صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس عملیاتی شده است

مرتضی بانک اعلام کرد

طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس عملیاتی شده است

کسب و کار نیوز - به گفته مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بر اساس تصویب هیات دولت با افزایش محدوده منطقه آزاد ارس به۷۱ هزار و ۸۴۸ هکتار، طرح توسعه ای این منطقه عملیاتی شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، مرتضی بانک امروز (یکشنبه) با حضور در منطقه آزاد ارس و افتتاح پروژه های مختلف در این منطقه با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در همکاری های میان ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا گفت: اقدامات بزرگی در این حوزه روی داده است به نحوی که در حال حاضر ایران می تواند با پنج کشور عضو این اتحادیه بر اساس تعرفه های گمرکی خاص ارتباط تجاری و اقتصادی داشته باشد.
او ادامه داد: یکی از طرف های این همکاری کشور روسیه است که استفاده از این فرصت با توجه به اینکه این کشور دارای سیستم مالی و پولی خاص است برای کشور ما مغتنم است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بیان اینکه دولت حامی بخش خصوصی است، ادامه داد: باید همه تلاش کنند تا سرمایه گذار اصلی و پاک جذب شده و امکان حرکت و فعالیت به آن ها داده شود.
مرتضی بانک با اشاره به اهمیت صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در برهه کنونی در کشور گفت: ۱۶۱ میلیارد دلار کالا در شش سال گذشته از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور صادر شده است. در این مدت ۴۵ میلیارد دلار واردات از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به کشور انجام شده است که با احتساب صادرات و واردات، یک مازاد تجاری بالا از طریق مناطق آزاد است، که این امر از درجه اهمیت بالایی در شرایط سخت کنونی برخوردار است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اکنون در مناطق آزاد ۳۰۰ هزار شغل کارگاهی در یک هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی ایجاد شده و از این تعداد ۱۹۰ واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵ واحد کشاورزی در منطقه آزاد ارس قرار دارد.
مشاور رئیس جمهور به حجم سرمایه گذاری های جدید انجام شده در ارس نیز اشاره کرد و گفت: با بهره برداری هایی که امروز انجام شده بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی برای ۲۲۱ نفر در این منطقه شغل ایجاد شده است. بیشتر طرح های اجرا شده در کمتر از یک سال به بهره برداری رسیده است که این امر نشان از تلاش تولیدکنندگان منطقه دارد.

گفتنی است؛ ۸ پروژه صنعتی، کشاورزی و گردشگری با حضور «مرتضی بانک» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محسن نریمان» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، «محمدرضا پور محمدی» استاندار آذربایجان شرقی، «محمد حسن نژاد» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، «جعفر آهنگران» معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی و «محمود منزوی زاده» مشاور بین الملل و مدیرکل حوزه دبیر شورایعالی مناطق آزاد در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، گروه دیاموند آریا شیمی ارس، تولید کننده انواع مایع پاک کننده چربی، شیشه پاک کن صنعتی و خانگی با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۵۰ نفر راه اندازی شد.

این کارخانه که تحت لیسانس آلمان فعالیت می‌کند، از ۲ میلیون تن نیاز کشور، ۲۲۰۰۰ تن را به سهم خود تولید کرده و ۹ نوع محصول را تولید می کند. در فاز اول ۸۰ درصد مواد اولیه تولیدات این کارخانه از داخل کشور تامین می شود و در آینده به ۹۰ درصد می رسد تا خودکفایی این حوزه افزایش یابد.

کارخانه طراحی و دیزاین انواع ظروف چینی و آرکوپال آشپزخانه با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد ریالی و خروجی ۵۴۰۰ تن در سال و اشتغال ۱۴ نفر به بهره برداری رسید.

کارخانه اترک انرژی گستر ارس هم از پروژه های مورد افتتاح بود که تولید کننده رله و حفاظت های الکتریکی برای صنایع نفت، گاز، نیروگاه، صنایع سنگین، ریلی و… است که برای اولین بار در ایران تولید می‌شود. این واحد سالانه ۲۰۰۰ دستگاه را برای ایران و ۶۰۰۰ دستگاه را برای صادرات تولید خواهد کرد.

کشتارگاه آرمان ارس هم با سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد ریالی، فاز اول تولید گوشت و فرآورده‌های صنعتی گوشت آغاز به کار کرد که در کمتر از یکسال آماده بهره برداری شد. این مجتمع روزانه ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین کشتار خواهد کرد که در فاز اول ۱۰۰ نفر اشتغال خواهد داشت.

فاز دوم هم امروز کلنگ زنی شد و تا ۶ ماه آینده بدون استفاده از تسهیلات برای تولید سوسیس و کالباس و فرآورده‌های گوشتی راه‌اندازی می‌شود که در مجموع سه فاز برای ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

دو گلخانه سبز طیف ارس و آذر تک درخت ارس هم به بهره برداری رسید که اشتغال ۲۴ نفری برای تولید گوجه گلخانه‌ای خواهد داشت.

هتل آپارتمان گیلبرتون هم به عنوان یک طرح گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفت که ۷۰ میلیارد ریال برای آن سرمایه‌گذاری شده است.

بازدید از طرح بزرگترین گلخانه ایران و آغاز برداشت محصول از فاز جدید ۵۰ هکتاری آذر تارلا امیر آخرین برنامه امروز بانک، استاندار و هیئت همراه بود.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.