صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرصت طلبی اپلیکیشن های ایرانی از قطعی اینترنت
فرصت طلبی اپلیکیشن های ایرانی از قطعی اینترنت

برای استفاده از سیب اپ، سیبچه، کافه بازار و... باید حق اشتراک بپردازید

فرصت طلبی اپلیکیشن های ایرانی از قطعی اینترنت

کسب و کار- اپلیکیشن های جهانی که بر روی تلفن های همراه کاربران وجود دارند و برنامه هایی را در اختیار کاربران برای استفاده و دانلود قرار داده اند رایگان هستند در حالی که اپلیکیشن های بومی مانند سیب اپ و سیبچه و کافه بازار و ... برای ورود و استفاده از برنامه ها و امکانات خود اقدام به دریافت حق عضویت می کنند و این حرکت مدت هاست که اجرایی شده اما در این روزها که با قطعی اینترنت و محدودیت در دسترسی به اپ های جهانی مواجه هستیم و مراجعه به این اپ ها افزایش یافته کاربران را به این فکر انداخته که چرا استفاده از سرویس های بومی که آنقدر سنگ آنها توسط مسئولان به سینه زده می شود درخواست مبالغی برای استفاده و اشتراک می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از کاربران نقشه«ویز» در گفت و گو با «کسب و کار» می گوید: در طول چند روز گذشته که قطعی اینترنت را داشته ایم به دلیل موقعیت شغلی و نیازی که به نقشه برای تردد در شهر دارم ناچار به فکر استفاده از نقشه های بومی افتادم. به گفته وی، هنگامی که اقدام به نصب سیب اپ و سیبچه کردم با مبلغی برای ثبت نام جهت استفاده شش ماهه روبرو شدم. هیچ کدام از اپ های خارجی مانند اپ استور و گوگل پلی یا پلی استور گوگل و… از کاربر درخواست پول برای استفاده از امکانات نمی کند چطور برای استفاده از اپ های ایرانی و برنامه های موجود در آنها باید پل پرداخت کرد.

این کاربر در ادامه افزود: به هر ترتیب با مشاهده این ماجرا از ادامه کار منصرف شدم و ترجیح دادم تا زمان وصل شدن اینترنت و بازگشت اوضاع به حالت قبل صبر کنم. البته مبلغ چهارده هزار و نهصد تومانی که سیبچه برای استفاده از امکانات و برنامه های موجود تعیین کرده شاید مبلغ زیادی نباشد اما حرف این است که چرا باید استفاده از اپ های ایرانی در موقعیتی که حرف مسئولان مدام در ترویج استفاده از فناوری های بومی است این حرکت انجام شود.

حمایت های اعتباری و تسهیلاتی برای توسعه نرم افزارهای داخلی

جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

این واقعیتی است بسیار روشن که در شرایط وجود محدودیت در اینترنت و اپلیکیشن های خارجی کاربران به سمت استفاده از اپ های بومی و نرم افزارهای داخلی خواهند رفت. تاکیدها نیز همواره این بوده و هست که برای استفاده از موتور جستجوی ملی، پیام رسان بومی و اپلیکیشن های داخلی زیرساخت مناسبی ایجاد شود. در حالی که مدام تشویق و اطلاع رسانی در این رابطه وجود دارد تنها در شرایط اجبار شاهد استفاده از این فناوری های داخلی هستیم بنابراین باید راه حل همیشگی برای این موضوع اندیشیده شود.

باید حمایت از بخش خصوصی برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه نرم‌افزارهای بومی و داخلی افزایش پیدا کند تا زیرساخت مناسب برای ارایه خدمات باکیفیت برای کاربران ارایه شود و به طور طبیعی و نه در شرایط خاص کاربران به سمت این برنامه های داخلی گرایش پیدا کنند. به طور قطع  بخش خصوصی آمادگی دارد تا با کمک نهادهای متولی این حوزه بیاید تا بدین طریق بتوانند برنامه ها و اپبلیکیشن های بومی مورد نیاز را تولید کند. خوشبختانه امروز توانمندی های خوبی در حوزه نرم افزارهای بومی در کشور داریم که مورد اقبال مخاطبان داخلی هستند و حتی بیشتر از نمونه های خارجی شان مورد استفاده مردم قرار می گیرند. با حمایت دولت نیز می توان در راستای استفاده از امکانات رایگان این برنامه ها اقدام کرد.

برای توسعه این بازار و گرایش کاربران به استفاده از این برنامه های بومی باید در دسترس بودن و سهولت استفاده از آن مورد توجه قرار داشته باشد. امروز بیش از ۹۰ درصد پهنای باند کشور توسط نرم افزارهای خارجی از جمله واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و … اشغال شده که همین ظرفیت را باید برای نرم افزارهای ایرانی و بومی استفاده کرد. شرط استفاده همه گیر از نرم افزارهای داخلی نیز کیفیت بالا و مشابه نرم افزارهای خارجی و زیرساخت مناسب برای میزبانی از این تعداد کاربر و هم چنین سهولت دسترسی می باشد. طرح این بحث‌ها در حالی صورت می‌گیرد که صاحبان پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای پرمخاطب، تا کنون بارها اعلام کرده‌اند که برای توسعه نرم افزارهای داخلی و امکانات مورد نیاز آماده همکاری با نهادهای متولی این حوزه هستند. حمایت از نرم افزارهای بومی امری ضروری بوده و بخش خصوصی توانمند را تشویق به توسعه فعالیت خود در این عرصه می کند. دولت نیز باید برای جبران کم کاری‌ها در این حوزه، تا حد امکان حمایت های اعتباری و تسهیلاتی لازم را صورت دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.