صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / چهره های استارتاپی / گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «رایچت»، استارت‌آپ برگزیده انتخاب مردمی جشنواره وب و موبایل
گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «رایچت»، استارت‌آپ برگزیده انتخاب مردمی جشنواره وب و موبایل

گفتگو با هم‌بنیان‌گذار «رایچت»، استارت‌آپ برگزیده انتخاب مردمی جشنواره وب و موبایل

کسب و کار نیوز - با توجه به رقابت شدید کسب‌وکارها در فضای مجازی، جای خالی پلتفرمی که افراد از طریق آن بتوانند با کاربران‌شان تعامل بهتری داشته باشند، کاملا حس می‌شود.

مینا حسینی 

به گزارش کسب و کار نیوز، «رایچت» یک پلتفرم چت آنلاین است که درصدد پر کردن این جای خالی برآمده است. کسب‌وکار‌ها می‌توانند از طریق آن با کاربر خود تعامل بهتری ایجاد و همچنین با استفاده از این پلتفرم مشتری بیشتری جذب کنند. این در حالی است که حدود ۴ هزار و ۳۰۰ کسب‌وکار از سرویس «رایچت» برای سایت خود استفاده می‌کنند. از دستاورد‌های مهم این شرکت این است که امسال بیش از ۶۰ درصد بازار رقیب‌های خارجی در ایران  و همچنین نزدیک به ۹۰ درصد  بازار سرویس‌های ایرانی را در حوزه چت در دست گرفته‌اند. به همین بهانه به سراغ قادر صادقی، هم‌بنیان‌گذار «رایچت» رفتیم تا از نزدیک با این استارت‌آپ آشنا شویم. در ادامه گفتگوی «کسب‌وکار» با مدیر توسعه کسب‌وکار «رایچت » را می‌خوانید.

ایده اولیه استارت‌آپ «رایچت» چگونه شکل گرفت؟

۱۰ سال یک شرکت نرم‌افزاری داشتیم و کار طراحی وب‌سایت، اپلیکیشن و سفارش مشتریان برای نرم‌افزارهای مختلف را انجام می‌دادیم. برای مشتریان خدمات مختلفی ارائه می‌کردیم و مشتریان کارهای تبلیغاتی مختلفی برای جذب مخاطب به وب‌سایت‌های‌شان انجام می‌دادند و هزینه زیادی صرف این کار می‌شد؛ ولی بازدیدکننده تبدیل به مشتری نمی‌شد. اینجا خلأیی حس کردیم و آن ابزار ریتین مشتری و نگهداری در سایت و تبدیل بازدیدکننده به مشتری بود. بعد از بررسی، به چت آنلاین رسیدیم و تصمیم گرفتیم از دل همان شرکت «رایچت» را با ۴  کوفاندرهای فعلی استارت بزنیم. نمونه اولیه یا همان mvp را ارائه کردیم. سپس به مشتریان اولیه فیدبک گرفتیم. آنها هم ما را به دوستان‌شان معرفی کردند. این‌گونه شد که به این باور رسیدیم که واقعا نیاز هست و جای خالی آن حس می‌شود.

 درباره تیم «رایچت»، بنیان‌گذاران، هم‌بنیان‌گذاران و… توضیح دهید.

«رایچت» توسط ۴ هم‌بنیانگذار ایجاد شد که عبارت‌اند از: قادر صادقی، مجتبی محمودزاده، حامد قلیزاده و سامان بابلی. «رایچت» یک تیم ریموت و دورکار است که همه از هرجای دنیا میتوانند با تیم «رایچت» کار کنند و در حال حاضر «رایچت» یک تیم ۲۰ نفره است که بچه‌های تیم هر کدام از یک شهر هستند و می‌توانند کارهای‌شان را از خانه، فضای کار اشتراکی، کافه یا هر جایی که لپ‌تاپ و اینترنت‌ برقرار است را انجام دهند.

 «رایچت» بر چه بسترهایی فعال است؟ سایت؟ اپلیکیشن…؟

«رایچت» روی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل نصب می‌شود و برای ارائه خدمات پشتیبانی آنلاین به مشتریان و اپلیکیشن تحت وب، اپ اندروید، ios و اپ ویندوز و مک نسخه اپراتور قابل استفاده است.

 آیا تاکنون از تسهیلات خاصی استفاده کرده‌اید؟ بانکی یا گرنت؟

«رایچت» به صورت بوت‌استرپینگ رشد کرده و تاکنون تسهیلاتی از جایی نگرفته و از سرمایه شخصی هم‌بنیان‌گذاران و درآمد مشتریان هزینه‌های خود را تامین می‌کند.

 در این مسیر چه بازخوردهایی از مشتریان گرفته‌اید؟ چه شد که کسب‌وکارها از «رایچت» استقبال بیشتری کردند؟

سعی کردیم در مسیر توسعه، فیدبک‌های مشتریان را دریافت کنیم و نسبت به نیازهای کاربران‌، سرویس و محصولات‌مان را توسعه بدهیم.

با توجه به اینکه «رایچت» واسطه‌ای بین کسب‌وکارها و مشتریان است، به نظرتان چقدر توانستید در ایجاد و گسترش این کسب‌وکارها و راحت‌تر کردن کارشان اثرگذار باشید؟

«رایچت» یک پلتفرم ارتباطی مابین مشتری و کسب‌وکارهاست که مشتری فیدبک‌های خود را راحت‌تر می‌تواند در اختیار کسب‌وکار قرار بدهد که این یک مزیت برای یک کسب‌وکار در بستر اینترنت محسوب می‌شود و از آن طرف مشتری راحت می‌تواند با بیزینس تعامل کند، نیازهایش را بگوید و پشتیبانی از خدمات دریافت کند.

 «رایچت» تا چه اندازه برای خود و کسب‌وکارهایی که از این پلتفرم استفاده کرده‌اند درآمدزایی داشته است و آیا توانسته موفق باشد؟

هزینه جذب یک مشتری جدید به مراتب بیشتر از هزینه نگهداری مشتریان فعلی و جذب درآمد بیشتر از مشتریان فعلی است. به همین دلیل «رایچت» به عنوان یک ابزار حفظ و نگهداری مشتری و راحت کردن تعامل برای حفظ مشتری و بالا بردن میزان رضایتش خیلی کاربرد دارد و با استفاده درست از آن، درآمد کسب‌وکارها به میزان استفاده درست از آن و تعامل بهتر با مشتری چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

 چه برنامه‌ای برای توسعه استارت‌آپ‌تان دارید؟

برنامه توسعه ما برای «رایچت» به این صورت است که در حال حاضر در حال دولوپ ورژن جدیدی از سیستم «رایچت» هستیم که خدمات بهتری برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهد و نیازهای بیشتری برای تعامل راحت با مشتری برای بیزینس‌ها پوشش می‌دهد و همچنین قرار است پلتفرم چند زبانه ما برای بازارهای ترکیه، عمان، فنلاند و چند کشور دیگر ارائه شود.

تاکنون چه جوایزی دریافت کرده‌اید؟

«رایچت» برگزیده انتخاب مردمی جشنواره وب و موبایل و همچنین برگزیده انتخاب داوری جشنواره وب و موبایل در سال گذشته است.

آیا رقبای داخلی و خارجی هم دارید و ویژگی منحصربه‌فرد شما در قیاس با آنها چیست؟

 «رایچت» رقیب‌های داخلی و خارجی زیادی دارد؛ ولی در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مارکت بازار چت آنلاین را در ایران دارد و رهبر بازار این شاخه در ایران است و به‌زودی به کشورهای دیگر هم ارائه خدمات خواهیم داشت.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.