صفحه اصلی / سرخط خبرها / رد فوریت طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مجلس

در جلسه علنی امروز

رد فوریت طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مجلس

کسب و کار نیوز - نمایندگان به دوفوریت طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی براساس قانون برنامه ششم توسعه، رای مخالف دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز – یکشنبه- مجلس شورای اسلامی  با  ۶۷ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نمیانده حاضر با بررسی دو فوریت طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه مخالفت کردند.

بیتالله عبدالهی به عنوان طراح طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی گفت: با تصویب نهایی این طرح ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی جدید در کشور ایجاد خواهد شد؛ برخی از شهرستان ها مستعد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال هستند اما زیرساخت های مورد نیاز وجود ندارد لذا خواستار تبدیل این شهرستان ها به منطقه ویژه اقتصادی هستیم.

احمد مازنی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: با توجه به مشکلاتی که تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکا برای ما ایجاد کرده، اقتصاد یکی از اولویت های مهم ما در سال رونق تولید است و برای مقاومت در برابر این تحریم ها باید بخش تولید تقویت شود؛ چه اشکالی دارد شرایطی در سرتاسر کشور ایجاد شود تا زمینه تعامل و ایجاد ارتباط اقتصادی با کشورهای دیگر فراهم گردد.

وی افزود: نیاز به تامین ارز در کشور، توسعه سرمایه گذاری، اشتغال و رونق تولید از اولویت هایی است که در کنار توسعه گردشگری در طرح مذکور دیده شده و من به عنوان یک نماینده این طرح را از اولویت های مهم کشور می دانم.

محسن کوهکن به عنوان مخالف این طرح گفت: طرح دوفوریتی نباید خارج از فوریت مطرح شود؛ طرح های دوفوریتی یا یک فوریتی در یک جلسه و در یک نوبت در مورد فوریت آن صحبت می کنیم، اگر مجلس رأی داد در مورد کلیات باید وقت دیگری صحبت کرد؛ قانون آیین نامه قانونی است که دو سوم رأی آورده است، گاهی اوقات مخالفت ما مخالفت ماهوی است و با ماهیت مخالفت می کنیم و گاهی اوقات مخالفت شکلی است، می توان به ماهیت هم اشاره کرد.

وی افزود: کسانی که طرح را مطرح کردند، باید اشاره کنند چرا این طرح دوفوریتی است. طراحان باید بگویند چرا باید ظرف مدت چند روز ما یک طرح را تبدیل به قانون کنیم؛ همه می دانیم دولت لایحه ای را که درباره مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه ارائه داد، در روزهای اول کار شروع مجلس بود و ۳ سال زمان برد و در شورای نگهبان ایراد بار مالی گرفت و برگشت داده شد.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کل سرزمین ایران اسلامی که نمی شود منطقه آزاد و یا ویژه شود و در واقع مسئله اشتغال با این موضوع حل نمی شود.

در ادامه یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که نمایندگان با  ۶۵ رای موافق، ۱۱۴ رای مخالف، ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰  نماینده حاضر  با آن مخالفت کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.