چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / کتابخانه‌های عمومی به باشگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند

مدیرکل امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت

کتابخانه‌های عمومی به باشگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند

کسب و کار نیوز - مدیرکل امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: برای ایفای نقش کتابخانه‌های عمومی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، الزام‌هایی وجود دارد که برخی از آن‌ها، برون‌سازمانی و برخی درون‌سازمانی است که الزامات درون‌سازمانی، خروج کتابخانه‌های عمومی از تک‌ بُعدی و تبدیل آن‌ها به باشگاه فرهنگی، اجتماعی و تربیتی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدهادی زرافشان روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در زنجان افزود: الزام‌های برون‌ سازمانی در قالب اعتبار، امکانات و تجهیزات است که الزامات درونی را فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: پیشگیری از جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهمترین بحث در امور حقوقی، کیفری و جزایی است که کتابخانه‌های عمومی، نقش مهمی در این زمینه دارند.

زرافشان با بیان اینکه دو نظر برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، جایگاه دارد، بیان کرد: این نظرات شامل پیشگیری وضعی و پیشگیری رشدمدار است.

وی افزود: پیشگیری وضعی بر روی عوامل بیرونی فرد است یعنی وضعیتی ایجاد کنیم که افراد، کمتر مرتکب جرم و بزه شوند.

زرافشان ادامه داد: پیشگیری رشدمدار بر روی ویژگی‌های شخصیتی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرده و راهکارهایی ارائه می‌دهد تا فرد به نوعی خودکنترلی رسیده و پیشگیری صورت پذیرد.

مدیرکل امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در ۲ سال گذشته به دلیل پیش آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی، تصمیم جمعی نظام بر فعالیت پیشگیرانه و مجدانه برای آگاهی جامعه در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده که رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز پیرو این بحث، شکل گرفته است.

وی با تاکید بر تبدیل کتابخانه‌های عمومی به یک پایگاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: در هشت ماهه سال جاری، ده‌ها هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با این رویکرد برگزار شده و بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن‌ها شرکت کرده‌اند که این یک سرآغاز برای حرکت به سمت نقشه فرهنگی کشور است.

زرافشان اظهار داشت: در اولویت قرار گرفتن احداث و یا تکمیل کتابخانه‌های مرکزی شهرها اقدامی در این راستا بوده تا باشگاه فرهنگی در محلی که بستر فراهم است تشکیل شود.

وی افزود: ارائه آموزش‌های مبتنی بر مهارت‌های کسب و کار برای اعضای کتابخانه‌های عمومی، ارتقای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقای دانش کاربردی کتابداران، توسعه کمّی کتابخانه‌ها به‌ویژه در روستاها، ایجاد کتابخانه‌های سیار، توسعه کتابخانه‌های عشایری و توجه ویژه به بخش کودک و نوجوان نیز از دیگر برنامه‌ها و اقدامات در راستای شکل‌گیری پایگاه اجتماعی است.

زرافشان، توجه به بخش کودک و نوجوان را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: باید از سنین ابتدایی شکل‌گیری شخص در وی دخالت کرده و از رفتن به سمت بزه و آسیب منصرف کرد.

وی ادامه داد: اجرای طرح «هدهد سفید» و راه‌اندازی بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی کشور نیز از اقدامات نهاد در توجه به بخش کودک و نوجوان است.

مدیرکل امور حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تمام این الزامات به کتابدار برمی‌گردد زیرا کتابداران، سرمایه‌های اصلی کتابخانه‌های عمومی بوده و نقش اصلی و اساسی را ارائه می‌کنند.

زرافشان خاطرنشان کرد: بیش از ۴۳ میلیون نسخه کتاب در بیش از سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه عمومی کشور قرار داشته و هفت هزار و ۵۰۰ پرسنل صف و ستاد در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

از ۲۳ تا ۳۰ آبان هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.