صفحه اصلی / اسلایدر / برنج ایرانی کالای لوکس شده است
برنج ایرانی کالای لوکس شده است

تاثیر آزاد شدن واردات برنج در کاهش قیمت برنج داخلی ناچیز است

برنج ایرانی کالای لوکس شده است

کسب و کار نیوز- بر اساس مصوبه وزارت صمت و ابلاغیه گمرک، واردات برنج به کشور آزاد شد. این درحالی است که برنجهای ثبت سفارش شده بعد از اذر ماه به صورت عادی ترخیص شده اما برنجهای ثبت شده قبل از این ماه همچنان باید در انبار تحت کلید باشند. مدیرکل دفتر واردات گمرک، نامه دفتر مقررات صادرات و واردات و ضمائم مربوطه مبنی بر بلامانع بودن واردات برنج با اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت سایر مقررات عمومی صادرات و واردات را ابلاغ کرد. بر این اساس در صورتی که ثبت سفارشهای صادره در خصوص برنج بعد از تاریخ 1 آذر ماه باشد وفق روال قبل از ممنوعیت اظهار و تشریفات گمرکی آنها انجام و پس از اخذ مجوز قانونی و حقوق ورودی و کد رهگیری نسبت به ترخیص کالا اقدام شود. همچنین در ادامه این بخشنامه آمده است، در خصوص ثبت سفارش های صادره تا تاریخ اول آذرماه وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و با تعهد مربوطه موضوع(نگهداری برنج در انبار و فروش تحت نظارت) اقدام گردد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ایران در سال ۹۷ حدود ۱.۶۵میلیون تن برنج وارد کرده است. مرکز آمار ایران اعلام کرد، در سال ۹۷، ۱٫۶۵ میلیون تن برنج به کشور وارد شده است. همچنین کل سطح زیر کشت برنج ۳۹۷ هزار هکتار بوده که منجر به تولید نزدیک به ۱٫۹۶ میلیون تن شلتوک برنج داخلی شده است. همچنین سال قبل حدود ۲هزار تن برنج صادر شده است، بر این اساس مجموعاً رقمی نزدیک به ۲٫۶ میلیون تن برنج تولید و وارد شده است، این در حالی است که سال قبل ۱٫۳۳ میلیون تن برنج ایرانی و ۱٫۳ میلیون تن برنج خارجی مصرف شده است، به این ترتیب کل برنج تولید و وارد شده مصرف و مقدار کمی نیز صادر شده است.

امیر یوسفی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به آغاز فصل برداشت برنج در کشور، واردات برنج به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان تمام خواهد شد. وی می‌گوید: همان‌طور که از گذشته نیز روال بوده در فصل برداشت برنج ایرانی، موضوع واردات برنج دیگر توجیهی ندارد زیرا در این فصل محصولات کشاورزان در مدتی کوتاه وارد بازار شده و در صورتی که بازار از سوی خارجی‌ها اشباع شده باشد، کشاورزان ایرانی متضرر خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری با توجه به افزایش قابل توجه بارندگی‌ها، میزان سطح کشت برنج کشور نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، توضیح می‌دهد: با افزایش سطح کشت، میزان محصولی که از طرف تولیدکنندگان ایرانی به بازار عرضه می‌شود، قطعاً افزایش خواهد یافت و بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این ترتیب پاسخ داده خواهد شد. امسال هیچ نگرانی درخصوص کمبود برنج و افزایش قیمت این محصول وجود نداشته و دولت فعالانه با حمایت از کشاورزان در اقصی نقاط کشور، کمبود برنج را از طریق بخش خصوصی و واردات تأمین کرده است. سیاست‌های تنظیم بازار دولت همچنان ادامه داشته و وضعیت ذخایر برنج مطلوب است.

کمبود عرضه برنج

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج

گرانی برنج در برخی از مراکز عرضه این محصول به دلیل کمبود عرضه است بنابراین با آزاد شدن واردات قطعا کاهش قیمت این محصول را خواهیم داشت. ماه هاست که برنج وارد نشده است و این در حالی است وقتی که واردات نداشته باشیم در عرضه این محصول با کمبود مواجه خواهیم شد. برنج داخلی و خارجی به عنوان یکی از اقلام کالاهای اساسی کشور شناخته می‌شود، به همین دلیل هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این زمینه مستقیم در سفره مردم اثرگذار خواهد شد. سیاست‌های ممنوعیت واردات اگرچه به منظور حمایت از تولید داخلی صورت گرفت اما نباید فراموش کرد که این روند عاملی برای گران شدن قیمت پایه برنج آن هم در فصل برداشت شد که بسیاری از مردم قدرت خرید آن را نداشتند.

اگر واقعا مسئولان دولتی تصمیم به حمایت از برنج‌کاران دارند می‌توانند با استفاده از شیوه‌های دیگری اینکار را انجام دهند نه اینکه با اظهارنظرها و سیاست‌گذاری‌های ممنوعیت واردات به نوعی زمینه فعالیت واسطه‌ها و دلال‌ها را مهیا کنند. شرایط بازار اکنون بگونه‌ای است که اصولا بخشی از اقشار جامعه برنج ایرانی جزو سبد خریدشان نیست و برای تامین نیازهای خود برنج وارداتی خرید می‌کنند، پس این بخش از جامعه که تقریبا بخش عمده‌ای هم هستند درگیر افزایش قیمت‌های احتمالی شدند. از این رو وقفه در واردات تنها منجر به نوسان غیر منطقی برنج ایرانی در بازار می‌شود، در غیر این صورت برنج ایرانی کالای لوکس در سبد خانوار محسوب می‌شود همانطور که این اتفاق افتاده و مردم به دنبال برنج های وارداتی ارزان تر از برنج های ایرانی هستند.

نکته مهم این است که واردات برنج را نباید ابزار مدیریت قیمت برنج ایرانی درنظر بگیریم به این دلیل که تجربه نشان داده کاهش قیمت برنج خارجی اگر هم در نزولی شدن قیمت برنج داخلی اثرداشته بسیار ناچیز بوده و در بسیاری از موارد هیچ تاثیری هم نداشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.