صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تحقق شبکه ملی اطلاعات روی پاورپوینت
تحقق شبکه ملی اطلاعات روی پاورپوینت

کارشناسان بر کم کاری وزارت ارتباطات در تحقق شبکه ملی اطلاعات اتفاق نظر دارند

تحقق شبکه ملی اطلاعات روی پاورپوینت

کسب و کار نیوز- قطع اینترنت در هفته اخیر نشان داد که شبکه ملی اطلاعات باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و با برطرف شدن مشکلاتش بتواند به نیازهای افراد و مخصوصاً کسب‌وکارهای اینترنتی پاسخ مناسبی دهد. شبکه ملی اطلاعات در روزهای اخیر شاید برای اولین بار بود که به مرحله اجرا در سطح کل کشور رسید و همان‌گونه که مشاهده شد ضعف‌های بسیار زیادی داشت.

 شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شاید محدودیت‌های اینترنتی این روزهای کشور زنگ هشداری باشد برای مدیرانی که کمتر به شبکه ملی اطلاعات توجه دارند. البته بنا به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات ۸۰ درصد این شبکه به بهره برداری و تحقق رسیده و برای سرویس دهی آمادگی کامل دارد. برای ارایه این گزارش علی ربیعی سخنگوی دولت قدردانی ویژه ای از وزیر جوان دولت کرد. اما قطعی اینترنت نشان داد تحقق  ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات تنها ادعای وزیر ارتباطات است و کم کاری این وزرات خانه در این موضوع کاملا مشهود استو و البته دود این کم کاری وزارت ارتباطات به چشم مردم، کسب و کارهای اینترنتی، دانشگاه ها و اصناف مختلف رفت.

اهمیت شبکه ملی اطلاعات در حدی است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات تأکید داشته‌اند و کوتاهی در این خصوص را گوشزد کرده‌اند. ایشان در بخشی از سخنانشان با بیان اینکه «فضای مجازی خیلی مهم است و آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است»، تأکید کردند: «امروز فضای مجازی مخصوص ما نیست و همه دنیا با فضای مجازی درگیرند و کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات درست کرده و فضای مجازی را به نفع خودشان و ارزش‌های موردنظر خودشان کنترل کرده‌اند، یکی دوتا نیستند. متأسفانه در زمینه شبکه ملی اطلاعات در کشور کوتاهی شده و کاری که باید انجام گیرد، انجام نگرفته است.»

اتفاق نظر بر کم کاری در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

  • علی‌اصغر زارعی، جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با عدم توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: بیش از یک دهه از مصوبات قانونی درباره شبکه ملی اطلاعات گذشته، اما متأسفانه نه‌تنها گام‌های جدی در اجرای این مصوبه برداشته نشده، بلکه برخی مدیران این شبکه را مسخره می‌کردند.

  • عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی اما در این رابطه می گوید: گزارشی که از وزارت ارتباطات در رابطه با تحقق ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات به دست ما رسیده تنها یک پاورپوینت و فایل ارائه است. ما این موضوع را به وزیر اعلام کردیم و وی عنوان کرد که تشخیص ما این بود که گزارش مربوط به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در همین حد کافی است. ما توقعمان این است که وزارت ارتباطات، گزارشی که ساختار پروژه داشته باشد و معلوم باشد که ساختار اجرایی آنچه تیم‌هایی بوده و ساختار معماری و طراحی شبکه ملی اطلاعات چه بوده، ارائه دهد.

  • حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در مجلس در خصوص ادعای آذری جهرمی مبنی بر اجرای ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: یکی از مشکلات این است که دستگاه‌های متولی هیچ نظری نمی‌دهند؛ اما دستگاه مجری اعلام می‌کند که کار را به‌صورت ۱۰۰ درصدی انجام داده است. این گزارش مختص وزارت ارتباطات بود و هیچ تأییدیه‌ای نداشت. پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات یک ادعاست. شورای عالی فضای مجازی باید گزارش این وزارت را تأیید کند. اگر گزارش وزارت اطلاعات و ارتباطات تأیید شود، مردم باید اعتراض کنند که چرا با تکمیل ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی هنوز دولت الکترونیک شروع به کار نکرده است.

 

  • نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیته فضای مجازی مجلس هم گفته است: قصور در اعمال نظارت در شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی متوجه وزیر جوان ارتباطات است که سودای رئیس‌جمهور شدن در سر دارد.

  • محمدحسن انتظاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز معتفد است: به رغم اعلام تحقق ۸۰ درصدی این شبکه، گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در یک کمیته کارشناسی سطح بالا، مرکب از برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و مدیران مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، بررسی شد و به هیچ عنوان این میزان پیشرفت ۸۰ درصدی تایید نشد.

