صفحه اصلی / سرخط خبرها / پایان عملیات حفاظتی و مرمتی بنای تاریخی قره‌کلیسا
پایان عملیات حفاظتی و مرمتی بنای تاریخی قره‌کلیسا

مسئول دفتر فنی میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی خبر داد

پایان عملیات حفاظتی و مرمتی بنای تاریخی قره‌کلیسا

کسب و کار نیوز :عملیات مرمت اساسی گنبد مرکزی قره‌کلیسا و ایجاد پوشش حفاظتی سطح پشت بام آن به پایان رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, داوود فرازی مسئول دفتر فنی میراث‌فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: «با توجه به آسیب‌ها و فرسایشی که در بخش‌هایی از قسمت‌های فوقانی قره کلیسا از جمله گنبد مرکزی و سقف آن به وجود آمده بود، عملیات مرمت و ساماندهی آن در تابستان امسال با هماهنگی‌های این اداره‌کل و پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران شروع شد که در نهایت بعد از حدود چهار ماه در مهر ماه امسال به پایان رسید.»

فرازی گفت: «با توجه به اینکه اثر تاریخی فوق در فهرست آثار جهانی قرار دارد، قبل از شروع عملیات مرمت، طرح و نقشه کلی آن و فهرست مصالح مورد استفاده برای بررسی و اظهار نظر به کارشناسان سازمان یونسکو ارسال که مورد تایید قرار گرفت.»

او ادامه داد: «عمده‌ترین اقدامی که انجام شد نصب پوشش ورق‌های مسی بر بام کلیسا بود، با توجه به اینکه بام کلیسا از لایه‌های متعدد ایزوگام بوده که در بخش‌هایی دچار آسیب و فرسودگی شده بود پس از کارشناسی‌های به‌عمل آمده، مناسب‌ترین گزینه برای حفاظت آن، ایجاد پوشش با استفاده از ورق‌های فلز مس بود که هم با معماری بنا سازگاری دارد و هم اینکه از ماندگاری بسیار زیادی برخوردار است.»

فرازی افزود: «قبل از نصب ورق مسی، ابتدا شاسی‌کشی با پروفیل‌های فلزی سطح بام انجام شد و سپس توسط چوب چند لایه سطح صافی با شیب مناسب به انجام رسید تا از تاب خوردن ورق‌ها جلوگیری شود و در آخر یک لایه پارچه مخصوص و ضخیم ضد آب روی تخته‌ها کشیده شد و در پایان به هم متصل و در روی سازه فوق، نصب شد.

او ادامه داد: «با توجه به آسیب‌ها و فرسایشی که در اثر گذر زمان و شرایط سخت آب و هوایی منطقه در بنای تاریخی قره کلیسا ایجاد شده بود، در سال جاری طبق مصوبات هیات راهبردی مجموعه ثبت جهانی قره کلیسا، نسبت به مرمت‌های اساسی و حفاظت‌های ضروری در سقف و گنبد مرکزی این بنای فاخر صورت گرفت، برهمین اساس سنگ‌های فرسوده گنبد مرکزی بنا برچیده شده و پس از بررسی و برداشتن لایه‌های پوسته شده، برخی از آنها مجدداً مورد استفاده و کسری سنگ‌های مشابه تهیه و پس از زیرسازی مناسب، اجرا شد.»

فرازی تصریح کرد: «آسیب‌های گنبد و پشت بام باعث ایجاد ترک در جداره‌های داخلی طاق و گنبدها شده بود که در مراحل پایانی با عنایت به مرمت‌های اساسی بام و رفع خطر، ترک‌های موجود به شیوه دوخت و دوز و تعویض سنگ‌ها و قرنیزهای شکسته، به‌طور اصولی مرمت شد.»

همچنین مطالعه کنید:

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.