صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / ایران دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد دارد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ایران دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد دارد

کسب و کار نیوز - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان اینکه در دنیا ۲۸۰ میلیون نفر مصرف‌کننده موادمخدر وجود دارد، گفت: ۳۳ درصد این آمار مربوط به زنان است.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ اسکندر مؤمنی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان این مطلب گفت: آمار اعتیاد زنان در جمعیت معتادان جوامع سنتی و آسیایی ۱۰ درصد، امریکای لاتین ۳۰ درصد و کشورهای اروپایی ۴۰ درصد است.

وی اظهار کرد: در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد داریم که ۱۵۶ هزار نفر از آنان، زنان هستند؛ یعنی ۶ درصد جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

دبیرکل ستاد گفت: تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جمعیت فعال کشور، ۵.۴ درصد است که زنان معتاد نیز نسبت به کل جمعیت فعال کشور ۰.۶درصد (شش دهم درصد) را شامل می‌شوند.

مؤمنی با بیان اینکه بیشترین زنان مبتلا به اعتیاد در گروه سنی ۲۳ تا ۴۴ سال قرار دارند، افزود: ۴.۷ درصد جمعیت دانشجویان کشور مصرف مواد مخدر دارند که این آمار در زنان و دختران دانشجو ۲.۱ درصد است.

وی ادامه داد: در شیوع شناسی اخیر، ۶۶ درصد از کل جمعیت کشور برای مشارکت در امر پیشگیری از اعتیاد اعلام آمادگی کرده‌اند و این رقم در بین زنان ۶۸ درصد می‌باشد. همچنین مقاومت زنان در برابر مصرف مواد مخدر سه برابر است .

دبیرکل ستاد با بیان اینکه وقتی صحبت از زنان می‌شود، هم بحث جمعیت زنان و هم خانواده مطرح می‌شود، گفت: زنان رکن و ستون اصلی خانواده در پیشگیری از مواد هستند و بیش از ۳۰ درصد زنان معتاد گفته‌اند که اصلاً فکر نمی‌کردند، روزی معتاد شوند.

مؤمنی گفت: از این حیث زنان می‌توانند در امر پیشگیری نقش مؤثر و ویژه داشته باشند. هر چند که قبول داریم بخش زنان کمی مغفول مانده و باید توجه بیشتری به این جمعیت داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه رویکرد کلی تفاهم‌نامه پیشگیری از اعتیاد است، گفت: این تفاهم‌نامه با معاونت زنان باید منتج به یک دستورالعمل اجرایی شود و کمیت‌پذیر و مشخص شود و ظرف دو سال ستاد و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری باید مفاد این تفاهم‌نامه را انجام دهند.

همچنین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این جلسه، با بیان اینکه طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در اکثر استان‌ها اجرا شده و در ۹۴۰ نقطه پر آسیب طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی را اجرا کرده‌ایم گفت: این طرح‌ها باید یقیناً توسعه یابند؛ چرا که به نوعی نقشه راه تاب‌آوری و مقابله با آسیب‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در موضوع اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیشتر با نگاه پیشگیرانه برخورد کرده‌ایم، گفت: طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در این معاونت در دست اجرا است که در این طرح توجه به خانواده به‌عنوان کانون مهم بلوغ اجتماعی را مدنظر قرار داده‌ایم و معتقدیم خانواده گسسته، کارکرد لازم را هم نخواهد داشت و می‌تواند دروازه ورود به آسیب‌ها از جمله اعتیاد باشد.

معاون رییس جمهوری به اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از اعتیاد، ایجاد اشتغال است. اگر بتوانیم اشتغال را به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار فراهم کنیم گام مهمی در پیشگیری برداشته‌ایم.

ابتکار افزود: دولت دوازدهم در همه این زمینه‌ تلاش کرده است و خوشحالیم در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر زمینه‌های توان‌افزایی افراد را فراهم خواهیم کرد.

وی؛ زنان را قربانیان اعتیاد دانست و گفت: توجه به آن‌ها حائز اهمیت است، اما از آن سو بر توان‌افزایی زنان سالم برای آموزش‌های پیشگیرانه و هدایت اعضای خانواده تأکید داریم.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.