صفحه اصلی / اجتماعی / چانه‌زنی مردم با رانندگان تاکسی بر سر قیمت‌ها
چانه‌زنی مردم با رانندگان تاکسی بر سر قیمت‌ها

افزایش قیمت بنزین نباید باعث افزایش کرایه‌ها می‌شد که شد

چانه‌زنی مردم با رانندگان تاکسی بر سر قیمت‌ها

کسب و کار نیوز- با وجود تأکیدات مقامات مسئول در حوزه‌ حمل‌ونقل عمومی و ادعای آنان مبنی بر نظارت شدید و افزایش نیافتن نرخ کرایه‌ها به بهانه‌ گران شدن بنزین، بسیاری از مردم از افزایش سرسام آور کرایه‌ها ناراضی و گله‌مند هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در طول چند هفته گذشته مسئولان مختلف دولتی با رد هرگونه سناریوی افزایش دوباره قیمت بنزین تاکید می‌کردند که دولت فعلا برنامه‌ای برای گرانی دوباره بهای بنزین و سهمیه بندی آن ندارد. این در حالی است که دولت شامگاه بیست و چهارم آبان ماه جاری شبانه و بدون اطلاع رسانی و بر خلاف گفته های خود ساز گرانی بنزین را کوک کرد تا گرانی بنزین تاثیرات خود را بر دیگر بخش های اقتصادی و اجتماعی بگذارد. در صف اول افزایش دهندگان قیمت ها که ناشی از افزایش قیمت بنزین بوده است رانندگان تاکسی ها قرار گرفته اند. خودروها و مسافربرهای پلاک شخصی با گران کردن کرایه ها سعی دارند کمبود بنزین خود را از جیب مردم جبران کنند. بیشتر از تاکسی ها شاهد افزایش قیمت در مسافربرهای شخصی هستیم که همان سهمیه ۶۰ لیتر را در ماه را دارند اما شغل شان مسافرکشی است. این مسافربرها به دلیل عدم دریافت سهمیه تاکسی های تحت پوشش شهرداری تنها راهی که می توانند دخل و خرجشان را یکی کنند را انتخاب کرده اند و آن هم افزایش نرخ است. این رانندگان از موقعیت سوءاستفاده کرده و به مسافران اعلام کرده اند کرایه را با نرخ جدید دریافت می‌کنند.

اما وزیر صمت در این رابطه گفته است: افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند. رضا رحمانی گفت: با خودروسازانی که مشکلات خاصی را در شرایط جدید کشور دارند جلسه گذاشتیم و ساز و کار‌هایی را بررسی کردیم تا اگر می‌توانند خودرو‌های دیگری را تامین کنند و اگر نه باید به طریقی با مشتری مصالحه کنند. رحمانی گفت: بازرسی‌ها و نظارت‌ها در آینده هم قطعاَ تداوم خواهد داشت و ما هم به دنبال این هستیم که تاثیر روانی مردم را اذیت نکند. وی افزود: افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند. وزیر صنعت‏، معدن و تجارت گفت: به هر حال قیمت‌ها را باید کنترل کرد و افزایش قیمت‌ها را در حد واقعی دستگاه‌های نظارتی می‌پذیرند، اما با کسانی که بخواهند بی جهت افزایش قیمت دهند و دنبال سوء استفاده هستند برخورد جدی می‌شود.

