صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / شهرداری عملکرد اجرایی ضعیفی داشت
شهرداری عملکرد اجرایی ضعیفی داشت

رئیس شورای شهر تهران خبر داد

شهرداری عملکرد اجرایی ضعیفی داشت

کسب و کار نیوز - رییس شورای اسلامی شهر تهران در ارزیابی فصلی شهرداری تهران گفت: حوزه های مختلف عملکردی شهرداری تهران، متناسب با اهداف و رویکردهای شورا و برنامه مصوب حرکت نمی‌کنند و نوعی روزمرگی و کرختی در عملکرد اجرایی مدیریت شهری دیده می‌شود که امیدواریم با توافق روی اولویت‌های برنامه این مسیر اصلاح شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  محسن هاشمی در نشست هم اندیشی شورا و شهرداری اظهار داشت: در جلسات قبلی هم اندیشی، شورا دیدگاههای خود را درباره راهکارهای بهبود در عملکرد مدیریت شهری و سیاستگذاری در توسعه شهری در قالب نظرات کمیسیون‌های تخصصی اعلام کرد و امروز که در آستانه آغاز برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار داریم، بهتر است سند برنامه را معیار تفاهم خود در عملکرد قرار دهیم.

رییس شورای شهر تهران یکی از تله‌های برنامه ریزی استراتژیک را شکاف بین برنامه و عملکرد یا برنامه ریزان ومجریان دانست و تصریح کرد:  بدین معنا که سیاستگذار براساس دیدگاههای خود برنامه استراتژیک را تدوین می کند اما مجری در مقام عملکرد و اجرای برنامه، به دنبال ادامه نگاه و دیدگاه خود می‌رود و عملا شکاف بین برنامه و اجرا عمیق و عمیق‌تر می‌گردد.

وی ادامه داد: در این وضعیت نداشتن برنامه بهتر از نوشتن آن است چرا که اگر رسما بدانیم برنامه ای نداریم، بهتر می‌توانیم بصورت روزمره شهر را مدیریت کنیم تا اینکه تصور کنیم برنامه داریم؛ اما مجری برنامه، کار خود را بکند. اتفاقی که در کشور در موضوع سند چشم انداز بیست ساله رخ داد و عملا اجرا در جهت چشم انداز نبود.

هاشمی افزود: در مدیریت شهری هم ما باید ابتدا روشن کنیم که آیا این سند و برنامه و اولویت‌های آن را قبول داریم یا خیر؟ اگر مجریان یعنی مجموعه مدیران شهری این اولویت‌ها را قبول دارند پس باید جهت و اساس حرکت شهرداری در مسیر آن قرار بگیرد و همان روزمرگی و حرکتها وتصمیمات گذشته به اسم برنامه جدید اجرا نشود و اگر بخشی یا همه آن را قبول ندارند، دلایل خود را برای تغییر و اصلاح برنامه ارائه کنند تا ما بتوانیم به یک فهم و توافق مشترک در مورد اولویت‌های شهر برسیم و این گونه نشود که شورا سیاستگذاری خود را انجام دهد و در اجرا اتفاق دیگری بیافتد و شهرداری مسیر خود را برود.

رییس شورای شهر تهران سخنانش را با بیان مثالهایی ادامه داد و گفت: اولین مساله شهرسازی است، بارگذاری شهر، یکی از مهمترین منابع مالی توسعه شهر است و اگرچه در گذشته در مورد میزان و چگونگی بارگذاری انتقادات جدی به مدیریت شهری وارد بود اما این به معنای این نیست که ما بارگذاری صحیح و اولویت دار، مانند بارگذاری در بافت‌های فرسوده و ناپایدار را راکد کنیم و با قفل کردن شهرسازی، موجب کاهش منابع مدیریت شهری و ایجاد نارضایتی در مردم بشویم، فعالیت اصلی شهرسازی خانه موزه و نگارخانه و مسابقات معماری نیست، بلکه راهبری توسعه شهر است.

به اعتقاد وی، در موضوع طرح جامع پسماند هم اتفاق رخ نداده و عملا در جهت هدف برنامه و شورا که ایجاد مکانیزیم جمع آوری و تفکیک و بازیافت منطقه ای پسماند است، هیچ گام عملی برداشته نشده و با همین شیوه معیوب گذشته، دفع زباله صورت می‌گیرد در حالیکه اگر در این مسیر حرکت می‌شد می‌توانستیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده موثری انجام دهیم.

محسن هاشمی با بیان اینکه در حوزه اتوبوس هم بدترین شرایط اتوبوسرانی تهران در تاریخ این شرکت را تجربه می کنیم افزود:  تقریبا ۹۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده و از رده خارج شده اند، بدون اینکه از دولت اتوبوسی دریافت شود و نتیجه این همه پیگیری و جلسه این شده که معاونت حمل ونقل ترافیک اتوبوس های فرسوده را بازسازی کند!.

وی اظهار داشت: مساله تامین واگن برای مترو که متأسفانه در بیش از دوسالی که مدیریت جدید در این حوزه فعالیت می‌کند، ما نتوانسته ایم سفارش برای ساخت واگن بدهیم و عملا خطهای جدید متروی تهران با قطارهای سایر خطوط قبلی فعالیت می کند، شورای اقتصاد برای خرید واگن اعتبار تصویب کرده است، مناقصه برگزار شده و قرارداد منعقد شده، ارز تخصیص پیدا کرده، اما شهرداری به جای دنبال کردن این مسیر که مصوب و مورد تایید هست، بدنبال یک قرار دیگر می رود که نه مناقصه دارد، نه دولت آن را تأیید کرده و نه ارزی برای آن تخصیص یافته و هربار که ما موضوع واگن مترو را دنبال می‌کنیم این شکاف پیش می‌آید.

رییس شورای شهر با بیان اینکه در مساله کمیسیون ماده پنج هم همین معضل را داریم  افزود: در حالیکه ماموریت و خط مشی کمیسیون ماده پنج مشخص است این کمیسیون به جای پرداختن به اولویت‌های شهر نظیر تحقق الگوی TOD و استفاده از اراضی ذخیره شهری در اولویت‌ها به مسائل روزمره و حل مشکلات برج سازان و متقاضیان تغییر کاربری می پردازد.

وی، به چابک سازی و اصلاح ساختاری که همچنان در شهرداری معطل مانده است اشاره داشت و تاکید کرد: برنامه اجرایی روشنی برای آن به شورا ارائه نشده است.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر تهران، هاشمی با اشاره به تأمین سرانه‌های خدماتی که بیش از ده سال است در شهرداری معطل مانده، افزود: اگر معاونت شهرسازی موضوع را جدی بگیرد یکی از رویکردهایی است که در همین شرایط مالی و رکود می تواند محلات را متحول کند و رضایت از مدیریت شهری را بهبود ببخشد و در مجموع می توان گفت که حوزه های مختلف عملکردی شهرداری تهران متناسب با اهداف و رویکردهای شورا و برنامه مصوب حرکت نمی‌کنند و نوعی روزمرگی و کرختی در عملکرد اجرایی مدیریت شهری دیده می شود که امیدواریم با توافق روی اولویت‌های برنامه این مسیر اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.