صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دور باطل وام دهی میلیاردی به اپ های بومی
دور باطل  وام دهی  میلیاردی  به   اپ های  بومی

موتورهای جستجوگر بومی در روزهای قطع اینترنت کارایی نداشتند

دور باطل وام دهی میلیاردی به اپ های بومی

کسب و کار نیوز- در نیمه اردیبهشت سال گذشته پژوهشکده IT مرکز تحقیقات مخابرات ایران اعلام کرد که موتورهای جستجوی بومی آماده بکارگیری توسط دستگاه‌های اجرایی است. در آن زمان اعلام شد که موتورهای جستجوگر بومی به سطح قابل قبولی از ارائه سرویس رسیده‌اند. اما با قطع اینترنت طی هفته های اخیر مراجع متعدد مردم به این سرویس‌ها نشان داد موتورهای جستجوگر بومی دچار مشکلات بسیاری است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قطعی اینترنت در ایران سبب شد تا مشخص شود موتورهای جستجو ایرانی که میلیاردها تومان خرج توسعه آنها شده عملا کاربرد چندانی ندارند. در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین، اینترنت جهانی بدون در نظر گرفتن این نکته که زیرساخت ها و بسترهای داخلی توانایی ارائه خدمات به مردم، مشاغل و کسب و کارها را ندارند قطع شد و این موضوع آغازگر دیده شدن ایرادات و مشکلات اپلیکیشن های بومی، موتورهای جستجوی داخلی و ایرادات شبکه ملی اطلاعات شد. در این بین هنگامی که دسترسی مردم به گوکل به عنوان مهم ترین ابزار جستجو قطع شد برخی از کاربران به ناچار به سمت استفاده از موتورهای جستجوی داخلی رفتند. اشکلات زیادی در این موتورهای جویشگر دیده شد و بارزترین آن مربوط به اطلاعات قدیمی و به روز نشده ای بود که در جستجوی کاربران بالا می آمد. سالها از راه اندازی موتورهای جوستجوی بومی گذشته و هیچ گونه پیشرفتی حاصل نشده است. بودجه ها و تسهیلات کلانی برای راه اندازی این ابزارها اختصاص یافته و هم چنان نیز این روند ادامه دارد، اما ماحصل کار بدون استفاده و بهره برداری است.

این کیفیت پایین درحالی است که بنا به‌گفته‌نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات پیشین، ساخت موتور جست‌وجوی یوز تا سال ۹۳ حدود هفت میلیارد تومان روی دست وزارتخانه خرج گذاشته بود و وزارت ارتباطات قصد داشت ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر روی موتورهای جست‌وجوی بومی سرمایه‌گذاری کند. طرح جستجوگرهای بومی از سال ۱۳۹۲ به‌صورت جدی‌تری پیگیری شده اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت و این موتورها نیز پیشرفتی به خود ندیدند؛ تا جایی که گفته می‌شود از ۱۲۰۰ سروری که قرار بوده به یکی از موتورهای جستجوگر ایرانی متصل شود، اکنون تنها ۲۰۰ سرور متصل است.

مردم برای اولین بار تجربه زیست در کشور کره شمالی را تجربه کردند

در این رابطه برخی کارشناسان می گویند: یکی از کلماتی که در این سال‌ها وارد ادبیات سیاسی ما شده است، کلمه ما «می‌توانیم» است که باید در مقابل آن «نمی‌توانیم» را هم در نظر داشته باشیم (البته نه به معنای ضعف) بلکه واقعیت‌های موجود و دست و پاگیر نمی‌گذارد که بتوانیم. او با بیان اینکه بسیاری از کشورها قصد دارند موتور جستجویی مانند گوگل بسازند ولی نمی‌توانند، تصریح کرد: گوگل سال‌ها قبل با سرمایه‌گذاری وسیع شروع به کار کرده است و با این شرایط اصلا صرفه اقتصادی برای هیچ کشوری وجود ندارد که بخواهد موتور جستجویی مانند گوگل بسازد. این کارشناسان با اشاره به اینکه مدیران دو کشور را به عنوان نمونه در جهان پیدا کرده‌اند که دارای ترافیک داخلی بالا هستند، گفت: همین دو کشور آنان را ترغیب می‌کند که شبکه ملی را به عنوان مطالبه حاکمیت مطرح کنند که بیشتر دغدغه امنیتی دارد نه دغدغه اقتصادی برای کشور.

