چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / سونامی تازه گرانی در بازارها
سونامی تازه گرانی در بازارها

با افزایش 110 درصدی تخلفات ۱۱ هزار متخلف صنفی به تعزیرات معرفی شدند

سونامی تازه گرانی در بازارها

کسب و کار نیوز- بعد از افزایش سه برابری قیمت بنزین شاهد افزایش تخلفات در بازارها اعم از گرانفروشی، فرار از نصب برچسب قیمت، احتکار و... هستیم که این اتفاق خلاف گفته ها و اظهارات مسئولان بعد از اعلام گرانی بنزین بوده است. وزیر کشور که به گفته رئیس‌جمهور مسئول اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بوده حالا می‌گوید: "طبیعی است که افزایش قیمت بنزین اثر خود را روی بقیه کالاها بگذارد." در حالی که روزهای ابتدایی گران‌شدن بنزین، مسئولان یکصدا می‌گفتند که نخواهیم گذاشت افزایش قیمت بنزین موجب گرانی کالاها در بازار شود، حالا نه تنها قیمت‌ کالاها و حمل و نقل افزایش پیدا کرده، بلکه مسئولان نیز می‌گویند که افزایش قیمت‌ها در بازار بخاطر گرانی بنزین کاملا طبیعی است. گویی این همان مسئولانی نبودند که شعار و وعده می‌دادند " نخواهیم گذاشت کالایی بخاطر بنزین گران شود".

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد: در این ۲۱ روز اخیر، تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای واحدهای صنفی، ۲۵ هزار و ۴۱۶ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته افزایش ۱۱۰ درصدی داشته است. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی» در شصت و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور اضافه کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها با ۱۸۵ درصد افزایش، بیش از ۱۶۹ میلیارد و ۸۷۱ میلیون ریال برآورد می‌شود. وی ادامه داد: بازرسان سازمان حمایت، سازمان‌های صنعت استان‌ها، بازرسی اصناف و همچنین اتحادیه‌های تحت پوشش، در ۲۱ روز بعد از اجرای طرح تشدید بازرسی بعد از اصلاح قیمت بنزین، حدود ۵۱۶ هزار و ۲۹۰ مورد بازرسی انجام داده‌اند. همچنین برای ۳۷ هزار و ۹۴۳ متخلف صنفی برگه گزارش بازرسی به ارزش بیش از یک هزار و ۲۱۷ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال صادر و مراتب را جهت بررسی های بعدی به تعزیرات حکومتی ارجاع کرده‌اند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: تعداد بازرسی سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در این ۲۱ روز بیش از ۲۹۸ هزار و ۷۶۵ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است. وی خاطرنشان کرد: از طریق سامانه ۱۲۴ و برنامه آپ که شکایت مردمی را در سطح عرضه وصول می‌کند، در این ۲۱ روز بیش از ۲۵ هزار و ۱۲۵ مورد شکایت دریافت و مورد رسیدگی قرارگرفته است. این مقام مسوول گفت: بازرسی اصناف نیز در این مدت بیش از ۲۱۷ هزار بازرسی در سطح خرده فروشی و عمده فروشی ها انجام داده و برای بیش از ۱۱ هزار متخلف صنفی پرونده تخلف تشکیل و مراتب را به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارجاع داده است. قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی افزود: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و با محوریت اتاق اصناف در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها و در مراکز بزرگ تجاری و بازارهای مرکزی شهرها، پایگاه‌های دائمی بازرسی مستقر می شود. مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: هم اکنون در۱۷ استان پایگاه‌های بازرسی دایر شده و ۶۱ پایگاه فعال وجود دارد که با دریافت شکایت‌های شهروندان در مراکز تجاری در همان محل به تخلفات گزارش شده رسیدگی می‌کنند.

بازار دیگر کششی برای گران فروشی مغازه داران ندارد

جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان

پذیرفته نیست کسی به بهانه گرانی بنزین اقدام به گران فروشی کند بنابراین مجموعه مدیریت بازرسی اصناف با شدت با تخلفات گران فروشی برخورد خواهد کرد. بعد از اعلام رسمی افزایش نرخ بیزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه، بازرسی اصناف از صبح همان روز به حالت آماده باش درآمد. در همان ساعات نخست روز جمعه تمام بازرسان اتاق اصناف بازرسی های خود را از واحدهای صنفی از جمله نانوایی ها، کله پزی ها و … آغاز کردند. این در حالی است که بازار دیگر کششی برای گران فروشی مغازه داران ندارد. با توجه به رکود حاکم بر بازار بسیاری از واحدهای صنفی اکنون حاضر هستند، کالاهای خود را با قیمت کمتر عرضه کنند تا مردم تمایل به خرید داشته باشند.

سهمیه حمل و نقل کالاهای مختلف به میزان کافی در نظر گرفته شده و افزایش نرخ و سهمیه بندی بنزین با کار کارشناسی بسیاری دقیقی انجام شده و پذیرفته نیست که کسی به بهانه گرانی بنزین اقدام به گران فروشی کند. مجموعه مدیریت بازرسی اصناف با شدت با تخلفات گران فروشی برخورد خواهد کرد، چراکه بنا بر دستور ستاد تنظیم بازار کشور، هیچ کالایی از جمله اساسی و غیراساسی مجوز افزایش قیمت ندارد مگر اینکه تولیدکننده استدلال هایی به ستاد تنظیم بازار استان و کشور ارائه دهد تا در مورد آن تصمیم گیری شود. بنا بر اعلام ستاد تنظیم بازار کشور حتی کالاهایی که قبل از مصوبه افزایش نرخ بنزین اجازه بالا بردن قیمت های خود را گرفته بودند، اگر عملیاتی نکرده باشند اجازه افزایش قیمت ندارند. بنابراین هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار غیرقانونی است و حتماً با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. علاوه بر موضوع گران‌فروشی، احتکار و امتناع از عرضه نیز به‌عنوان یکی از تخلفات، مورد توجه بازرسان است که در صورت مواجهه، بدون کوچک‌ترین مماشاتی با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.