صفحه اصلی / اسلایدر / افت ۴۰ درصدی موجودی کالاهای لوازم خانگی در بازار
افت ۴۰ درصدی موجودی کالاهای لوازم خانگی در بازار

قاچاق لوازم خانگی صد در صد افزایش داشته است

افت ۴۰ درصدی موجودی کالاهای لوازم خانگی در بازار

کسب و کار نیوز- در شرایطی قرار گرفته ایم که مبارزه با قاچاق مانند سال‌های قبل جدی نیست. لوازم خانگی یکی از مهم ترین بازارهایی است که قاچاقچیان حضور فعالی در آن دارند به طوری که میزان قاچاق لوازم خانگی نسبت به گذشته 100 درصد افزایش یافته است. این کالاهای قاچاق هم به صورت سازمان‌یافته و هم به صورت کوله‌بری به کشور وارد می‌شوند. در حال حاضر کالای قاچاق بیمه می‌شود و توسط شرکت پست نیز توزیع می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود حیدری، یکی از فعالان عرصه فروش لوازم خانگی در این رابطه اظهار کرد: آنچنان که برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان تولید لوازم خانگی و کاهش عرضه در مجموع باعث افت ۴۰ درصدی لوازم خانگی موجود در بازار شده است. وی افزود: طبیعتا در چنین شرایطی عرصه برای عرضه اندام محصولات قاچاق فراخ‌تر خواهد شد و در حال حاضر کم نیستند کالا‌ها و محصولاتی که به اسم تولیدات کره‌ای یا اروپایی، اما در واقع جعلی و بی اصالت به فروش می‌رسند. حیدری در ادامه بیان کرد: علی رغم افزایش نرخ ارز و کاهش واردات، همچنان شاهد ورود اقلام و محصولات قاچاق هستیم که هیچگونه تضمینی در کیفیت آن‌ها وجود ندارد و متاسفانه برخی از فروشندگان، تحریم‌ها را بهانه عدم گارانتی این کالا‌ها اعلام می‌کنند در صورتی که عامل اصلی عدم برخورداری این اقلام از گارانتی، از یک سو قاچاق و غیر مجاز وارد شدن آن‌ها و از دیگر سو کیفیت نازل آن‌ها است.

این فعال در حوزه فروش لوازم خانگی گفت: آنچنان که آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تقاضا برای یخچال و فریزر در کشور سالیانه حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است که البته این آمار منعکس شده‌ای است که رسانه‌ها اعلام نموده اند، اما وزارت صمت میزان تولید در سال گذشته را ۸۵۰ هزار دستگاه عنوان داشته است. حیدری افزود: در ارتباط با ماشین لباسشویی نیز میزان تقاضای سالیانه نزدیک به ۱ میلیون دستگاه اعلام شده در صورتی که ضریب تولید این کالا در سال گذشته (۱۳۹۷) نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است. از دیگر سو بنابر آمار منتشر شده در رسانه‌ها (آماری که متکی بر اعداد و ارقام گمرک است) ارزش واردات لوازم خانگی قطعات و مواد اولیه در سال ۱۳۹۶، قریب به ۱۳۰۰ میلیون دلار بوده که این عدد و رقم در سال ۱۳۹۷ به ۲۱۵ میلیون دلار کاهش یافته است که این تنزل و کاهش، ریشه در کاهش واردات و اعمال برخی ممنوعیت‌های وارداتی دارد که البته همین افت، زمینه را برای عرضه محصولات قاچاق هموار ساخته است.

اما رئیس انجمن تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی هم در این باره تصریح کرد: اگر تولید انبوه بسیاری از کالاها صورت گیرد، خریداران زیادی در دنیا خواهیم داشت. در حال حاضر صنایع کشور زمین‌گیر نقدینگی هستند و نقدینگی در سفته‌بازی یا سپرده‌های بانکی ذخیره شده است، در حالی که با مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان این نقدینگی را به سمت تولید جهت‌دهی کرد. وی حمایت از تولید را لازمه تقویت ارزش پول ملی دانست و افزود: اگر پیشران‌های صنعتی رشد کنند، ارزش پول ملی نیز افزایش خواهد یافت. دیانی با اشاره به پرداخت تسهیلات خرید کالای چینی در این کشور به منظور نجات صنایع آن از بحران اقتصادی،گفت: در ایران نیز در صورت تزریق ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صنعت لوازم خانگی، طی دو ماه امکان تأمین نیاز بازار فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه نیاز کارخانه‌های داخلی به سرمایه در گردش ۲٫۵ برابر قبل شده است، گفت: برای اینکه جای خارجی‌ها را پر کنیم، باید دو برابر قبل تولید داشته باشیم که این مسئله نیازمند تأمین سرمایه در گردش کارخانه‌ها است.

صنعت لوازم خانگی ضرر و خسارت زیادی را متحمل شده است

حبیب‌الله انصاری، رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

موضوع تولید لوازم خانگی تا زمانی که قاچاق این کالاها ادامه دارد منتفی است. البته اقدامات خوبی در رابطه با تولید داخلی این محصولات انجام شده که کافی نیست و همکاری همه جانبه را می طلبد. تولیدکننده داخلی لوازم خانگی امروز در رقابت با تولید خارجی و واردات و هم چنین افزایش نرخ ارز که برای واردات مواد اولیه استفاده می شود ناتوان تر از گذشته شده است و باید برای حل این مشکلات به راه حل های ریشه ای رسید. تولیدکنندگان تا حدی توانسته اند صنایع و مواد اولیه خود را تامین کنند اما مشکلات در این زمینه هنوز مرتفع نشده است. تولید داخلی لوازم خانگی ظرفیت برآورده کردن نیاز بازار را دارد در صورتی که بتوانیم مشکلات موجود را از جلوی پای آنها برداریم.

امروز قاچاق مشکل اصلی صنعت لوازم خانگی است که سالهای زیادی است با آن روبرو هستیم و راهکارهای ارائه شده نتوانسته اند آن ها را حل کنند. آمارهای ارائه شده در این زمینه نشان می دهد که میزان قاچاق در این صنف افزایش داشته است و همین موضوع ناکامی تولید را بیشتر از گذشته کرده است. آمارهای ارائه شده می تواند نشان دهنده افزایش فعالیت قاچاقچیان باشد که این حرکت به ضرر صنعت تولید لوازم خانگی داخلی است. بنابراین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات و همچنین سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان باید برای جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی تصمیماتی اتخاذ کنند تا ضرر و خسارت بیشتری متوجه صنعت لوازم خانگی نشود. از طرفی دیگر اقدامات و گزارش های متعددی در خصوص کالاهای قاچاق و کارت های گارانتی تقلبی انجام شده که تمام کارت‌های ضمانت تقلبی توسط چاپخانه‌ها به راحتی و با کمترین هزینه بدون پیگیری و بررسی در خصوص معتبر بودن شرکت واردکننده، بوجود آمده و در اختیار عرضه کنندگان برای فروش کالا قرار می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.