مینا حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه ستاد پایش حمل و نقل اعلام کرد: «نخستین مرحله اعتبار سوخت تاکسیهای اینترنتی با هدف حمایت از رانندگان این حوزه و کنترل نرخ کرایهها تا ۴ آذر واریز میشود.» براساس اعلام ستاد پایش حمل و نقل، در ادامه نیز «در راستای پرداخت هرچه سریعتر، سهم هر راننده براساس میزان پیمایش در انتهای دورههای ۷ روزه و به صورت هفتگی پرداخت میشود.»
هومن دمیرچی، معاون عملیات شرکت «تپسی» پیش از این درخصوص وضعیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی پس از سهمیهبندی بنزین، اظهار کرد: با توجه به توافق صورت گرفته با وزارت کشور، به تاکسیهای اینترنتی با این شرط که رانندگان حداقل ۲۰۰ کیلومتر در ماه پیمایش داشته باشند، سهمیه سوخت تعلق میگیرد. وی با بیان اینکه سقف این سهمیه ۳۰۰ لیتر است، افزود: به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین سهمیه ای اختصاص می یابد. سهمیه مذکور انتهای هر ماه کارت بانکی در قالب اعتبار بنزین واریز میشود. وی با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسیهای اینترنتی به هیچ عنوان نگران نباشند چراکه سهمیه خود را انتهای ماه دریافت خواهند کرد، ادامه داد: ساز و کار اجرایی این برنامه با همکاری ما و وزارت کشور کاملا پیادهسازی شده است. دمیرچی از ثابت ماندن قیمت کرایه تاکسیهای اینترنتی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی با این شرط عملیاتی شده که نرخ کرایهها افزایش نیابد.
موضوع افزایش قیمت بنزین بیش از همه تاکسیهای اینترنتی از جمله «اسنپ» و «تپسی» و رانندگانشان را درگیر خود کرد. «تپسی» و «اسنپ» در اطلاعیههای جداگانه تاکید کردهاند که با توجه به اختصاص سهمیه به تاکسیهای آنلاین قیمت سفرها تغییری نخواهد کرد. با وجود این مطلب اما هنوز در آینده پیشرو مشخص نیست کرایهها ثابت بماند. این در حالی است که سهمیه بنزین به هر سه تاکسی اینترنتی «اسنپ»، «تپسی» و «ماکسیم» تعلق می گیرد و براساس پیمایش هفتگی به حساب رانندگان آنها واریز خواهد شد. با توجه به اینکه این طرح، طرح جدیدی است، منتظریم که شاهد نتایج آن باشیم؛ نتیجهای که آینده آن نامعلوم است.
منتظر نتایج و نحوه اجرای طرح هستیم
رضا الفتنسب، عضو هیاتمدیره اتحادیه کسبوکارهای مجازی
سهمیه بنزین برای تاکسیهای اینترنتی براساس پیمایش هفتگی است. پیش از این قرار بود براساس پیمایش هر ماه باشد. در حال حاضر براساس پیمایش هر هفته، این اتفاق افتاده؛ یعنی شرکتها پیمایش رانندگان را به اتحادیه اعلام میکنند، اتحادیه به صورت سیستمی به وزارت کشور اعلام میکند و نهایتا براساس سهمیه ۳۰۰ لیتر در ماه برای خودروهای تکسوز و ۱۸۰ لیتر برای دوگانهسوز علاوه بر سهمیه ثابتی که دارند، (سهمیه ۶۰ لیتر که روی هر ماشین هست) این سهمیه واریز میشود. این پیمایش تجمیعی محاسبه میشود، مثلا ماشین بنده روی «اسنپ»، «تپسی» و «ماکسیم» دارد کار میکند. این پیمایشها در وزارت کشور جمع میشود و میگویند شما ۵۰ کیلومتر در «اسنپ» پیمایش داشتهاید، ۱۰۰ کیلومتر در «تپسی» رفتهای و ۳۰ کیلومتر هم در «ماکسیم». این میزان پیمایش را تجمیع میکنند و براساس سهمیه ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر به آن اختصاص میدهند. مابهالتفاوت نرخ بنزین آزاد و پایه را به صورت هفتگی محاسبه میکنند و بعد آن را به شماره راننده میریزند. راننده نیز نمیتواند پول نقد بگیرد یا در سوپرمارکت خرید کند. راننده فقط میتواند