  • محمد سلیمانی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم نیز اظهار داشت: امروز ۸ سال از مصوبه قانونی احداث شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد و دولت نظر به اینکه در این حوزه مشکل بودجه‌ای ندارد باید پاسخگو باشد. دولت به‌عنوان طعمه سیاسی به مقوله فناوری اطلاعات نگاه نکند و اجازه دهند متخصص ما برای توسعه آن به صحنه ورود کنند تا زودتر شبکه ملی اطلاعات شکل بگیرد و وابستگی ما به خارج کمتر شود. اگر این شبکه در کشور راه‌اندازی شود سرعت گردش اطلاعات ما در داخل به بیش از۱۰ برابر افزایش‌یافته و به همان نسبت کاهش هزینه خواهیم داشت.

ترس برخی از دستگاه ها و سازمان ها از شفاف سازی

نوید کمالی، مدرس و پژوهشگر فناوری اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم ترین ابعاد اقتصادی است که به دلیل ترس برخی از دستگاه ها و سازمان ها از شفاف سازی هنوز تحقق نیافته است. اصل راه اندازی این شبکه مبارزه با رانت و فساد بوده و دلیل اصلی اجرایی نشدن آن متوجه دستگاه های دولتی است. از بدو ورود فناوری به کشور و دسترسی به اینترنت و فضای مجازی نیاز به راه اندازی شبکه ای داخلی برای مدیریت این فضا احساس شد. اما از زمانی که نام شبکه ملی اطلاعات توسط دولت و وزیر ارتباطات وقت بر سر زبان ها افتاد تا به امروز نزدیک به ۱۰ سال می گذرد و بودجه بسیاری برای راه اندازی آن اختصاص پیدا کرده است.

کوتاهی در تحقق این شبکه و اینترنت ملی که این روزها امتحان سختی را پشت سر گذاشته اند کاملا مشهود است چراکه با قطع اینترنت جهانی حرفی برای گفتن از سوی شبکه ملی اطلاعات وجود نداشت و بسیاری از کسب و کارهای مجازی و استارت آپ ها متحمل خسارت سنگین میلیاردی شدند. این در حالی است که کل اقتصاد کشور نیز در نبود صد درصدی این شبکه با خسارت ۵/۱ میلیارد دلاری روبه رو شد که جبران آن بعید به نظر می رسد. بنابراین در روزهای گذشته و با قطعی اینترنت هم کم کاری دستگاه ها در راه اندازی و مشارکت در اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات نمود پیدا کرد و هم خسارت کلانی متوجه اقتصاد کشور شد که جبرانی ندارد.

هشدار برای تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات

رمضانعلی سبحانی فر، رئیس کمیته ارتباطات مجلس

 شبکه ملی اطلاعات نه تنها به سال ۹۳ بلکه به پیش از آن نیز باز می‌گردد چرا که در برنامه پنجم توسعه به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره شده بود و اعلام شده بود تا باید ظرف مدت ۲ سال این طرح انجام شود و در اختیار مردم نیز قرار گیرد. متاسفانه این روند اجرایی نشد و امروز با گذشت سال ها همچنان در انتظار تحقق صد در صدی شبکه ملی اطلاعات هستیم. بخشی از ابعاد شبکه ملی اطلاعات مربوط به شبکه ارتباطی است که تا حدود بسیاری محقق شده اما در رابطه با ابعاد دیگر آن نتیجه ای وجود ندارد. وزارت ارتباطات با تحقق بعد ارتباطی شبکه ملی اطلاعات باید به دنبال تحقق کلی شبکه باشد تا درمواقع بحرانی مانند یک هفته قطعی اینترنت با خسارات مالی بسیاری روبه رو نشویم.

امروز کسب و کارهای زیادی در اینترنت و فضای مجازی فعالیت می کنند که اینترنت اساس کار آنهاست بنابراین با قطعی این فناوری خسارت زیادی به این کسب و کارها و استارت آپ ها وارد شد. بسیاری از محموله های صادراتی در میانه راه ماندند و امکان پیگیری آنها وجود نداشت. اینها خسارت های زیادی به دنبال داشته است. بنابراین باید هشدار داد که برای تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات تمام دستگاه ها بخصوص وزارت ارتباطات به میدان بیایند و اهمال و تعلل در این زمینه پایان یابد. این شبکه هم چنین نیاز دارد تا نهادها و سازمان های مختلف اطلاعات خود را در بستر آن قرار دهند اما این چنین به نظر می رسد که دستگاه‌های مختلف سامانه‌هایی را ایجاد کرده و به صورت جزیره‌ای فعالیت می کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.