صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / عادت های بدی که باعث کمردرد می‌شود

عادت های بدی که باعث کمردرد می‌شود

کسب و کار نیوز - کمردرد مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبه رو می‌شوند.اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران قابل شناسایی است، اما به دلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، تشخیص علت اصلی به وجود آورنده آن مشکل است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، با وجود این، شناخت عوامل و عادت‌های نامناسبی که می‌تواندموجب کمردرد باشد می‌تواند تا حدود زیادی به جلوگیری از ایجاد این مشکل کمک کند. در این مطلب شما را با تعدادی از این عادت‌های ناسالم آشنا می‌کنیم .

قوز کردن

قوز کردن باعث صاف شدن انحنای ستون مهره‌ها می شود و به دیسک‌های کمر که بین استخوان‌ها قرار دارد آسیب می‌رساند. این شرایط می‌تواند به آرتروز زودرس و برخی مشکلات دیگر منجر شود.

سعی کنید هر نیم ساعت یک بار سر و گردن‌تان را در چهار جهت مختلف بگردانید. برای کاهش هرگونه درد و گرفتگی می‌توانید از کیسه یخ یا کمپرس گرم روی محل درد استفاده کنید.درصورت برطرف نشدن درد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

انتخاب‌های غذایی اشتباه

نتخاب‌های غذایی اشتباه اغلب به ایجاد التهاب منجر و باعث می شود فرد از مواد مغذی که برای تقویت خود به آن ها نیاز دارد محروم بماند.

بدن شما برای ساخت ماهیچه‌ها استخوان‌ها و بافت نرم کمر به پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و چربی‌های سالم مانند چربی‌هایی که در آووکادو و ماهی قزل‌آلا موجود است احتیاج دارد.دریافت مواد مغذی مانند کلسیم، فسفر و ویتامین D هم ضروری است.

خوابیدن روی تشک نامناسب

تشک باید به اندازه کافی سخت باشد تا از کمر محافظت کند و همچنین به اندازه کافی نرم باشد تا با فرم بدن تناسب داشته باشد. میزان سفتی تشک باید به اندازه‌ای باشد که ستون مهره‌ها روی آن در «وضعیت عملکرد» یعنی همان مقدار انحنایی که در حالت ایستاده در کمر وجود دارد قرار بگیرد.

اگر تشک بسیار سفت باشد باعث می‌شود این انحنا از بین برود و اگر زیاد نرم باشد انحنای بیش از اندازه در کمر ایجاد می کند و فرد دچار کمردرد می‌شود.

خوابیدن به پشت یا روی شکم

برای بعضی از افراد خوابیدن به پشت می تواند باعث کمردرد شود یا آن را تشدید کند.اگر مدت زیادی است که به این نوع خوابیدن عادت کرده‌اید و نمی‌توانید آن را ترک کنید، بهتر است بالشی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا انحنای طبیعی کمر حفظ شود. خوابیدن روی شکم نیز حالت مناسبی نیست. اگر عادت به این نوع خوابیدن دارید بهتر است بالش نرمی انتخاب کنید یا کاملا بدون بالش بخوابید تا گردن‌تان در حالت مناسبی قرار بگیرد. خوابیدن به پهلو بهترین حالتی است که می‌تواند از ابتلا به کمردرد جلوگیری کند.

در این حالت بهتر است بالشی را بین پاهایتان قرار دهید و پاها را کمی به قفسه سینه نزدیک کنید تا از وارد آمدن هرگونه فشاری به کمر جلوگیری شود. این حالت خوابیدن برای کسانی که قبلا دچار درد کمر بوده‌اند و هم برای زنان باردار مناسب ترین وضعیت است.

نشستن به مدت طولانی

نشستن زیاد به ماهیچه‌های کمر، گردن و ستون مهره‌ها فشار وارد می‌کند.کج ومایل ایستادن و خمیده راه رفتن نیز شرایط را بدتر می‌کند. بهتر است افزون بر این که به حالت صاف روی صندلی می‌نشینید ارتفاع صندلی را طوری انتخاب کنید که پاهایتان به شکلی طبیعی روی زمین قرار بگیرد. هرچقدر هم که در حالت نشسته احساس راحتی داشته باشید، نشستن زیاد برای سلامت کمر خوب نیست. بهتر است بعد از هر نیم ساعت برخیزید و حدود ۲ دقیقه راه بروید.

ورزش نکردن

اگر فعالیت فیزیکی نداشته باشید به احتمال بیشتری دچار کمردرد خواهید شد. ستون فقرات به حمایت ماهیچه‌های قوی شکم و پشت نیاز دارد.بلند کردن وزنه می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. فعالیت‌های روزانه مانند بالا رفتن از پله‌ها و حمل وسایل یا خرید کردن، انجام ورزش‌های سبکی مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا هم به همان اندازه مفید است و به محافظت از دیسک‌های بین استخوان‌های ستون فقرات کمک می‌کند.

سعی کنید انجام این کارها را به صورت عادت‌های روزانه درآورید. به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در هر کاری زیان‌آور است. سیگار کشیدنسیگار کشیدن خطر ابتلا به کمردرد را تا سه برابر افزایش می‌دهد. سیگار با محدود کردن جریان خون در قسمت‌های مختلف بدن ازجمله ستون فقرات، شرایط را برای شکسته شدن سریع‌تر دیسک‌های بین استخوان‌ها فراهم می‌کند.

سیگار کشیدن

همچنین استخوان‌ها را تضعیف می کند و پوکی استخوان به همراه می‌آورد. حتی سرفه ناشی از کشیدن سیگار هم می‌تواند عامل بروز کمردرد باشد.

پرخوری

پرخوری و اضافه‌وزن ناشی از آن به استخوان‌ها و ماهیچه‌های کمر آسیب می‌رساند به ویژه اگر افزایش وزن سریع باشد. سعی کنید وعده‌ها و میان‌وعده‌هایی مصرف کنید که با کالری کمتر، احساس سیری بیشتری به شما بدهد.

حمل کیف های سنگینوزن‌های زیاد کشش بیش از حدی به کمر وارد و ماهیچه‌هایی را که برای تقویت ستون مهره‌ها ضروری هستند خسته می‌کند. این شرایط به کودکانی که کیف‌های سنگینی حمل می‌کنند، آسیب می‌رساند.

کیف یا کوله فرزند شما نباید وزنی بیشتر از ۲۰ درصد وزنش را داشته باشد. حمل کیف روی یک شانه نیز می‌تواند باعث کشیدگی نامناسب و کمر درد شود.

سوار شدن روی دوچرخه نامناسب

به اندازه و تنظیمات دوچرخه‌تان دقت کنید. دوچرخه‌ای که بسیار بزرگ باشد باعث می‌شود شما بدنتان را زیاد بکشید. این شرایط بروز درد در قسمت پایین کمر را به دنبال خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.