صفحه اصلی / اسلایدر / فرار آسان و قانونی از مالیات
فرار آسان و قانونی از مالیات

دولت چشم خود را روی بسیاری از فرارهای مالیاتی به دلیل مصلحت اندیشی بسته است

فرار آسان و قانونی از مالیات

کسب و کار نیوز-رقم پیشنهادی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 99 حاکی از رشد 23 درصدی این درآمدها است که البته چگونگی آن و اینکه از چه روشی قرار است به دست آید، مشخص نیست. با توجه به جزئیات منتشر شده در خصوص بودجه سال 99 و همچنین برنامه‌هایی که قرار بود دولت از اصلاح ساختار مالیاتی به دست آورد، ابتدای بررسی موضوع باید به چند مسئله اساسی پاسخ داد. اول اینکه آیا 175 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی لحاظ شده در بودجه سال 99 کفاف مخارج دولت با وجود مشکلات کسری بودجه و همچنین کاهش شدید سهم درآمدهای نفتی در بودجه را خواهد داد؟ دومین موضوع این است که دولت شعارهای خود مبنی بر اصلاح ساختار مالیات، اخذ مالیات از ثروتمندان و طبقات مرفه، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه ، حذف معافیت های مالیاتی، افزایش پایه های مالیاتی و... را محقق خواهد کرد؟ سومین مسئله برنامه‌ای است که دولت به منظور جبران کسری درآمد خود باید اجرا کند. آیا این برنامه را در آینده‌فروشی یعنی انتشار اوراق بدهی دنبال می‌کند یا اینکه در حوزه مالیات‌ها به سمت وصول مطالبات و جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد رفت؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی اعداد و ارقام اولیه از لایحه بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد، حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه با درآمدهای نفتی و فروش اوراق و منابع دیگر تامین خواهد که از مجموع اطلاعات کسب شده رقمی نزدیک به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از نفت و مالیات در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود رقمی نزدیک به ۲۲۰هزار میلیارد تومان باقی ماند که احتمالا از محل فروش اوراق تامین شود. یعنی بخش اعظمی از منابع از طریق انتشار اوراق قرار است به دست آید.

هرچند طبق قانون برنامه ششم توسعه، سقف مجاز دولت برای انتشار اوراق مالی در سال آتی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است اما در راستای تحقق درآمدهای بودجه از مسیر انتشار اوراق، چنین به نظر می‌آید که به دولت اجازه داده شده تا از این سقف نیز عبور کند.

در حالی که کارشناسان معتقدند مهم ترین گزینه دولت برای جبران کسری بودجه باید منابع حاصل از مالیات و جلوگیری از حجم گسترده فرارهای مالیاتی است نه انتشار اوراق . اما آیا دولت از پس گروه‌های قدرت و ذی نفعان اجرای ناقص قانون مالیات در کشور بر خواهد آمد؟

در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از میزان کسری بودجه دولت در سال آینده می‌گوید: آنچه مسلم است اینکه دولت برای سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. دیوان محاسبات در گزارشی که به مجلس ارائه داده، برآورده کرده که اگر دولت بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد. یعنی اگر دولت بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد نیاز به آینده فروشی نخواهد داشت.

در کنار درآمدهای مالیاتی گزینه های دیگری نیز پیش پای دولت برای جبران کسری بودجه و افزایش درآمد وجود دارد که از جمله آن اصلاح نظام یارانه پنهان و مولدسازی دارایی‌های دولت است که البته با افزایش قیمت بنزین تا حدی در راستای تحقق مورد اول گام‌هایی برداشته شده است. اما در راستای افزایش مودیان مالیاتی تا کنون هیچ گام عملیاتی علی‌رغم همه شعارها و طرح‌ها ارائه نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.