صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / تفکر حمایت از استارت‌آپ‌های گردشگری در دولت نیست
تفکر حمایت از استارت‌آپ‌های گردشگری در دولت نیست

درآمدزایی صنعت گردشگری در گرو فعالیت استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها

تفکر حمایت از استارت‌آپ‌های گردشگری در دولت نیست

کسب و کار نیوز - زیرساخت‌های صنعت گردشگری در کشور ما در حالی بسیار سنتی و محدود است که کارشناسان معتقدند توسعه این صنعت ضروری است زیرا این صنعت تا انتهای سال 2020 به صنعت شماره یک جهان تبدیل خواهد شد.

مینا حسینی 

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که برای توسعه این بخش لازم است وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راهبر و متولی این صنعت شود.

چندی پیش نمایندگان بخش خصوصی در نشست دوازدهم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، نسبت به طراحی و تدوین یک اکوسیستم کسب‌وکار در حوزه گردشگری برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه هرچه بیشتر این صنعت و درآمدزایی از آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران در دوازدهمین گردهمایی خود به بررسی «چگونگی طراحی و استقرار اکوسیستم کسب وکارهای حوزه گردشگری» پرداختند.

مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت و به عنوان هدفی قابل حصول در فرآیند توسعه پایدار مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است، گفت: گفته شده است گردشگری تا انتهای سال ۲۰۲۰ به صنعت شماره یک جهان تبدیل می‌شود.

حسینی‌نژاد در ادامه راهبری، ایجاد مشوق، دولت، نهادها و اجتماعی‌سازی را به عنوان ارکان اکوسیستم نوآوری برشمرد و چند پیشنهاد اجرایی در راستای بازآفرینی اکوسیستم گردشگری در ایران با تکیه بر ارکان مورد اشاره ارائه کرد. او گفت: جذب و حمایت از کارآفرینان موفق در صنعت گردشگری و تمرکز بر صنعت گردشگری، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در این حوزه و جذب مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی از جمله پیشنهادات در بعد راهبری و ایجاد مشوق است و دولت نیز باید حمایت از بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و مدیریت و تسهیل روابط و قوانین را برعهده گیرد. رکن دیگری این اکوسیستم نهادها هستند که باید حمایت از تشکیل و توسعه انکوباتورها، شتاب‌دهنده‌ها و ارائه امکانات متنوعی اعم از فضای کاری، فضای آموزشی و آزمایشگاه‌ها را بر عهده گیرند. در بعد اجتماعی‌سازی نیز خلق رسانه‌ای برای اکوسیستم و حمایت از آن باید در دستورکار قرار گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در همین مورد گفت: «ما در صنعت گردشگری هنوز که هنوز است، خیلی از فعالیت‌ها را به شکل بسیار سنتی انجام می‌دهیم به‌خصوص در بحث استفاده از زیرساخت‌هایی مثل امکانات و اماکن اقامتی، وسایل حمل‌ونقل و در بحث‌هایی مانند بازاریابی و فروش و… در حال حاضر اگر به تفکیک زنجیره ارزش به آن نگاه کنیم این ادعای من که ما بسیار در صنعت گردشگری بسیار سنتی عمل می‌کنیم شاید راحت‌‌تر قابل مشاهده و لمس باشد.» فرزین فردیس افزود: «هنوز که هنوز است خیلی از کسب‌وکارهای سنتی ما که آژانس‌های ما هستند و متصدی این بودند که برای کشور توریست خارجی جذب کنند به روش‌های کاملا سنتی مثل شرکت در نمایشگاه و بروشور و… می‌خواهند این کار را انجام دهند؛ در حالی که مکانیسم‌های این کار در دنیا عوض شده و در حال حاضر شرکت کردن در نمایشگاه برای جذب مشتری یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. امروز شما باید در فضای مجازی، کشور را درست معرفی کنید و جاذبه‌های گردشگری را به مردم بشناسانید و آنجا بتوانید پکیج‌های‌تان را ارائه کنید. بتوانید کاری کنید که کسانی که در فضای مجازی تاثیری در دیگران دارند (اینفلوئنسرها) و به شکلی حرف‌شان می‌تواند ورق را برگرداند و خیلی‌ها را با یک جاذبه جدید یا با یک مقصد جدید گردشگری آگاه کند، در مورد شما حرف بزنند؛ ولی هنوز که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم خیلی از آژانس‌های بزرگ و فعالان بزرگ و قدیمی ما در حوزه گردشگری هنوز به‌دنبال روش‌های قبلی هستند و رقابت می‌کنند که از منابع نصفه‌نیمه کشور استفاده کنند که در فلان نمایشگاه صنعت گردشگری در غرفه ایران به آنها جا داده شود و در آنجا بروند و چند مقصد تکراری گردشگری ما را باز آنجا پرزنت و کار کنند. ما بیشتر از هر چیزی به آن نگاه نوآورانه در صنعت گردشگری نیاز داریم به‌خصوص در حوزه جذب تا بتوانیم افراد را با این جاذبه‌ها آشنا کنیم و به داخل کشور بیاوریم.»

در همین رابطه با رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

نیاز استارت‌آپ‌های کوچک گردشگری به حمایت دولت 

مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران

دولت هنوز اعتقادی به اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه گردشگری پیدا نکرده است. اتفاقی که می‌تواند رخ دهد این است که دولت مانند انرژی وارد اکوسیستم شود. امروز دولت استارت‌آپ‌های کوچک گردشگری را حمایت نمی‌کند. با این مفهوم بیگانه است. یا از شتاب‌دهنده‌های گردشگری حمایت نمی‌کند؛ نه‌تنها حمایت نمی‌کند، بلکه به‌دنبال ایجاد و تشکیل آن نیز نیست. تا وقتی دولت متولی آن جریان انرژی نشود و این انرژی وارد اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه گردشگری نشود، کارها کوچک انجام می‌شود. ولی دولت می‌تواند به‌عنوان کاتالیزور در این حوزه عمل کند، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. معتقدم دولت می‌تواند این نقش را ایفا کند. توجه و قدرت اختیار و عمل دادن به جوان‌هایی که ظرفیت و پتانسیل فعالیت در حوزه گردشگری را دارند می‌تواند یک حوزه برای ایفای نقش دولت در این بستر باشد. همچنین دولت می‌تواند با بخش خصوصی و افراد تاثیرگذار در حوزه گردشگری شبکه‌سازی خوب و موثری انجام دهد، افرادی که در صنعت گردشگری کارآفرینی کرده‌اند، در زمینه آموزش این حوزه فعال هستند و البته رسانه‌های حوزه گردشگری. همچنین دولت می‌تواند به‌جای اجرای پروژه‌های متعدد دولتی، با بخش خصوصی همکاری اثرگذاری داشته باشد که نتایج مطلوب‌تری به بار خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

بیش از ۷۰ درصد مبادلات بورس انرژی در حوزه صادرات است

به گزارش کسب و کار نیوز، علی نقوی در نشست «ظرفیت گواهی‌های کاهش انتشار آلایندگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.