چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / رییس اتاق ایران: تصمیم‌گیر در زمینه صادرات زیاد است اما پاسخگوی واحد وجود ندارد

گزارش تصویری از مراسم روز ملی صادرات

رییس اتاق ایران: تصمیم‌گیر در زمینه صادرات زیاد است اما پاسخگوی واحد وجود ندارد

کسب و کار نیوز - رئیس اتاق ایران در مراسم سالروز ملی صادرات از نبود یک متولی مشخص در حوزه صادرات که پاسخگوی تصمیمات اتخاذ شده در این بخش باشد، انتقاد کرد و پیشنهاد داد: برای حل این معضل جایگاه سازمان توسعه تجارت که متولی صادرات کشور تلقی می‌شود، مجددا تعریف شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران،رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در سالروز ملی صادرات که با تاخیر در ۱۱ آذر برگزار شد، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست برای بهبود وضعیت صادرات، جایگاه و سازوکار فعالیت سازمان توسعه تجارت که متولی حوزه صادرات است، بازتعریف شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از برگزاری مراسم سالروز ملی صادرات با رویکردی متفاوت نسبت به دوره های قبل، اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدورایم این تغییر رویکرد، تاخیر در برگزاری مراسم را بپوشاند.

وی با اشاره به شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان، کیان کشور را حفظ کردند و با این کار خود باید امسال به طور ویژه‌تر از آن‌ها قدردانی کرد. چراکه امسال به‌رغم چالش‌های متفاوت گاهی با نامهربانی‌ها مواجه شدند و حتی گاهی به نادرستی از سوی برخی مورد اتهام قرار گرفتند. آنها ثابت کردند به ایران علاقه‌مند هستند و به اخلاق حرفه‌ای مقیدند. من به نوبه خود در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود می‌آورم.

رئیس اتاق ایران توسعه صادرات را راهی برای تحقق رفاه و دستیابی به توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: صادرات ایران با کشورهای توسعه یافته یک تفاوت دارد. محور اصلی صادرات در ایران از سال های قبل تکیه بر مواد خام و نفت بوده که به صادرات پایدار منجر نمی‌شود. در این راستا به صادرات مبتنی بر تولید قوی و فناورانه نیاز داریم.

شافعی خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و ارزی کشور، تصریح کرد: در چنین وضعیتی اقتصاد را به گونه‌ای سازمان داده‌ایم که نه‌تنها به تولید کمک نکرده بلکه گاهی شرایط را برای این بخش سخت‌تر هم کرده است. اگر نتوانیم نیازهای ارزی را با روش‌های شتاب‌دهنده تامین کنیم دچار مشکل می‌شویم. البته شرایط نسبت به چندماه قبل که بخشنامه‌های خلق‌الساعه هر روز صادر می‌شد، بهتر شده است و امیدوارم بهتر از این هم بشود.

وی با بیان این مطلب که روند تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نیز باید اصلاح شود، تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت نحوه تفکر تصمیم‌گیران کوتاه‌مدت ‌و سطحی است. باید برای اتخاذ هر نوع تصمیم اقتصادی این مهم را در نظر بگیریم که این تصمیم روی سایر مولفه‌های اقتصادی چه اثری دارد.

 

  ی

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.