صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / مدیریت مصرف امکان صادرات بنزین را فراهم می‌کند
مدیریت مصرف امکان صادرات بنزین را فراهم می‌کند

سخنگوی دولت:

مدیریت مصرف امکان صادرات بنزین را فراهم می‌کند

کسب و کار نیوز :سخنگوی دولت با تاکید بر مقابله با قاچاق سوخت و اینکه چرا باید یارانه استفاده از سوخت را در کشورهای دیگر بدهیم، گفت: مدیریت مصرف امکان صادرات بنزین را فراهم می‌کند و جلوگیری از فساد و رانت‌های نهفته در دل آن، آثار مثبتی خواهد داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, علی ربیعی ظهر امروز دوشنبه (۲۷ آبان‌ماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع اصلاح قیمت بنزین گفت: این طرح براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی سه قوه درباره تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایت اجتماعی و معیشتی از اقشار کم برخوردار با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین اجرا شد.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین در ۶۰ سال اخیر، همواره مهم و چالش‌برانگیز بوده است، اظهار کرد: دلایل متعددی برای اصلاح قیمت‌ها بیان شده است و وجود دارد. در شرایط حاضر که کشور با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها روبه‌رو شده است، اصلی‌ترین دلیل برای اصلاح قیمت‌ها، ایجاد عدالت اجتماعی یا حرکت به سمت آن است. اقشار با دهک پایین جامعه زیر فشار هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این قشار می‌داند.

سخنگوی دولت ادامه داد: می‌خواهیم هر چقدر می‌توانیم به قدرت خرید این خانواده‌ها بیفزاییم، باید این مسئله از محلی تامین می‌شد. درآمدهای دولت به دلیل افت فروش نفت، کاهش یافته و تامین منابع درآمدی دولت از طریق فروش نفت و مالیات یکی از هنرمندی‌هایی است که دولت داشته و حتی کارهای زیربنایی و ساخت و سازها معطل نمانده است.

ربیعی با بیان اینکه تامین منابع برای حمایت معیشتی از منابع حاصل از اصلاح قیمت‌هاست، تصریح کرد: یکی از راه‌ها برای این کار مالیات است، اما با توجه به ضرورت تولید و ایجاد اشتغال شاید ایجاد فشار بیشتر به تولیدگران کار منطقی و علمی نبود بنابراین بهترین منابع حمایت از اقشار پایین، توقف یارانه به اقشار برخودار و اختصاص آن به اقشار پایین بود.

وی با تاکید بر اینکه اقشار برخودار بیشترین بهره‌مندی از یارانه بنزین را داشته‌اند، یادآور شد: خانواده‌های برخودار ۲۳ برابر از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند بنابراین منطقی‌ترین راه ممکن اصلاح قیمت بنزین بود، در ۶۰ سال اخیر درباره بیماری اقتصاد ایران بحث‌های زیادی شده است، یکی از دلایل این بیماری، یارانه‌های پنهان و عدالت نابرابر در جامعه بوده است.

سخنگوی دولت افزود: درباره برداشتن یارانه بنزین بارها در دولت‌های مختلف بحث شده است، بسیاری معتقدند یکی از دلایل بیماری اقتصاد همین یارانه سوخت است، دولت‌های زیادی هم در این باره تلاش‌هایی را انجام دادند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه افزون بر مبارزه با قاچاق سوخت، چرا باید یارانه استفاده از سوخت را در کشورهای دیگر بدهیم، گفت: مدیریت مصرف امکان صادرات را فراهم می‌کند و همینطور جلوگیری از فساد و رانت‌های نهفته در دل آن، آثار مثبتی خواهد داشت.

ربیعی افزود: البته بسیاری از سیاست‌ها با وجود درست بودن، تبعاتی هم دارند، دیگر ارکان نظام بر ضرورت گرفتن این تصمیم در سه جلسه مختلف تاکید کردند و بر این تصمیم کلیدی صحه گذاشتند. خوشحال هستیم که این مصوبه با توجه به تایید سران سه قوه مورد موافقت مقام معظم رهبری هم قرار  گرفت؛ رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل و  با علم به اینکه تصمیم‌گیری برای اصلاح ساختاری و تصمیم‌گیری در سران سه قوه تصویب شده است، شجاعانه از آن دفاع و حمایت کردند و همگان را بر حمایت از آن فراخواندند.

وی با اشاره به این که این تصمیم‌های ساختاری دارای موافقان و مخالفانی هم هست، تصریح کرد: دولت در ادامه مسیر نقدهای سازنده و دیدگاه‌های کارشناسان و خبرگان آن حوزه را خواهد شنید، دولت همواره انتقادها را شنیده است و در ادامه این روند نیز گوش شنوا خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.