صفحه اصلی / اسلایدر / سفره خالی یلدای ۹۸
سفره خالی یلدای ۹۸

فشار گرانی بنزین بر بازارها، اقلام بیشتری از سبد خرید خانوارها حذف کرد

سفره خالی یلدای ۹۸

کسب و کار نیوز- کمتر از دو هفته به شب یلدا باقی مانده و قیمت میوه و اقلام مورد نیاز برای این شب با نوسان قیمتی بسیاری در بازار روبرو است. افزایش قیمت بنزین به رغم وعده های مسئولان اثرات خود را بر روی بازارها گذاشته و گرانی چندباره به تدریج به تمام بازارها رسیده است. با اینکه وعده داده شده بود که گرانی بنزین هیچگونه تاثیری بر قیمت دیگر کالاها نخواهد گذاشت اما شواهد نشان می دهد که در بازار میوه وتره بار بیشترین افزایش قیمت وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، میوه یکی از مهم ترین اقلام شب یلداست که با گرانی اخیر کمتر خانواده ای خواهد توانست مانند گذشته از میوه بر سر سفره شب یلدای خود استفاده کند. آخرین بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت انار، خرمالو، هندوانه، سیب، پرتقال، نارنگی، ازگیل، موز، خیار و بسیاری از اقلام دیگر نسبت به هفته های اخیر با نوساناتی در بازار روبرو شده که برخی فروشندگان افزایش کرایه های حمل و نقل و برخی دیگر شب یلدا را عامل اصلی این گرانی ها مطرح می کنند، این در حالی است که مسئولان امر معتقدند که به سبب رشد چشمگیر تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در صورت اعمال نظارت مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، نباید نوسانی در بازار محصولات میوه و تره بار اتفاق بیفتد. در بازار شیرینی و آجیل هم افزایش قیمت بنزین بر کاهش خرید تاثیر داشته و به دلیل گرانی اخیر بازار با کاهش مشتری روبرو شده است. به رغم اعلام دست اندکاران بازار شیرینی و آجیل هم اکنون مشاهدات میدانی نشان می دهد قیمت شیرینی، شکلات و آجیل افزایش داشته و برای شب یلدا انتظار افزایش قیمت بیشتری هم می رود. این در حالی است که مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار تهران می گوید: امسال شب یلدا تغییری در قیمت‌ آجیل و خشکبار نخواهیم داشت.

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه کمبودی در عرضه اقلام مورد مصرف در شب یلدا نداریم و قیمت ها به صورت شبانه روزی کنترل می شوند، گفت: طی این هفته قرار شده است به سهمیه سوخت حمل و نقل  وانت بارهای میادین میوه و تره بار ۱۰۰ لیتر بنزین اضافه شود. قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران درباره وضعیت اقلام مورد مصرف در شب یلدا اظهار کرد: کمبودی در عرضه اقلام مورد مصرف در شب یلدا نداریم و قیمت ها بصورت شبانه روزی کنترل می شوند. رئیس اتاق اصناف تهران از شناسایی تعداد واحد های متخلف خبر داد و تصریح کرد: طبق آماری که در اختیار ما و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است، متاسفانه ۶ تا ۷ درصد واحدهای صنفی متخلف شناسایی شده اند که برای آنها پرونده تشکیل شده است؛ البته برای بار اول به آن ها تذکر داده و در صورت تکرار مغازه آن ها را پلمپ می کنیم.

به گفته نوده فراهانی، این میزان تخلفات رشدی نداشت است. رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه نرخ بنزین بر حمل و نقل تاثیرگذار است، تصریح کرد: درست است که بنزین ۵۰ درصد گران شد؛ اما این امر بدین معنا نیست که یک کسبه یا واحدصنفی بخواهد بدلیل حمل بار، کالای خود را گران تر بفروشد.نوده فراهانی در پایان گفت: طی این هفته قرار شده است به سهمیه سوخت حمل و نقل وانت بارهای میادین میوه و تره بار ۱۰۰ لیتر بنزین اضافه شود. این امر موجب می شود که به مردم فشاری وارد نشود. رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی در بازار اقلام اساسی همواره وجود دارد، اظهار کرد: اگر افراد افزایشی در نرخ اقلام دیدند می توانند با سامانه ۱۲۴ که بصورت آنلاین پاسخگوی مردم است تماس بگیرند.

خرید تنقلات در سبد مصرفی کاهش یافته است

علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار

بازار آجیل و خشکبار در رکود کامل به سر می‌برد. با توجه به موضوع گرانی بنزین، توجه مردم به خرید تنقلات در سبد مصرفی کاهش یافته که همین امر موجب شده تا بازار اقلام آجیل و خشکبار در رکود به سر برد. آجیل یکی از اقلام اساسی مورد نیاز شب یلداست که در چند روز اخیر و به دنیال گرانی بنزین شاهد کاهش فروش آن بوده ایم. در بازار آجیل و خشکبار نرخ ارز تاثیرگذار بود و امروز با تصمیم گرانی بنزین این تاثیر دوچندان شده است. بنابراین دوعامل تاثیرگذار رکود را بر این بازار حاکم کرده اند و خرید این اقلام از سبد خانواده ها خارج شده است. قبل از گرانی بنزین هم اگرچه قیمت ها تاحدودی ثبات داشتند اما خرید کاهش یافت بنابراین در روزهای پیش رو نیز پیش بینی این است که آمار خرید به همان منوال باشد.

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اقلام یلدایی در برخی مغازه‌ها و اماکن شهری باقیمت‌های متفوات عرضه می‌شوند. در این میان می‌توان گفت که با بالا رفتن قیمت کالاهای یلدایی اما قدرت خرید مردم در چند سال اخیر تغییر محسوسی نداشته و کمبود نقدینگی و پایین بودن درآمد خانوارهای ایرانی آداب یلدایی ایرانیان را نیز تغییر داده است به‌طوری‌که سفره یلدایی آنان هرسال کوچک‌تر می‌شود.

سودجوها همواره از شرایط به نفع خود استفاده می کنند

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران

با وجود افزایش قیمت بنزین در بازار میوه و تره بار تغییر خاص قیمت دیده نمی شود. در برخی موارد فقط  مواردی را شاهد هستیم که به دلیل گرانی حمل و نقل افزایش قیمت وجود داشته که برای شب یلدا تمام بازارهای میوه تحت کنترل و نظارت قرار خواهند گرفت. میوه یکی از اقلام مورد نیاز مردم چه برای شب یلدا و چه در روزهای دیگر است. نباید اجازه داد عوامل دیگر بر روی قیمت ها تاثیر منفی داشته باشد. افزایش قیمت بنزین نباید بهانه ای عده ای برای افزایش قیمت ها باشد.

اما در بازارها شاهد فعالیت عده ای سودجو هستیم که از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را می کنند تا جیب مردم را خالی کنند. سودجویان همواره از هر فرصتی برای گرانی محصولات در بازار استفاده می کنند. اگرچه ازدیاد تقاضا در ایام پیک مصرف منجر به نوسان مقطعی قیمت میوه در بازار می شود، اما مجدد پس از چند روز قیمت به روال عادی خود در بازار باز می گردد. همچنین اگر افزایش قیمت بنزین یک وانت بار را بر کل بار تقسیم کنیم، رقم چشمگیر نیست، از این رو تاکید کرده ایم که این موضوع را بر بازار لحاظ نکنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.