کسی در مورد افزایش کرایه‌ها در مسافربران شخصی پاسخگو نیست

مصطفی گراشی؛ رئیس اتاق اصناف بوشهر با اشاره به افزایش چندبرابری کرایه‌ها و سهمیه سوخت خودروها می‌گوید: «به طور رسمی تغییری نداشته ایم و در حال حاضر هر عکس‌العملی که توسط تاکسی و یا وسایل نقلیه‌ی مسافربری شهری مثل آژانس ها و یا مسافربرهای شخصی اعمال می‌شود، چیزی من‌درآوردی بوده و قانونی نیست.»  این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر، ما به دنبال احیای سهمیه برای واحدهای تاکسی تلفنی و تاکسی‌های اسنپ هستیم، تاکسی‌های معمولی هم که سهمیه به آن‌ها داده شده است و هیچگونه افزایشی را شامل نمی‌شوند. اینک منتظر هستیم تا سهمیه‌ی تاکسی‌های تلفنی و اسنپ را نیز اعلام کنند تا بعد از آن مشخص شود آیا نیاز به افزایش قیمت دارند یا خیر.»

وی در خصوص شکایت‌های مداوم مردم از افزایش نرخ کرایه‌ها و غیرقانونی بودن افزایش قیمت ها تصریح کرد: «مسافربران شخصی که کرایه‌ها را افزایش داده‌اند تابع هیچ قانون و مقرراتی نیستند و کسی هم نمی‌تواند در این مورد پاسخگو باشد. اگر تاکسی تلفنی کرایه را افزایش دهد من باید پاسخگو باشم و اگر تاکسی های شهری که شهرداری پاسخگوی این امر است. به هر حال مسافربران شخصی هیچ متولی ندارند و سرخود و بی قاعده این کار را انجام می دهند.»

افزایش کرایه‌ تاکسی‌های درون و برون شهری در صدر شکایات مردمی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز بیان کرد: سامانه ۱۲۴ از ساعت ۷ صبح الی ۲۲ به صورت فیزیکی اپراتورهای آنها پاسخگوی ثبت و بررسی شکایات مردمی هستند که طی یک هفته گذشته حدود ۲۵۰ شکایت از طریق تلفن ۱۲۴ در استان ثبت شده که بیشترین شکایات مردمی در زمینه افزایش کرایه تاکسی‌ها درون و برون شهری و قیمت میوه بوده است.

بازرسی ها به حداکثر افزایش پیدا کند

محمد رضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس

در رابطه با افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین مطلبی که وجود دارد این است که دولت می تواند با افزایش نظارت بر تمام بازارها مانع از افزایش قیمت دیگر کالاها شود. در این ارتباط باید ازتمام ظرفیت های بازرسی در کشور استفاده شود و لازم است میزان این بازرسی ها به حداکثر ممکن و شاید تا روزی دو بار هم برسد. افزایش کرایه تاکسی ها و البته حمل و نقل اولین تاثیرات گرانی بنزین است که هر بار در این سالها صحبت گرانی بنزین مطرح شده قبل از اجرایی شدن آن کرایه ها افزایش یافته است. البته لازم است اشاره شود که میزان سهمیه بنزین اختصاص یافته به تاکسی‌ها هم کم است چون در غیر این صورت طبیعی است که بخواهند مابه تفاوت قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای را به شکلی در قیمت خدماتشان افزایش دهند.

اما درباره نحوه کنترل قیمت‌ها با افزایش قیمت بنزین هم دولت باید با نظارت و کنترل جلوی افزایش قیمت کالاها و کرایه های حوزه حمل و نقل عمومی، شهری و برون شهری را بگیرد که اگر این اتفاق رخ ندهد مجلس برخورد خواهد کرد. طبق تعهد دولت نباید این اتفاق رخ دهد البته لازم است وزارت کشور و شهرداری‌ها درباره میزان سهمیه به تاکسی‌ها ارزیابی لازم را انجام دهند چراکه به نظر می رسد در حال حاضر سهمیه تاکسی‌ها کم است. نمی‌توان تنها دستوری اعلام کرد که نباید قیمت کرایه گران شود بلکه باید وضعیت تاکسی ها را سنجید و به آنها به اندازه پیمایش و کیلومتر طی شده برای جابجایی مسافر سهمیه داد. یا این که مابه تفاوت بنزین سهمیه‌ای با آزاد به آنها داده شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۴ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.