صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / نیاز سنگال به واردات فرصت مناسبی برای بخش‌خصوصی ایران است
نیاز سنگال به واردات فرصت مناسبی برای بخش‌خصوصی ایران است

در همایش روز اقتصاد سنگال مطرح شد

نیاز سنگال به واردات فرصت مناسبی برای بخش‌خصوصی ایران است

کسب و کار نیوز-به گفته سفیر سنگال در ایران، یکی از ظرفیت‌هایی اقتصاد سنگال همکاری در حوزه میادین نفت و گاز است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند از آن فرصت استفاده کنند، همچنین در حوزه ساخت مسکن فرصت همکاری بالایی وجود دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، همایش روز اقتصاد سنگال به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد؛ در این همایش محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، آمادو سو، سفیر سنگال در ایران، محمدرضا دهشیری سفیر جدید ایران در سنگال و حسن خسروجردی رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست که با حضور فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، محمدرضا کرباسی درباره فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور سنگال سخن گفت.

کرباسی با اشاره به موقعیت جغرافیایی جمهوری سنگال در غرب آفریقا و ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور گفت: سنگال یکی از دروازه‌های مهم ورود به بازار ۲۰۰ میلیون نفری آفریقا است. بندر مهم داکار از بسترهای مهم سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و توسعه روابط اقتصادی این کشور با دیگر کشورها است.

به گفته کرباسی، باتوجه به روابط خوب سیاسی ایران و سنگال و اینکه سنگال عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) و عضو اتحادیه آفریقا است، اهمیت این کشور را در توسعه روابط اقتصادی با ایران چند برابر می‌کند.

کرباسی ادامه داد: فرصت‌های همکاری با سنگال در حوزه‌های متعدد با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه صنعت، خدمات فنی و مهندسی، خدمات عمرانی، راه‌وساختمان‌سازی، نفت و گاز، مواد غذایی، مشتقات نفتی و پتروشیمی وجود دارد. همچنین درزمینهٔ گردشگری سلامت، تولید برنج، کشت فراسرزمینی، دارو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و ماشین‌آلات صنعتی از ظرفیت‌های بالقوه همکاری است. سنگال هم می‌تواند بخشی از نیاز ایران به محصولات کشاورزی، معدی و فلزات گرانبها، قهوه و کاکائو را تأمین کند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به موقعیت ایران در خاورمیانه با اشاره به زیرساخت‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل ریلی، بنادر تجاری واقع در خلیج‌فارس و دریای عمان و غیره ایران می‌تواند زمینه ارتباط سنگال با بازار چند صدمیلیونی کشورهای واقع در منطقه آسیای میانه و قفقاز، افغانستان، عراق و روسیه با صدور اقلام کشاورزی و معدنی، شیلات را فراهم کند.

سنگال به‌عنوان کشور مهم در منطقه غرب آفریقا می‌تواند به‌عنوان دروازه ورود ایران به بازارهای غرب آفریقا ایفای نقش کند. با توجه به واردات سنگال و تولید ایران، دو کشور در کنار هم می‌توانند به‌عنوان مکمل اقتصادی عمل کنند؛ این همکاری در حوزه‌های متعدد کشاورزی، صنعت، سدسازی، ساختمان‌سازی و توسعه زیربنایی و معادن و نفت فرصتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در این کشور است.

ایران با حضور در سنگال اهداف برد-برد را دنبال می‌کند. ایجاد اشتغال برای جمعیت تحصیل‌کرده دو کشور موضوع موردعلاقه دو کشور برای همکاری است. البته به‌رغم اشتراکات و همسویی سیاسی، باوجود ظرفیت فراوان، روابط اقتصاد در سطح مطلوب نیست و باید به ظرفیت‌های گسترده دو کشور توجه شود.

کرباسی در ادامه برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور ایران و سنگال چند پیشنهاد مطرح کرد: کشت فراسرزمینی و همکاری درزمینهٔ تولید برنج با توجه به واردات برنج توسط سنگال، بررسی امکان تهاتر کالا با توجه به عدم امکان مبادله پولی و بانکی بین دو کشور، توسعه همکاری درزمینهٔ افزایش تولید خودرو در سنگال، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش‌های موردنیاز سنگال ازجمله داروسازی، بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و محصولات غذایی، حمل‌ونقل، نفت و پتروشیمی و خدمات فنی و مهندسی و درنهایت تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور و حضور در نمایشگاه‌ها که می‌تواند سطح همکاری و آگاهی اقتصادی فعالان اقتصادی دو کشور را از ظرفیت‌های موجود بالا ببرد.

