صفحه اصلی / اسلایدر / فروش پوشاک قاچاق در آنلاین شاپ ها
فروش پوشاک قاچاق در آنلاین شاپ ها

پوشاک رتبه اول قاچاق در فضاي مجازي را به خود اختصاص داده است

فروش پوشاک قاچاق در آنلاین شاپ ها

کسب و کار نیوز- در حالی که مسئولان هر روز از افزایش قاچاق پوشاک در کشور سخن می گویند و واردات بدون حد و مرز کوله بری، واردات از مناطق آزاد، واردات رسمی و قانونی و... را دلیل عدم موفقیت تولید داخلی عنوان می کنند اما در این میان نقش فروشگاههای آنلاین خرید و فروش پوشاک را نادیده گرفته اند. کسب و کارهایی که بدون مجوز از نهادهای مربوطه و بدون پرداخت مالیات درآمدهای کلانی را از فروش برندهای خارجی پوشاک به جیب می زنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با ظهور شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام تب خرید پوشاک خارجی از کشورهای اطراف و حتی کشورهای اروپایی بخصوص ترکیه در میان مردم بالا گرفت و افراد زیادی با استفاده از فرصت ایجاد شده با ساختن پیج هایی در همین رابطه شروع به درآمدزایی بی حد و مرز کردند. آنلاین شاپ ها برخلاف بی توجهی مسئولان به نقشی که در افزایش قاچاق و واردات زیرپوستی پوشاک به کشور دارند به ترویج استفاده از لباسهای خارجی می پردازند و در کنار این موضوع با خارج کردن ارز از کشور ضربه های جبران ناپذیری به صنعت پوشاک و اقتصاد کشور وارد می کنند. بنابراین در حالی طرح مبارزه با قاچاق کالا در میان واحدهای صنفی در حال اجرا است که قاچاقچیان وارد شبکه‌ها و صفحات مجازی شده‌اند و از این طریق کالاهای خود را می‌فروشند. تمام صنف پوشاک از توزیع کالای غیر مجاز و قاچاق در شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام ناراضی هستند.در شرایطی که تولیدکنندگان پوشاک و عرضه کنندگان آنها در تلاش هستند تا تولید را رونق ببخشند اما با فروش کالاهی قاچاق در این فروشگاه های مجازی به ویژه در بستر تلگرام و اینستاگرام، تمام تلاش تولید کنندگان داخلی به هدر می رود.

دبیر اتحادیه کشوری کسب وکارهای فضای مجازی در این رابطه اظهار داشته است که بیشترین میزان عرضه قاچاق در فضای مجازی مربوط به پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، محصولات آرایشی است که عزم جدی برای برخورد آن وجود ندارد. فرشاد وکیل زاده با اشاره به رشد عرضه کالاهای قاچاق و ممنوعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فضای مجازی، گفت: این امر ضرورت نظارت نهادهای نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس فتا، پلیس اماکن و دیگر نهادهای نظارتی را دو چندان می کند. وی گفت: با توجه به رشد فضای مجازی در سال‌های اخیر و رشد کسب و کارهای اینترنتی و افزایش نقش آن‌ها در اقتصاد کشور به طور طبیعی شاهد افزایش مقدار عرضه قاچاق و کالاهای ممنوعه از طریق فضای مجازی هستیم و این امر طبیعی است. قطعا زمانی که بستر راحتی برای عرضه کالای قاچاق وجود داشته باشد، عده ای افراد سودجو از آن سوءاستفاده خواهند کرد.

دبیر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در پاسخ به وضع نظارتی موجود تاکید کرد: تاکنون اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی چندین جلسه با معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته اما متاسفانه تا امروز هیچ اقدام موثری در این بخش انجام نشده و ظاهرا عزم جدی برای برخورد و جلوگیری از عرضه قاچاق در فضای مجازی وجود ندارد. وکیل زاده گفت: در حال حاضر ۴ بستر اصلی برای عرضه کالاهای قاچاق وجود دارد که شامل فروشگاه های اینترنتی، بازارچه های مجازی (مارکت پِلِیس)، سایت‌های نیازمندی یا درج آگهی و شبکه های اجتماعی است و در تمامی بسترها ما شاهد عرضه کالاهای قاچاق هستیم. وی در پاسخ به اینکه چرا اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی به عنوان مرجع قانونی اعطای پروانه کسب و نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی خود تاکنون اقدامی در راستای برخورد با عرضه کنندگان کالای قاچاق انجام نداده است، گفت: متاسفانه عزم جدی در هیئت مدیره برای برخورد با این مشکل وجود ندارد و حتی در مورد کسب و کارهای فاقد مجوز که طبق ماده ۲۷ قانون نظام صنفی موظف به نظارت و پیگیری هستیم، تاکنون غیر از چند مورد سلیقه ای، پیگیری خاصی انجام نشده است.

مسئولان نظارتی راهی برای مقابله با فعالیت غیرمجاز در فضای مجازی در پیش نگرفته اند

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک

بیش از نیمی از پوشاکی که در فضای مجازی فروخته می شود پوشاک قاچاق بوده و فعالیت اکثر قریب به اتفاق آنلاین شاپ ها و کسب و کارهایی که با ساختن صفحات اقدام به فروش برندهای پوشاک خارجی می کنند غیرمجاز است. این صفحات با خرید پوشاک خارجی از دیگر کشورها و ارسال آن به کشور ضربه بزرگی به صنعت پوشاک ایران وارد کرده اند که باید برای ممنوعیت فعالیت آنها وارد عمل شد. یکی سری صفحات در فضای مجازی تحت عنوان کسب و کارهای اینترنتی مشغول فعالیت شده اند که قاچاق پوشاک را گسترش داده اند. موضوع فروشکالای قاچاق به ویژه پوشاک مهم ترین و بزرگترین مشکل این روزهای صنف پوشاک است که تا کنون مسئولان نظارتی راهی برای مقابله با آن در پیش نگرفته اند.

تولید امروز مشکلات زیادی دارد و صنعت پوشاک از مشکلات زیادی رنج می برد که باید تا جایی که می توان موانع را کم کرد و حمایت از تولیدکننده داخلی را در دستور قرار داد. امروز تولید داخلی در برابر فشارهای ناشی از فعالیت دلالان و قاچاقچیان پوشاک توانایی رقابت را ندارد. درست است که فضای مجازی بستر اشتغال برای تعداد زیادی شده است اما بیشتر این مشاغل به خاطر فروش کالای قاچاق، اشتغال کسانی که در زمینه تولید داخلی فعالیت می کنند را به خطر انداخته و به نابودی کشانده است. بنابراین عزم جدی برای جلوگیری از کسب و کارنماهایی که در این بستر فعالیت می کنند باید ایجاد شود. فروشندگانی که در این حیطه مشغول فعالیت هستند سودهای زیادی را هم به دست می‌آورند زیرا علاوه بر اینکه کالای قاچاق را می‌فروشند نه مالیاتی می‌دهند و نه هزینه سرباری متوجه آنهاست.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.