صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / دستیابی به بازارهای بین‌المللی در سلول‌های بنیادی
دستیابی به بازارهای بین‌المللی در سلول‌های بنیادی

با ایجاد کریدورهای صادراتی محقق می شود؛

دستیابی به بازارهای بین‌المللی در سلول‌های بنیادی

کسب و کار نیوز- دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: شرکتهای دانش بنیان فعال در عرصه سلول بنیادی از ظرفیت صادراتی بالایی برخوردارند که این می تواند زمینه ساز دستیابی به بازار باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر علی حمیدیه درخصوص راهکارهای توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلول‌های بنیادی گفت: برخی از این شرکت‌ها ظرفیت‌های صادراتی بالایی دارند. وی با بیان اینکه فعالیت‌های ستاد محدود به فعالیت‌های آموزشی، پژوهش و توسعه فناوری نیست، گفت: برنامه ریزی برای گسترش فعالیت‌های بین‌الملل حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از سال ۹۴ و همزمان با تدوین برنامه جامع راهبردی ستاد مدنظر قرار گرفت. هدف از آن دستیابی به بازارهای بین‌الملل برای محصولات این حوزه بود.

حمیدیه ادامه داد: در سال های اخیر حوزه سلول‌های بنیادی رشد علمی مناسبی داشته است. به گونه‌ای که بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعال هستند. ایران کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت است که محصولات دانش بنیان و فناور تولید شده در این حوزه بیشتر از این ظرفیت است. شرکت‌های فناور محصول تولید می‌کنند اما ظرفیت‌ کافی نیست. این حوزه صنعتی با فناوری‌های پیشرفته را شامل می‌شود، شرکت‌ها علاوه بر بازار داخلی به بازارهای بین‌المللی نیز برای فروش محصولات خود نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از همان نخستین روزهای تشکیل خود باید نگاهی جهانی داشته باشند، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان برای فروش محصولات خود تنها نباید محدود به بازار داخلی شوند. همچنین محدود شدن برای فروش به کشورهای همسایه نیز درست نیست. ظرفیت بالایی در کشورهای شرق آسیا مانند هند و چین وجود دارد. این کشورها علاوه بر جمعیت بالا از نظر سیاسی هم روابط مناسبی با کشورمان دارند.

ایجاد کریدورهای صادراتی برای توسعه صادرات

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی همچنین کشورهای اسلامی پر جمعیت مانند اندونزی، پاکستان و بنگلادش را نیز به عنوان مقاصد صادراتی خوب برای این شرکت‌های فناور معرفی کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت صادرات دارند. محصولات صادر می‌شود اما حجم آن کم است. نیازمند ایجاد کریدورهای صادراتی برای توسعه این اقدام هستیم.

وی گفت: البته دیده می‌شود برخی محصولات با فناوری بالا این شرکت‌های دانش بنیان در انگستان، ترکیه یا کشورهای اروپای مصرف می‌شود اما شرکت فناور صادراتی انجام نداده است. این محصولات با قاچاق از کشور خارج می‌شوند که با ایجاد مجرای قانونی برای توسعه صادرات شرکت‌ها باید از این اتفاقات جلوگیری کرد.

حمیدیه در بخش بعدی سخنان خود اعزام شرکت‌های دانش‌بنیان راهی برای توسعه صادرات محصولات فناورانه دانست و گفت: در سفری که ماه گذشته هیات علمی و فناوری ایران به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به چین داشت، ۴ شرکت دانش‌بنیان از حوزه سلول‌های بنیادی حضور داشتند. در این سفر ۷ قرارداد میان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و طرفین چینی منعقد شد که از این تعداد ۳ قرارداد در حوزه پزشکی بازساختی بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.