به گزارش کسب و کار نیوز، محمد قائمپناه در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه «کسب و کار شما چه خسارتی از قطع اینترنت دیده است؟» گفت: «کل تمرکز کمپین مارکتینگ ما در نیمه دوم آبان ماه بود. در واقع هفته سوم آبان، کمپین را شروع کردیم که ادامه و اصل و اوج کمپین هفته چهارم بود و یک کمپین دیگر نیز در هفته چهارم آبان ماه طراحی کرده بودیم؛ اما با قطع شدن اینترنت، همه این برنامهها خوابید. عملا سایت «کشمون» down و فروش صفر شد. چنین سابقهای در تاریخ کشمون نداشتیم. فروش ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افت کرد. با توجه به اینکه شرایط هنوز عادی نشده است همچنان خسارتها ادامه دارد. ۸۰ درصد کاربران ما روی اینترنت گوشی فعال هستند و در دسکتاپ کاربر زیادی نداریم. هنوز هم روی گوشی کاربری اینترنت ندارد. ما حدود ۵۰ میلیون تومان فروشی که میتوانستیم در این مدت داشته باشیم را از دست دادیم. مورد بعدی این است که کشاورزان و زنبوردارانی هستند که تنها کانال فروششان «کشمون» است. این افراد زعفران و عسل خود را به ما تحویل میدهند که در یک بازه زمانی فروش رود که کلا فروش محصولات آنها تعطیل شد. این قضیه قطع شدن اینترنت، مثل این است که این افراد زعفران خود را در یک مغازه آنلاین گذاشته بودند که فروش برود؛ ولی در این مغازه بسته شده است. در واقع در مساله فروش کشاورزان، تسویه پول آنها و اینکه پولی به آنها تعلق بگیرد ضرر زیادی وارد شد چون «کشمون» تنها یک سامانه است که این فروش را انجام میدهد و ما زعفران یا عسل را نمیخریم، بلکه کشاورزی به عنوان مثال زعفران خود را به ما میدهد، بعد از فروش ما کارمزد خود را برمیداریم و پول کشاورز را پرداخت میکنیم. این کانال فروش کشاورزان متوقف شد. هنوز هم شرایط عادی نشده است. استفاده از اینترنت ملی مثل ساختن چرخ از نو است.» او در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه «آیا در این مدت اینترنت ملی پاسخگوی نیازهای شما بوده است؟» گفت: «مشتریانی که جذب ما میشوند یا از طریق سایت ما (که در جستجوی گوگل اولین لینکی هستیم که برای خرید زعفران بالا میآید) جذب ما میشوند یا در شبکههای اجتماعی ما را مییابند. بهطور مثال ما در اینستاگرام حدود ۴۰ هزار فالوور داریم. وقتی هر دو کانال گرفته شده فروش ما صفر میشود. ما برای فروش در کانالهای مختلف سرمایهگذاری کردیم که در جستجوی گوگل، اولین لینک فروش زعفران باشیم و تولید محتوا کردیم و استراتژی محتوا داشتیم و فعالیت کردیم و همچنین لینکهای زیادی از جاهای مختلف گرفتیم. در گوگل بالا آمدیم و سرمایهگذاری زیادی در اینستاگرام کردیم که ۴۰ هزار نفر ما را دنبال کنند. این دو کانال اصلی ما برای جذب مشتری بود. در این مدت قطع اینترنت، این دو کانال گرفته شده است. شبکه اجتماعی مشابه اینستاگرام که اصلا به صورت بومی نداریم. پیامرسانهایی مشابه تلگرام داریم؛ اما ما در تلگرام فعال نیستیم چون نوع بیزینس ما با تلگرام همخوان نیست. بنابراین مشابه کانال فروش ما را در اینترنت ملی نداریم. لازم است ذکر شود همه گوگل را به عنوان موتور جستجو میشناسندو عملا موتور جستجوی داخلی به معنای واقعی نداریم زیرا ساختن چرخ از نو است. در این مدت همه سرمایهگذاریهایی که بالای یک میلیارد بوده است و در تاریخ بالای دو ساله کشمون انجام دادیم، با قطع اینترنت از بین میرود.»
بنیانگذار استارتآپ «کشمون» مطرح کرد
مسدود شدن کانالهای فروش در پی قطع اینترنت
کسب و کار نیوز - بنیانگذار استارتآپ «کشمون» گفت: «ما کلا کسبوکار اینترنتی هستیم و با قطع شدن اینترنت همه چیز صفر شد.»