صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / رشد ۱۳ رتبه‌ای شاخص کارآفرینی در ایران
رشد ۱۳ رتبه‌ای شاخص کارآفرینی در ایران

شریعتمداری اعلام کرد

رشد ۱۳ رتبه‌ای شاخص کارآفرینی در ایران

کسب و کار نیوز-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس گزارش جهانی مرکز کارآفرینی، رتبه ایران در شاخص جهانی کارآفرینی در سال گذشته 13 رتبه رشد کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در اختتامیه مراسم هفته جهانی کارآفرینی که از ۲۷ آبان تا ۳ آذر سال جاری بود، در محل وزارت کار اعلام کرد: رتبه ایران در شاخص‌های جهانی کارآفرینی در سال گذشته ۱۳ واحد رشد کرده و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز رتبه ما بهتر شده است و از مهمترین این دلایل هماهنگی‌های بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان کشور است.

وی گفت: ۳۰۹ مرکز مشاوره برای کارآفرینان در کشور راه‌اندازی شده و در سال گذشته ۴۳۳۵ شرکت کارآفرینی از خدمات مشاوره‌ای این مراکز استفاده کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اخیراً‌ بنیاد تولید محتوای دیجیتال توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، گفت: همچنین یک شرکت کارآفرینی بخش خصوصی برای توسعه فناوری‌های نو در زمینه هوش‌ مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین (هاب) راه‌اندازی شد، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع بزرگ نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

شریعتمداری همچنین گفت: با توجه به ویژگی‌های اقتصاد امروزی برای مبادله کالا و خدمات نیاز به روش‌های مبادله پول مجازی احساس می‌شود که روش تولید و مبادله این پول‌ها نیز ابلاغ شده است و بنیاد توسعه فناوری‌های نو به وسیله بخش خصوصی راه‌اندازی شده است که دولت فقط در این زمینه تسهیل‌گر بوده است و به زودی بنیاد ملی توسعه فعالیت‌های فرهنگی هم راه‌اندازی می‌شود و نیز مرکز ارتقاء مهارت و اتصال به بازار کسب و کارها مثل کسب و کار حوزه تولید عسل راه‌اندازی می‌شود و ما تلاش می‌کنیم فقط تسهیل‌گر و کمک‌کار بخش خصوصی باشیم.

وی همچنین گفت:‌امسال ۳۰۷۰ کارآفرین برتر در سامانه ثبت‌نام کرده که کار ۱۸۱ طرح شاخص و برتر به مرحله داوری دعوت شد و ۵۳۵ طرح کارآفرینی نیز بررسی میدانی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: کارآفرینان در کشور باید اکرام شوند و همانگونه که جامعه به سرداران دفاع مقدس احترام می‌گذارد باید به مدیران کارآفرین هم احترام بگذارد و بسیاری از اوقات این مدیران نیاز به حمایت مالی دارند. کارآفرین جوان وثیقه ندارد و بانک هم بدون وثیقه وام نمی‌دهد اما دولت می‌تواند ضمانت‌نامه‌هایی صادر کند و تضمین وام کارآفرینان و ریسک آن را تقبل کند و ما می‌توانیم تا ۱۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای کارآفرینان برتر صادر کنیم.

شریعتمداری همچنین به شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد که بدون داشتن یک ریال دارایی و یا ساختمان و یا کارخانه از طریق فکر جوانان و اجاره محلی توانسته است ۶۰۰ کارمند مشغول کار کند که اکثر آنان دانشمندان صنایع اطلاعات هستند و در حوزه گردشگری ۱۰۰ میلیون دلار گردش مالی داشته و ۱۶ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند.

وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه فشارهایی از طریق تحریم‌های ناجوانمردانه بر ملت ما وارد می‌شود گفت:‌یک راه مقابله با این فشارها توسعه کارآفرینی نوین در کشور است و فعالیت کارآفرینی فقط مربوط به یک فرد نیست بلکه کار جمعی است که از فکر افراد استفاده می‌شود.

در این مراسم مجری برنامه قبل از سخنرانی وزیر گفت:‌با توجه به اینکه در هیأت دولت حضور دارید خواسته کارآفرینان این است که دولت فکری به حال اینترنت بکند و به دولت بگویید اینترنت را وصل کنند چون بسیاری از کسب و کارهای نو وابسته به اینترنت همراه است.

در این همایش همچنین غلامحسین حسینی‌نیا رئیس دانشکده کارآفرینی نیز گفت:‌ در حال حاضر ۱٫۸ میلیون جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله در کشور بیکار هستند، اما خوشبختانه شاخص کلیدی اصل کارآفرینی در کشور ما ۵ درصد رشد کرده و رتبه ایران در بین ۵۰ کشور جهان دهم شده است.

حسینی‌نیا گفت:‌ جوانان ایران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه کارآفرینی هستند و تقارن هفته بسیج و هفته کارآفرینی را به فال نیک می‌گیریم و هفته کارآفرینی در واقع به مدت دو هفته طول کشید و دانشجویان دانشکده کارآفرینی با حداقل امکانات توانستند این رویداد را رقم بزنند.

همچنین اصغر نورالله‌زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در این همایش گفت: سال قبل از طریق صندوق کارآفرینی امید تعداد ۱۷۰ شرکت مشاوره کارآفرینی را مورد حمایت قرار دادیم.

وی همچنین گفت:‌بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه‌ها داریم از کارآفرینان حمایت می‌کنیم و فروشگاه‌های شهرآفرین برای فروش محصول کسب و کارهای کارآفرینان خانگی راه‌اندازی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.