چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / روستاهای خراسان شمالی مقصد گردشگران پاییزی
روستاهای خراسان شمالی مقصد گردشگران پاییزی

روستاهای خراسان شمالی مقصد گردشگران پاییزی

کسب و کار نیوز :پاییز برای کسانی که می‌خواهند زیبایی‌های این فصل هزار رنگ را با چشمان خود ببینند دارای جذابیت است و این روزها گردشگران، روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, دیدن زیبایی‌های پاییز هزار رنگ در خراسان شمالی، استانی که تنوع قومی و طبیعی آن شهره بوده پای گردشگران را به این خطه از شمال شرق کشور باز کرده است.

گردشگرانی که برخی از آنها اهل شهرهای استان هستند و تعطیلات آخر هفته یا عصرها با آفتاب کم‌رمق پاییز دل به جاده می‌زنند و یکی از روستاهای خراسان شمالی را مقصد خود انتخاب می‌کنند، در همهمه رنگ‌های زرد و نارنجی، درختان و عطر خاک‌های نم خورده کوچه ‌پس‌کوچه‌های روستاهای خراسان شمالی قدم می‌گذارند و به تماشای این نقاشی زیبای خدا می‌نشینند.

سفر در هر فصلی از سال تجربه و تنوع به همراه دارد. بهار، تابستان، پاییز و زمستان هرکدام زیبایی‌‌ها و ویژگی‌‌های خاص خود را دارد، برای توصیف زیبایی‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی روستاهای خراسان شمالی باید به این روستاها سفر کرد و از نزدیک این زیبایی‌ها را دید.

منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری اسفیدان

روستای توریستی اسپیدان در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع‌ شده است. این روستا بافت مسکونی جالب ‌توجهی دارد و خانه‌ها  به‌ شکل پلکانی در دامنه کوه ساخته شده‌اند. از جاذبه‌های روستا می‌توان به آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر  اشاره کرد.

صنایع‌دستی این روستا مانند فرش‌های دست‌باف، صنایع چوبی، سفالی، قالی‌بافی و چادرشب بافی است. از ورزش‌های رایج محلی کشتی باچوخه، تسمه تسمه، درنا، ریسمان کشی و پشتک را می‌توان نام برد. غذاهای سنتی اسپیدان از جمله فتیر مسکه، آش پلو، قورمه، کاچی و آش قلیه طرفداران زیادی دارد. موسیقی محلی شامل قشمه و دوتار، مراسم محلی مانند روز اول عید نوروز که در این روز نزدیک امامزاده نذری می‌دهند و مراسم روز سیزده‌بدر که به آبشار هنرور می‌روند. همچنین سوغات اسفیدان کشمش، بادام و گردو است. این روستا جز روستای هدف گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

روستای هدف گردشگری استاد

این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فاروج واقع‌ شده است. روستای استاد آب‌ و هوای معتدل کوهستانی دارد و از جاذبه‌های آن علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی زیبا می‌توان به آثار کهنی همچون تخت حصار، قلعه کهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیا اشاره کرد. در روستای استاد صنایع‌دستی مختلف ازجمله قالی‌بافی رواج دارد. ورزش محلی کشتی با چوخه، انواع غذاها و نان محلی، مراسم محلی جشن نوروز و سیزده‌بدر، تعزیه‌خوانی و… به این روستا چهره منحصربه‌فردی بخشیده است.

منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری خسرویه

روستای خسرویه در دامنه رشته‌کوه‌های شاه جهان و در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی فاروج در دل دره‌ای سرسبز جای گرفته و از جاذبه‌های طبیعی زیادی بهره‌مند است. این روستا زادگاه عالم ربانی آقا نجفعلی قوچانی بوده و دارای بافت سنتی و معماری بسیار غنی است.

منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری دشت

این روستا در ۸۰ کیلومتری شمال غرب گرمه، در مسیر جاده بجنورد-گرگان واقع‌شده و دارای آب ‌و هوای معتدل کوهستانی است، به دلیل نفوذ هوای مرطوب دریای مازندران، مراتع سرسبز و در بخش‌هایی پوشش تنک جنگلی دارد. محیط مناسب این روستا در دوره باستان، جمعیت‌های بومی را به خود جذب کرده و امروزه آثار آن به شکل قلعه، سردابه، تپه و محوطه‌های باستانی نمایان است.

عمده‌ترین صنایع‌دستی روستای دشت شال‌بافی و قالی‌بافی بوده و در بین ورزش‌های محلی آن کشتی باچوخه سرآمد است. سوغات دشت انواع تخمۀ آفتابگردان بوده و  غذاهای سنتی آن شامل انواع آش و نان محلی است.

رواج مراسم و آیین‌های محلی همچون جشن برداشت گندم، جشن نوروز، ۱۳ بدر و مراسم سوگواری ایام محرم به این روستا چهره خاصی بخشیده است.

