به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، شرکت مخابرات ایران یکی از پرکاربرترین شرکتهای ارائهدهنده خدمات مخابراتی به شمار میرود. اگرچه در ارائه خدمات اینترنتی، مخابرات جزء اولین شرکتها بود، اما به مرور زمان و با حضور شرکتهای FCP و خدمات متفاوت، رقابت در دست این شرکتها قرار گرفت و مخابرات در حوزه خدمات مطلوب اینترنتی برای کاربران، به نوعی بازی را به شرکتهای دیگر واگذار کرد. اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب (۲۵ آبان)، به دلیل ناآرامیهای ایجادشده در پی اجرای طرح اصلاح و سهمیهبندی بنزین و به منظور جلوگیری از امکان سوءاستفاده های احتمالی از این ابزار ارتباطی قطع شد. پس از آن، اتصال اینترنت ثابت و خانگی، دانشگاههای بزرگ کشور و و برخی شرکتهای فعال و نیازمند به ارتباطات اینترنتی از روز پنجشنبه (۳۰ آبان) آغاز شد.
اتصال مجدد اینترنت به تدریج ادامه یافت تا به مرور در استانها ارتباطات بینالملل دوباره از سر گرفته شود؛ هرچند هنوز برخی اخبار حاکی از قطعی اینترنت در برخی از استانها است. با وجود این به نظر میرسد برخی از دریافتکنندگان خدمات اینترنتی از شرکت مخابراتی، هنوز هم نتوانستند به اینترنت دست یابند و حتی شبکه ملی اطلاعات هم برایشان قطع است.
در اعتراض به این مشکلات، یکی از کاربران نوشته است: «اینترنت خانگی ما هنوز قطع است. متاسفانه اینترنت تهران وصل شده اما ما که جزو شهرستانهای تهران هستیم، هنوز قطع است و حتی ۲۰۲۰ هم قطع است که بخواهیم گزارش دهیم.» کاربر دیگری نوشته است: «من یه برنامهنویس هستم و در یک شرکت تولیدی قطعات سختافزاری کار میکنم. اینترنت استان تهران ۱۰ روز شده که قطع است و من هیچ کاری نمیتوانم بکنم. از اینترنت ADSL مخابرات استفاده میکنیم که علاوه بر نبود اینترنت، به مدت ۱۰ روز، شبکه ملی هم چهار روز است که برای ما قطع شده و به پشتیبانی ۲۰۲۰ زنگ میزنم، تلفن قطع میشود و یک نفر پشتیبان هم جواب نمیدهد.»
این در حالی است که پیش از این هم شرکت مخابرات ایران به دلیل بالا رفتن حجم تماسها در سامانههای شارژینگ و فنی با اختلالاتی روبهرو بود و پس از اینکه وزیر ارتباطات از تماس با پشتیبانی مخابرات (۲۰۲۰) و چند سرویسدهندهی دیگر گفته بود که کیفیت خوبی نداشتند، از طرف سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، به دلیل بیشترین مشکلات را در زمینه کیفیت پاسخگویی به مشترکان اخطار گرفته بود.
اما این روزها که به دلیل قطعی شبکه جهانی اینترنت به مدت حدودا یک هفته بسیاری از کسبوکارها آسیب دیدند و بسیاری از کاربران نیز به این موضوع اعتراض داشتند؛ اینکه با برقراری مجدد اینترنت برای دریافتکنندگان خدمات اینترنتی، برخی نه تنها به اینترنت بینالملل بلکه به حتی به شبکه ملی اطلاعات هم دسترسی نداشته باشند و پشیبانی هم پاسخگوی شرایط موجود نباشد، قابل توجه است.
پاسخ مخابرات به مشکلات ۲۰۲۰
اما پیگیریها از شرکت مخابرات ایران حاکی از بالا رفتن تماسها با مخابرات است. در این راستا محمدرضا بیدخام -سخنگوی شرکت مخابرات ایران- ضمن عذرخواهی از مشترکان به دلیل بالا رفتن مدت زمان انتظار ۲۰۲۰ اظهار کرد: عمده دلیل قطع اینترنت ثابت و همراه با توجه به شرایط موجود جامعه است که ما دخل و تصرفی در قطع و وصل آن نداشتیم اما به واسطه قطعی اینترنت، میزان تماسها با ما ۱۰۰ برابر افزایش داشته است. وی افزود: افزایش ترافیک این تماسها سه علت عمده دارد؛ یکی اینکه مردم سوال میکنند چرا اینترنت قطع شده و چرا کیفیت و سرعت آن پایین آمده است؟ علت دوم اینکه تخفیفهایی که قرار داده شده را چطور میتوانند دریافت کنند؟ علت سوم نیز فروش اینترنت ثابت است؛ این سه علت موجب شده صف انتظار در نقاط کشور تا ۱۰۰ برابر افزایش یابد.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اقدامات انجامشده برای کاهش انتظار پاسخگویی به کاربران بیان کرد: ما در سامانه مخابرات یک IBR (سیستم پاسخگویی هوشمند) قرار دادیم که مردم را راهنمایی کند تا برای کاهش ماندن در صف انتظار چه کار کنند. دوم اینکه ثبت مکانیزه را در بخشهای مختلف ۲۰۲۰ اضافه کردیم. در سومین اقدام هم میزان پاسخگوها را افزایش دادیم و سیستم تیکتینگ اینترنتی را بر مبنای وب فعال کردیم. بیدخام درباره قطعی ادامهدار اینترنت در برخی نقاط توضیح داد: دستور وصل اینترنت ثابت و همراه از طریق شورای امنیت کشور است. برای مثال در تهران در برخی از نقاط غربی هنوز دستور اتصال داده نشده است. اما این موضوع میتواند دلایلی از جمله بدهی، خرابی یا موارد دیگر داشته باشد. البته اتصال اینترنت به صورت کلی برقرار میشود و بهصورت موردی صورت نمیگیرد.