کارشناسان با اشاره به اینکه ترامپ در یکی از کتاب‌های خود گفته ایران باید برای مذاکره با امریکا التماس کند و این با فشار تحریم‌ها ایجاد می‌شود بر این اساس تمام کسانی که در چارچوب تحریم‌های ترامپ قدم بر می‌دارند باید محاکمه شوند، گفت: باید یک کمیته امنیتی تشکیل شود تا ببینیم قطع اینترنت چند میلیون دلار به اقتصاد کشور خسارت و آسیب وارد کرد؟ و آیا قطع اینترنت در این برهه کار درستی بود یا خیر؟ این تصمیم به تحریم‌های ترامپ کمک و امید جوانان این کشور را ناامید کرد. فعالان رسانه ای با تاکید بر اینکه قطع اینترنت هم به اقتصاد سنتی و مدرن کشور خسارت وارد کرد، اظهار کرد: بسیاری از صادر کنندگان و وارد کنندگان سنتی کشور با قطع اینترنت خسارت مالی زیادی را تجربه کردند. او افزود: مردم در کشور برای اولین بار تجربه زیست در کشور کره شمالی را تجربه کردند و این برای اتفاقات بعدی کشور بسیار خطرناک خواهد بود و کسب‌وکارها و اقتصادیون را ترسانده است.

بازدهی ضعیف موتورهای جستجوی بومی

رضا شیرازی، کارشناس طراحی و پیاده سازی موتور جستجوی بومی

سه موتور جستجوی پارسی جو، یوز و سلام در کشور فعالیت می کنند که توانایی چندانی برای ارائه خدمات به کاربران ندارند. در بازه ای که اینترنت جهانی قطع شد و کاربران برای دستیابی به منابع مورد نیاز خود به جستجوگرهای بومی مراجعه کردند پاسخ مناسبی برای جستجوهای خود پیدا نکردند. بیشترین مراجعه به پارسی جو گزارش شده است که توانایی ارائه خدمات را به هیچ عنوان نداشته و این اتفاق موجب نارضایتی مردم و عقب افتادن کشور از دنیای تکنولوژی شده است. در جزئی ترین جستجو این جویشگر اطلاعات به روز نشده ای را از سالها قبل به کاربران ارائه می کند که با صرف بودجه ها و تسهیلات میلیاردی که برای توسعه آن صرف شده منافات دارد. این موتور جستجو توان نشان دادن اطلاعات جامع را ندارد و نتایجی که به کاربر نمایش می دهد با پرس و جوی انجام شده تفاوت دارد و بعضا اطلاعات نامرتبط را در نتایج نمایش می‌دهد. این اتفاق نشان می دهد که دور باطلی در اختصاص هزینه و تسهیلات به اپ های بومی وجود دارد که نتیجه آن هم عدم موفقیت و بازدهی ضعیف است.

موتورهای جستجو در دنیا بر پایه اطلاعات به روز و هزینه های کلان راه اندازی می شوند که ما در ایران تنها در صرف هزینه های کلان می توانیم با دنیا رقابت کنیم در حالی که وجود موتور جستجو برای کشور ضروری است. از آنجا که بسیاری از مردم احتمالا تنها آدرس چند سایت محبوب خود را حفظ هستند، بنابراین استفاده از موتور‌های جستجو برای خدماتی همچون استعلام قیمت ارز و طلا و خودرو، خرید بلیت قطار و هواپیما یا دسترسی به سایت بانک ها امری اجتناب ناپذیر است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.