صفحه اصلی / اسلایدر / تبعیض مالیاتی به نفع پردرآمدها
تبعیض مالیاتی به نفع پردرآمدها

تنها 3 درصد بار مالیاتی کشور به دوش سه دهک بالای درآمدی است

تبعیض مالیاتی به نفع پردرآمدها

کسب و کار نیوز-نبود یک اراده جدی برای اخذ مالیات از دهک‌های بالا باعث شده، بخش زیادی از گروه‌های شغلی پردرآمد از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند. از جمله این گروه‌های پردرآمد، سلبریتی‌ها هستند که بسیاری از آنها درآمدهای میلیاردی و نجومی دارند. با این حال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند. استدلال وزیر فرهنگ البته این است که «فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود و برهمین اساس در ادوار مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها بوده است.»

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم نیز به نوعی سلبریتی‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرده است. بر اساس این بد فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرانی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی ربط)،‌ فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.
با این حال معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر ارشاد گفته موضع وزیر ارشاد این است که بازیگران و خوانندگان با درآمد بالا از معافیت بهره‌مند نشوند. معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرده ما به عنوان دستگاه فرهنگی معتقدیم هنرپیشه، خواننده، موسسه یا هرجایی که درآمد بالایی داشته باشد باید مالیات بدهد، اما باید کارشناسی شود. پس نمی‌شود با یک جو رسانه‌ای، موضوعی را لغو یا اضافه کنیم.
همچنین در راستای اصلاح ساختار بودجه و اصلاح معافیت‌ها و توسعه پایه‌های مالیاتی انگشت نشانه به سمت درآمدهای میلیاردی بسیاری از بازیگران برده شده است که معافیت آنها مغایر با عدالت مالیاتی است. به گفته مسئولان اقتصادی کشور و کارشناسان نیز بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی گسترده شده که برخی از آنها کارکردی نداشته و برهم زننده نظم و محملی برای رانت‌خواری و پنهان کاری شده است.
کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند معافیت مالیاتی هنرمندان منطق اقتصادی و یا حتی فرهنگی ندارد و حتی با یکی از اصول قانون اساسی کشور که مبتنی بر عدم تبعیض است، نیز منافات دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفته اکنون فقط ۳ درصد بار مالیاتی کشور به دوش سه دهک بالای جامعه است و بار اصلی پرداخت مالیات به‌عهده اقشار متوسط جامعه همچون کارمندان و کارگران است که از مالیات بر حقوق آنها گرفته تا مالیات بر کالا و خدمات همچون بسته‌های اینترنتی اپراتورها آنها مجبور هستند مالیات پرداخت کنند.

۲۵ کارشناس روی معافیت مالیاتی هنرمندان کار می‌کنند

در رابطه با موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعداد ۲۵ کارشناس اقتصادی را برای بررسی این موضوع دعوت به تحلیل و موشکافی کرده ام تا با نارضایتی عموم مواجه نشویم.
وی در ادامه به درآمد برآورد شده برای مالیات سال آینده نیز گفت: در بودجه سال ۹۹، درآمد مالیاتی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و بنا به شرایط اقتصادی این عدد را مناسب دانستیم چرا که سال گذشته ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد برآورد شده بود.

احمد غفارزاده، کارشناس امور مالیاتی

معافیت مالیاتی بر اساس درآمد باشد

یکی از مشکلات کشور در حوزه مالیات، گسترده بودن معافیت‌های مالیاتی و غیرهدفمند بودن آن است. یکی از این موارد بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم است که بر اساس این بند تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف شده است و همچنین ۲۰۰ نوع فعالیت فرهنگی و هنری مشمول معافیت مالیاتی است. در صورتی که عدالت و منطق مالیاتی ایجاب می‌کند، معافیت مالیاتی بر اساس درآمد افراد باشد. باید در هر شغل و صنفی انچه ملاک اخذ مالیات قرار می‌گیرد، درآمد افراد آن صنف باشد. برای مثال یک خطاط و یا یک نویسنده که البته درآمد ناچیزی دارد، باید مشمول معافیت مالیاتی باشد و بین این فرد با کسی که سالانه درآمدهای میلیاردی دارد، تفاوت قائل بود. یک آموزگار در استان محروم و یا یک کارمند به طور خودکار مالیات می‌دهد. اما افراد زیادی با درامدهای نجومی از پرداخت مالیات معاف هستند. دامنه معافیت‌های مالیاتی باید محدود شود و آنچه در این قالب قرار می‌گیرد، مغایریتی با عدالت مالیاتی نداشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.