نفت و مسکن فرصتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی

آمادو سو، سفیر سنگال در تهران از فرصت‌های سنگال برای سرمایه‌گذاران ایرانی گفت. او با اشاره به همسویی ایران و سنگال در همکاری‌های بین‌المللی و سیاسی گفت: با آقای قشقاوی سفیر قبلی ایران در سنگال به این نتیجه رسیده بودیم که باید از ظرفیت همکاری سیاسی برای بهبود روابط اقتصادی بهره بگیریم و امیدواریم بعد از این با آقای دهشیری به این همکاری ادامه دهیم.

او به سابقه همکاری ایران و سنگال درزمینهٔ تولید خودرو اشاره‌کرده و گفت که سنگال از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی در همه حوزه‌ها استقبال می‌کند.

به گفته آمادو سو، سنگال دروازه ورود به بازار ۳۰۰ میلیون نفری غرب آفریقا است و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی است که به بازارهای غرب آفریقا دسترسی داشته باشند.

یکی از ظرفیت‌هایی که سفیر سنگال به آن اشاره کرد، کشف میادین نفت و گاز در سنگال است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند با توجه به تجربه کاری خود در این زمینه‌ها همکاری کنند.

به گفته آمادو سو زمینه دوم همکاری استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی ایرانی در سنگال است که اپراتورهای سنگالی به‌راحتی می‌توانند از آن بهره بگیرند.

او با گفتن این‌که من فراخوان ساده‌ای را در میان فعالان اقتصادی مطرح می‌کنم، ادامه داد: از فعالان اقتصادی ایرانی می‌خواهم توجه ویژه‌ای به سنگال داشته باشند؛ این توجه به معنای توجه به ۱۵ کشور واقع در غرب آفریقا است.

به گفته آمادو سو، یکی از موضوع‌های موردعلاقه رئیس‌جمهوری سنگال توجه به شهرک‌سازی و ساخت پروژه‌های مسکن است که قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود. این فرصت خوبی برای همکاری با ایرانی‌ها است و ایرانی‌ها می‌توانند در کنار دیگر کشورها از فرصت‌های سرمایه گذاری از طریق مناقصه‌ها استفاده کنند. همچنین در کنار این شهرک، در حوزه ساختمان‌های لوکس مثل هتل‌سازی، ویلاسازی، مجتمع‌های تجاری و مال‌ها همکاری کنند.

او با اشاره به اینکه برای همکاری با سنگال سرمایه‌گذارها هیچ ریسک و تهدید سیاسی ندارند، گفت: البته مشکلاتی در زمینهٔ نبود پرواز مستقیم به سنگال و ایران، مراودات بانکی و مالی وجود دارد که می‌توان برای ایجاد زیرساخت‌های آن گفت‌وگو کرد.

صدور ویزای سنگال برای فعالان اقتصادی تسهیل شده است

در ادامه این نشست محمدرضا دهشیری، سفیر جدید ایران در داکار از موقعیت جغرافیایی و ثبات سیاسی سنگال گفت.

او با اشاره به چند سفر محمدجواد ظریف به سنگال گفت که در آن سفرها وزیر امور خارجه ایران چند خواسته از رئیس‌جمهوری سنگال مطرح کرده بود: حمایت دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و معافیت‌های گمرکی از کالاهای ایرانی و تمدید قرارداد ایران خودرو برای معافیت‌های مالیاتی به مدت ۵ سال.

سفیر سنگال در ایران در پاسخ به دهشیری گفت که با موافقت رئیس‌جمهور کشورشان به ایرانی‌ها و فعالان اقتصادی ایران در چهار ساعت و بدون اخذ هزینه ویزا صادر می‌شود.

او گفت که برای معافیت‌های مالیاتی به دلیل اینکه سنگال عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) است به‌تنهایی نمی‌تواند درباره این موضوع تصمیم بگیرد اما می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا ایران با کمیته اقتصادی این اتحادیه مذاکره کند.

همچنین آمادوسو از اعلام آمادگی کشورش برای امضا توافق همکاری درزمینهٔ شیلات صنعتی با ایران سخن گفت.

بعد از آن حسین خسروجردی، رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا از اعلام آمادگی بخش خصوصی ایران برای همکاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و خدمات فنی و مهندسی خبر داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.