صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / ۱۴ نماد معاملاتی در بورس متوقف است
۱۴ نماد معاملاتی در بورس متوقف است

۱۴ نماد معاملاتی در بورس متوقف است

کسب و کار نیوز - آخرین لیست بورس تهران تایید می‌کند تا پایان روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه ۹۸ نماد ۱۴ شرکت متوقف بوده و این در حالی است که مدیرعامل بورس تهران در یک نشست خبری تعداد نمادهای متوقف شده را دو شرکت اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ابینا، بورس اوراق بهادار تهران با بروزرسانی فهرست نمادهای متوقف شده، اعلام کرد که ۱۴ شرکت در تالار شیشه‌ای ممنوع المعامله هستند.

جزییات این اطلاعات منتشر شده مشخص می‌کند که تا پایان روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه ۹۸ نمادهای «بانک انصار و کنتورسازی» به دلیل تعلیق و ۱۲ شرکت دیگر با دلایلی همانند «افشای اطلاعات با اهمیت، تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی، برگزاری مجمع و…» در تالار شیشه‌ای متوقف شده است.

۴۱ ماه توقف نماد

همچنین بررسی‌های خبرنگار نشان می‌دهد که نماد معاملاتی کنتورسازی ایران «آکنتور» که در معاملات بازار اول بورس حضور دارد به عنوان قدیمی‌ترین نماد متوقف شده از ۱۳ شهریور ماه ۹۵ در تالار شیشه‌ای در وضعیت ممنوع‌المعامله قرار دارد و نزدیک به ۳ سال از توقف این نماد می‌گذرد.

فشار نوسان شدید قیمت

افزون بر این بر مبنای آمار منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران، نماد شرکت‌های «حفاری شمال، داده پردازی ایران و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» به علت افشای اطلاعات با اهمیت دچار توقف معاملاتی شده‌اند.

از سویی دیگر، نماد ۳ شرکت «سیمان شرق، سیمان کردستان، پارس مینو، قند ثابت خراسان، قند لرستان، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها، فولاد کاوه جنوب کیش و قند مردوشت » نیز به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده در خصوص «تغییر سرمایه و انتخاب اعضای هیات مدیره» نیز در تالار شیشه‌ای متوقف شده است.

چالش افشای اطلاعات

این گزارش می‌افزاید: جزییات این فهرست حاکی از آن است که نماد شرکت «داروپخش» نیز به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی در تالار شیشه‌ای با توقف معاملاتی روبه‌رو شده است.

بی‌خبری آقای مدیرعامل!

همه این تحولات مهم «توقف نمادها» برای شرکت‌ها و سهامداران که به صورت رسمی از سوی بورس تهران منتشر شده در حالی شکل گرفته است که علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در آخرین نشست خبری خود در تالار بورس جزیره کیش روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه ۹۸ با اعلام یک آمار اشتباه، تعداد نمادهای متوقف شده در بورس را تنها دو شرکت «بانک انصار و کنتورسازی» اعلام کرد و این در شرایطی است که در حقیقت تعداد صحیح توقف نمادهای معاملاتی ناشران بورسی که توسط بورس تهران رسما منتشر شده، در پایان روز معاملاتی «شنبه ۲۵ آبان ماه – تعداد ۱۰ نماد»، «یکشنبه ۲۶ آبان ماه – تعداد ۱۰ نماد»، «دوشنبه ۲۷ آبان ماه – تعداد ۱۳ نماد»، «سه شنبه ۲۸ آبان ماه – تعداد ۱۵ نماد» روز برگزاری نشست خبری مدیرعامل بورس تهران با خبرنگاران و «چهارشنبه ۲۹ آبان ماه – تعداد ۱۴ نماد» بوده است.

به هر ترتیب این اشتباه بزرگ مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از آن جهت نگران‌کننده به نظر می‌رسد که به طور طبیعی حداقل انتظار از نفر نخست تالار شیشه‌ای آن است که وی از اشراف کامل و دقیقی در زمینه اطلاعات مهم و روزانه شرکت‌ها در خصوص توقف و بازگشایی نمادها برخوردار باشد که البته اینبار اینگونه نبوده است.

توقف نماد معاملاتی در بورس چیست؟

عمدتاً در بورس زمانی نماد یک شرکت متوقف می‌شود که رویدادی حائز اهمیت در خصوص آن شرکت اتفاق افتاده باشد، به نحوی که این رویداد بتواند موجب افزایش یا کاهش بیش از اندازه نرخ سهام شرکت شود. گاهی اوقات معاملات سهام برخی شرکت‌ها در بورس به صورت موقتی، متوقف می‌شود. در این حالت، اصطلاحاً می‌گویند نماد شرکت متوقف شده است.

