیمت ها هم هست. باز هم تاکید می شود که تنها دلیل این رشد قیمت‌ها در بازار بخصوص در رابطه با خودروهای پرتیراژ، کم شدن عرضه از سوی شرکت‌های خودروسازی است و دلیل دیگری برای آن نمی‌توان متصور بود. از سوی دیگر، آن‌ها آمار تحویل‌های روزانه خود را نیز اعلام نمی‌کنند تا معلوم شود آیا تحویل‌ها به طور مثال نسبت به ماه گذشته با کاهش روبرو بوده، یا اینکه به روال قبل بوده است. اینکه خودروساز فروش فوری می گذارد دلیل بر این نیست که می تواند در تنظیم بازار موثر عمل کند. این تصور کاملا اشتباه است. موضوع میزان عرضه خودرو تنها می‌تواند از روی آمار خودروهای پلاک‌گذاری شده مشخص شود، در این رابطه پلیس باید این آمار را اعلام کند تا بتوان بر اساس آن به اظهار نظر دقیق پرداخت. اما در شرایطی که اتفاق غیرعادی ای رخ نداده، تنها دلیل افزایش قیمت‌خودرو در چنین شرایطی تنها می‌تواند کم شدن عرضه محصولات به بازار از سوی خودروسازان باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.