صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش وام مسکن روی میز شورای پول و اعتبار
افزایش وام مسکن روی میز شورای پول و اعتبار

مدیر عامل بانک مسکن از احتمال افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق خبر داد

افزایش وام مسکن روی میز شورای پول و اعتبار

کسب و کار نیوز-رشد نجومی قیمت‌ها هم ساخت مسکن را با مانع روبه رو کرده و هم توان خرید متقاضیان را از آنها سلب کرده است. یکی از پیشنهاداتی که به منظور کمک به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و همچنین تقویت توان مشتریان ارائه شده است، افزایش تسهیلات مسکن است. به گفته مدیر عامل مسکن احتمال افزایش وام مسکن از محل اوراق وجود دارد. اینکه این اقدام چه تاثیری در بازار مسکن و رونق آن دارد، مبهم است. اما به نظر می‌رسد بانک مسکن در تحقق اهداف این بازار با تسهیلات، هنوز موفق نشده است. نمونه این توضیح تخصیص بیش از ۹۰ درصد منابع بانک مسکن به بخش مسکن و ارایه تسهیلات به متقاضیان و اجرای طرح های مختلف مسکن است که هنوز کارایی خود را در این بازار نشان نداده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با این حال برای تقویت این بازار و به منظور کاهش کم کاری نظام بانکی در قبال بازار مسکن تمامی بانک‌ها طبق دستور رئیس‌جمهوری مکلف شده تا۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن و ساختمان اختصاص دهند. علاوه بر بازار پول نیز تاکید شده باید تا بازار سرمایه نیز در بخش مسکن وارد عمل شود و سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد و اقدام مناسب را انجام دهد.
در همین رابطه مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه افزایش وام مسکن از محل اوراق در شورای پول و اعتبار در دست بررسی است، گفت: بیش از ۶ هزار و ۵٠٠ واحد مسکونی در قالب ٣١ پروژه توسط گروه سرمایه گذاری مسکن در سراسر کشور ساخته می شود.
وی در خصوص احتمال افزایش وام مسکن از محل اوراق نیز گفت: الان خبر قطعی نمی‌دهم اما پیشنهاد افزایش وام مسکن در شورای پول و اعتبار در دست بررسی است.
انارکی در خصوص وام اجاره که پیش تر قرار بود از سوی بانک مسکن تامین شود نیز گفت: پیشنهاد ما از سوی بانک مرکزی بررسی خواهد شد و نتیجه به زودی اعلام می شود.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران

آثار تورمی تسهیلات مسکن قابل مهار است

افزایش تسهیلات مسکن چه برای ساخت و چه برای متقاضیان خرید مسکن، یکی از اهرم‌های اثرگذار در رونق بازار است. منتهی مدت بازپرداخت تسهیلات و همچنین نرخ سودی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، باید مناسب باشد. یعنی صرفه دریافت این تسهیلات را برای متقاضیان بالا ببرد. هر چند افزایش تسهیلات مسکن در شرایط فعلی آثار تورمی دارد. اما قابل مهار است. در شرایط فعلی که نرخ تسهیلات مسکن از قیمت جامانده دولت باید حداقل بیش از ۶۰ درصد قیمت مسکن را به مردم تسهیلات بدهد. تا اقشار نیازمند توان خرید خانه را داشته باشند. آنچه روی بازار اثر دارد و باعث افزایش قیمت می‌شود، افزایش قیمت دلار، طلا و سکه و … است. نه صرف افزایش رقم تسهیلات مسکن و پرداخت آن به مردم. به طوری که در یک سال گذشته نیز شاهد تاثیر پذیری بازار مسکن از تورم ناشی از گرانی ارز بودیم. دولت برای مهار تورم در بازار مسکن، باید قیمت بازار ارز و همچنین قیمت‌های بازارهای موازی را به ثبات برساند. در غیر این صورت افزایش نرخ تسهیلات مسکن،  جای نگرانی نخواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.