برای مثال، قبل از برگزاری مجامع سالیانه شرکت، نماد آن شرکت متوقف می‌شود، زیرا در مجمع عمومی سالیانه، سود سهامداران مشخص خواهد شد و این موضوع، می‌‌تواند بر نرخ سهم بعد از مجمع، تاثیر زیادی داشته باشد. طبیعتاً توقف نماد در اینگونه موارد، به سرمایه ­گذاران اجازه می‌دهد تا پس از انتشار اطلاعات کامل و شفاف شدن وضعیت شرکت، در شرایط یکسان و عادلانـه، درخصوص خرید، فروش و یا نگهداری آن سهم تصمیم گیری کنند. این موضوع به نحوی دیگر برای مجامع فوق ­العاده شرکت­‌ها نیز صدق می­ کند.

بر این اساس نماد معاملاتی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس در شرایط زیر متوقف می‌شود:

قبل از برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های پذیرفته شده و قبل از برگزاری جلسه هیات مدیره‌ای که باید در خصوص اختیارات تفویض شده توسط مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه تصمیم ‌گیری شود. همچنین قبل از سررسید پرداخت سود علی ‌الحساب و سررسید نهایی اوراق مشارکت هم نماد متوقف می‌شود.

درصورتی که اوراق بهادار، مطابق مقررات، مشمول تغییر طبقه ­بندی از تابلو یا تالاری شود که در آن فعال است.

درصورتی که ناشر اوراق بهادار، مطابق مقررات سازمان، ضوابط اطلاع ­رسانی را رعایت نکرده باشد.

درصورتی که حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده یا حساب‌های اوراق بهادار اظهار نظر «مردود» یا «عدم اظهار نظر» ارائه کرده باشد.

در صورتی که معاملات اوراق بهادار مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری نرخ توسط برخی از افراد باشد.

لازم به ذکر است که به استثنای بند «یک» که شرکت موظف به اعلام مراتب مطابق ضوابط مربوطه است، سازمان در سایر موارد، اطلاعیه توقف معاملات اوراق بهادار را حداکثر تا پایان همان روز پس از توقف نماد معاملاتی، با ذکر علل توقف، زمان توقف و شرایط بازگشایی نماد، برای عموم منتشر می‌­­کند و حسب مورد به صورت کتبی به اطلاع شرکت رسانده می‌­شود.

گفتنی است به تازگی با هدف کوتاه شدن زمان توقف و بازگشایی نمادها اصلاحاتی در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات صورت گرفت. بر اساس این دستورالعمل در صورتی که نرخ پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتی متوقف و ناشر ملزم به ارائه اطلاعیه شفاف‌سازی در خصوص علت نوسان نرخ سهم بوده و نماد معاملاتی روز معاملاتی بعد گشایش می‌‌یابد.

در این حالت حتی اگر ناشر اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر نکند، بورس تهران با انتشار اطلاعیه عدم شفاف‌سازی ناشر در خصوص این نوسان، نماد متوقف شده را در روز معاملاتی بعد بازگشایی خواهد کرد. که این موضوع بر نقدشوندگی بازار سرمایه تأثیر بسزایی دارد.

همچنین اگر نرخ سهام شرکتی در ۱۵ روز با نوسان نرخ ۵۰ درصد افزایش یا کاهش همراه شود، نماد معاملاتی متوقف شده و سرمایه‌‌گذاران و تحلیل‌گران می‌­توانند از طریق شرکت‌های کارگزاری و مشاور سرمایه گذاری، سوالات خود را در مورد وضعیت شرکت در سایت «تدان»، مطرح کنند و ناشر در اطلاعیه شفاف‌سازی به این سوالات پاسخ می‌­دهد. در خصوص نوسان ۵۰ درصد، نماد معاملاتی ناشر حداکثر پس از دو روز کاری با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می­ شود.

توقف نمادها به علت انتشار اطلاعات با اهمیت در قالب دو گروه «الف» و «ب» دسته‌بندی شده‌اند. در مورد گروه «الف» نماد معاملاتی در نخستین جلسه معاملاتی بعد، بدون محدودیت در دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد و اگر اطلاعات مربوط به گروه «ب» باشد؛ با توجه به ساعت انتشار این گونه اطلاعات، نماد بازگشایی خواهد شد و بازگشایی حداکثر تا روز معاملاتی بعد انجام می­ شود.

درخصوص توقف نماد به علت برگزاری مجمع مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران، توقف نماد معاملاتی یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام بر اساس اطلاعیه دعوت به مجمع منتشره توسط ناشر در سایت کدال متوقف و حداکثر دو روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی عادی، بازگشایی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.