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری رویین

این روستا در ۲۷ کیلومتری شمال اسفراین واقع ‌شده و دارای آب ‌وهوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد، پربرف و تابستان‌های معتدل است. آب فراوانی که روستای رویین دارد موجب شده تا باغ‌های این روستا پررونق شود ب ه‌طوری‌که هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نیست ازجمله محصولات این روستا می‌توان به سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو اشاره کرد.

در این روستا خانه‌ها به شکل پلکانی  بر روی یکدیگر ساخته شده‌اند، به ‌طوری‌که پشت‌بام منزل یکی، حیاط خانه دیگری است. همچنین روستا دارای طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت‌های چنار قدیمی بوده که به آن چهره منحصر به ‌فردی بخشیده است.  مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد.

 هنر زنان روستا شامل چادرشب بافی، چتایی بافی، حوله و دستمال دوزی بوده به طوری‌که این روستا را به دهکده نساجی سنتی کشور مشهور کرده است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه‌ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است.

ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله‌جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده‌بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این  روستا از ویژگی‌های خاص برخوردار است و دارای اقامتگاه‌های بوم گردی بسیار زیبایی است که گردشگران را به‌سوی خود فرا می‌خواند.

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری روستای درکش

روستای درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان است  و در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع ‌شده و از جاده اصلی ۲ کیلومتر فاصله دارد. درکش آب‌ و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و نیز چشمه‌سارهای بسیار دارد. تنها جنگل بلوط شرق کشور در اطراف این روستا قرار دارد.

علاوه بر کوهسارها و دره‌های مجاور، باغات میوه، انواع گیاهان دارویی و گونه‌های مختلف جانوری وجود دارد. ورزش بومی این روستا کشتی باچوخه است. از تولیدات محلی این روستا می‌توان به گردو، بادام، انواع محصولات باغی  شامل گیلاس، گلابی، عسل و … اشاره کرد.

عمده جاذبه‌های موجود در منطقه درکش جاذبه‌های طبیعی بوده که از آن میان می‌توان به باغات فراوان میوه از قبیل هلو، گیلاس، گلابی، انگور، سیب، آلو و چشمه‌های قبالی، نرنالی، چشمه بید، قجی، رودخانه‌های کندآب و زوهاور، مناطق ییلاقی گولک، نزکزلی(نرگسلو)، ترناولی، کشگریه، دره‌های بکر دره خالدار، حلقه زو، کندرو، کوه تیغ بل، کوه عسل و جنگل‌های بکر هیرکانی با پوشش غالب بلوط، مازو، راش، کرکو و… اشاره کرد که بخشی از پتانسیل‌های گردشگری منطقه را تشکیل می‌دهد.

روستای هدف گردشگری گلیان

روستای گلیان یکی از  ۳۶۵روستای نمونه گردشگری ایران و همچنین جز سه روستای نمونه گردشگری شهرستان شیروان در خراسان شمالی است. این روستا در ۲۳ کیلومتری جنوب شهر شیروان واقع ‌شده و دارای آب ‌و هوای نیمه ‌خشک سرد کوهستانی بوده که منجر به شکل‌گیری حیات‌وحش، طبیعت زیبا و دل‌انگیزی در روستا شده است..

گویش مردم این روستا به دو صورت کرمانجی و فارسی است و از صنایع‌دستی آن می‌توان به قالی‌بافی اشاره کرد.

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری زوارم

زو ارم در بین دره‌ای ژرف، سرسبز و پردرخت با مناظر دیدنی فراوان واقع شده و به عنوان یکی از مناطق بکر و ییلاقی در شمال خراسان در فاصله ۲۸کیلومتری جنوب غرب شیروان شناخته می‌شود. در این روستا ۸۰ چشمه وجود دارد.

 زوارم به معنای دره بهشت بوده و در گذشته نام آن دوالدرم است. یکی از قرای قدیمی و تاریخی منطقه شیروان است. این روستا یکی از حوضه‌های آبریز منطقه شیروان است و رودخانه پر آب آن از آنجا سر چشمه می‌گیرد.

از آثار تاریخی  این روستا می‌توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد. همچنین محله‌های این روستا شامل حصار محله، آشاقه محله، پایین ده و آخور خانه است. زوارم در زمان سابق خان‌نشین و مرکز حکمرانی بوده و از حکام و خوانین آن می‌توان به الهیار خان، شاهرخ، مرتضی بیک و شاهپور خان اشاره کرد.

بر اساس بررسی‌های انجام ‌شده توسط کارشناسان و باستان‌شناس از دوره مس، سنگ و عصر مفرغ میانی آثاری به‌ دست‌ آمده که نشان می‌دهد از آن دوره تا کنون در این روستا، اسکان وجود داشته است

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.