آن را سوخت بزند. این کار، کار عجیب و غریب و جالبی است. آیتی وزارت نفت و وزارت کشور پیشرفت زیادی کردهاند. این کار، کار بزرگی است. برای مرحله نخست ما امروز داریم اطلاعات را برای وزارت کشور ارسال میکنیم و منتظریم ببینیم چه اتفاقی میافتد. هفته اول این سهمیه احتمالا پایین و بالا دارد به دلیل اینکه تا شرکتها بدانند چه اطلاعاتی دقیقا باید ارسال شود کمی شلوغی را داریم. بعد از آن انشاءا… درست میشود. این اطلاعات تایید میشود و سپس در سامانه وزارت کشور (در وزارت کشور چند سامانه دیگر هست مانند سامانه ثبت احوال، سامانه ناجا و جاهای مختلف) خودرو را چک میکنند که اطلاعات آن صحت داشته باشد و بعد تایید نهایی که شد، وزارت نفت مبالغ را واریز میکند. پیمایش در حدود ۴ هزار و ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر در ماه است و در حال حاضر که هفتگی شده تقسیم میشود. در ماه تاکسی اینترنتی باید ۴ هزار و خردهای پیمایش داشته باشد تا سهمیه ۳۰۰ لیتر را دریافت کند. اگر پیمایش ۵ هزار به بالا داشته باشد باید بنزین آزاد استفاده کند. این چگونه محاسبه میشود؟ متوجه میشوید هفته چهارم به شما سهمیه تعلق نگرفته است. چه اتفاقی افتاده است؟ شما روز بیست و پنجم ماه تمام سهمیه خود را استفاده کردهاید و بعد از آن باید از بنزین آزاد استفاده کنید. محاسبه آن انجام میشود و هر وقت تمام شد سیستم هوشمند میگوید امروز پانزدهم ماه است و شما ۴۲۸۶ کیلومتر رفتهای. تا روز پانزدهم این سهمیه تمام شده است و از هفته بعد دیگر سهمیهای ندارید. اینگونه محاسبه میشود که بهطور مثال این هفته ۸۰۰ کیلومتر رفتهای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر به شما میدهند. براساس ۸۰۰ کیلومتر پیمودهشده ۵۶ لیتر به شما تعلق میگیرد. حداقل هم باید ۵۰ کیلومتر در هفته پیمایش داشته باشند. اگر کمتر از ۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند سهمیه بنزین به آنها در هفته تعلق نمیگیرد. سامانه تاکسی اینترنتی باید این قابلیت را داشته باشد که پیمایش را ثبت کند. بعد از آن، این فرایند از طرف وزارت کشور و شرکت نفت راستیآزمایی میشود. این طرح، طرح خوبی است و منتظر نتایج آن هستیم. این میزان سهمیه، سهمیه خوبی است و عدد، عدد بدی نیست. اگر نیاز به سهمیه بیشتر باشد با وزارت کشور و وزارت نفت مذاکره خواهیم کرد. آن ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر به نظر میرسد در شهر تهران به دلیل ترافیک خوب نیست؛ اما در شهرستانها خوب است؛ ولی باید جلو برویم تا نتایج آن مشخص شود. پیمایش راه بسیار خوبی است و دولت هم به آن آگاه است. ما در حال تست این روش هستیم و اگر خوب باشد بهزودی همه تاکسیها تحت سامانههایی قرار میگیرند که برای محاسبه پیمایش ساخته میشود. تاکسیرانی قطعا چنین سامانهای را درست میکند و دارد کار میکند و این اتفاقات میافتد. این اتفاق، اتفاق خوبی است. این کار سابقه نداشته است و به همین دلیل قطعی نیست. رانندگان نیز قطعا بدانند که سهمیه به آنها تعلق میگیرد و زمانش را ستاد سوخت اعلام کرده است. دولت تنها باید در اعلام و زمانش عمل کند وگرنه میتواند بهترین طرح باشد چون کاملا سیستم درست رفته است. این سیستم تاکنون رانتی بوده است زیرا تاکسیها در طرح گذشته سهمیهبندی، پیش از این سهمیه خود را میفروختند؛ ولی در حال حاضر اینگونه نیست. ما باید امروز اعلام کنیم که اینها تجمیع و راستیآزمایی کنند و ۴ آذر سهمیه به کارت رانندگان واریز شود.
«اسنپ» برنامهای برای افزایش کرایه ندارد
ژوبین علاقبند، مدیرعامل «اسنپ»
ما از روز نخست سهمیهبندی بنزین و حتی قبل از آن با وزارت کشور و شرکت نفت در تماس و در جلسه بودیم. ساز و کار آن را درآوردیم و نهتنها اختلالی ایجاد نشده؛ حتی بهتر هم شده است زیرا در ابتدا قرار بود سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی به صورت ماهیانه پرداخت شود؛ ولی در حال حاضر به صورت هفتگی شده و قرار است هر پیمایشی که رانندگان ما دارند، در آخر هفته معادل آن، سهمیه سوخت به آنها اختصاص پیدا کند. طبیعتا وقتی این طرح اعلام شد، در ابتدا حالت شوکی بود و خیلی از رانندگان در جریان نبودند که میتوانند سهمیه بگیرند. آنها منتظر بودند که ببینند چه اقدامی صورت میگیرد؛ ولی ما با وسعت زیاد شروع به اطلاعرسانی کردیم و به آنها اطلاعیه دادیم و در وبلاگهایمان نوشتیم و با هر روشی که میتوانستیم (پیامک و …) اطلاعرسانی کردیم که قضیه اختصاص سهمیه سوخت به تاکسیهای اینترنتی کاملا جدی است و انجام خواهد شد. حتی روز پنجشنبه یک و نیم میلیون پیامک دادیم و تاکید کردیم که تا اواسط هفته جاری، این رقم به آنها اختصاص پیدا خواهد کرد و این سیستم با یک شیب خوبی برگشته و رانندگان قبول سفر میکنند و پیشبینی ما این است که وقتی نخستین سهمیه هم پرداخت شود، وضعیت به حالت کاملا عادی برگردد. وقتی در هفته گذشته اینترنت مشکل پیدا کرد ما و همه اپهای ایرانی که سرورهایمان در داخل ایران بودند هیچ اختلالی در کارکردشان بهوجود نیامد؛ یعنی اپ «اسنپ» باز بود و تنها مشکلی که وجود داشت این بود که خیلی از افراد نمیدانستند اپ «اسنپ» باز است و هیچ مشکلی ندارد. ما در آن زمینه نیز اطلاعرسانی کردیم و با ارسال اطلاعیه و پیامک به مسافران اعلام کردیم که اپ ما قابل استفاده است؛ در نتیجه در آن زمینه نیز مشکلی پیش نیامد. ما ریزش مسافر نیز به آن صورت نداشتیم. البته در ابتدای هفته گذشته یکی، دو روز برفی داشتیم که اختلالات در روزهای برفی عادی است. در مورد اختصاص سهمیه بنزین به تاکسیهای اینترنتی به صورت هفتگی باید توضیح دهم که فرض کنید در این هفته یک تاکسی اینترنتی ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد، بلافاصله روز نخست هفته بعد این سهمیه ۲۰۰ کیلومتر که میشود ۱۴ لیتر را دریافت میکند و اینگونه نیست که اگر این تاکسی باز هم سفر داشته باشد، دیگر این سهمیه را دریافت نکند. خوشبختانه نحوه طراحی این قضیه به این صورت است که تاکسیهای اینترنتی هر پیمایشی که داشته باشند؛ البته با سقف ۳۰۰ لیتر در ماه، مطابق آن سهمیه بنزین دریافت خواهند کرد. ۳۰۰ لیتر در ماه حدود ۴ هزار و ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر در ماه خواهد شد و سقف مناسبی است و من فکر نمیکنم مشکلاتی در این زمینه بهوجود بیاید. بعد هم اینکه هفته نخست، هفته گذشته بود که ممکن است کمی نگرانی وجود داشته باشد که «اسنپ» از منابع خود شرکت کمکهزینه خرید بنزین نیز به رانندگان پرداخت کرد که در هفته اول عملا مشکلی پیش نیاید و این طرح را تا فردا تمدید کردیم و انشاءا… پسفردا این قضیه حل خواهد شد. ما برنامهای برای افزایش قیمت نداریم چون عملا این سهمیه سوخت دارد اختصاص پیدا میکند و با این کار، مشکل قیمت بنزین حل خواهد شد. دید ما نسبت به اختصاص هفتگی سهمیه خوب است.
لازم است ذکر شود سهمیه بنزین در اختیار شرکت «اسنپ» قرار نمیگیرد و به صورت هفتگی از طرف شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای رانندگان واریز میشود. این مبلغ براساس پیمایش هفتگی رانندگان به حساب آنها واریز میشود و تنها بهمنظور دریافت بنزین در جایگاههای سوخت قابل استفاده است. «اسنپ» از روز ۲۶ آبان طرحی را بهمنظور تسهیل خدمترسانی رانندگانش به مدت ۸ روز (تا ۳ آذر) اجرا کرده است. این تاکسی اینترنتی در طرح حمایتی خود با اعطای وامی برای تهیه بنزین تلاش میکند خدمترسانی به مسافران و درآمدزایی رانندگانش را تضمین کند. همچنین «اسنپ» با تخصیص میلیاردها تومان پاداش تلاش میکند تا ضمن ثابت نگهداشتن قیمت سفرهایش، درآمدزایی رانندگان خود را بهبود بخشد.