صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / ایران با تداوم رشد مصرف بنزین‌ دوباره واردکننده بنزین می‌شود
ایران با تداوم رشد مصرف بنزین‌ دوباره واردکننده بنزین می‌شود

رئیس‌جمهوری:

ایران با تداوم رشد مصرف بنزین‌ دوباره واردکننده بنزین می‌شود

کسب و کار نیوز :رئیس جمهوری گفت: مصرف بنزین‌ پارسال و امسال با افزایش روبه‌رو بوده، با توجه به اینکه امسال مصرف بنزین ما روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده است، با اضافه شدن این رقم، باید در سال ۱۴۰۰ دوباره واردکننده بنزین باشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, حسن روحانی، عصر روز یکشنبه (۲۶ آبان‌ماه) در نشست هیئت دولت با بیان اینکه اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی کمک به خانوارهای متوسط و کم‌درآمد در شرایط تحریم اقتصادی و فشارها به معیشت مردم بود، گفت: برای این کار سه راه بیشتر نداریم یا باید مالیات مردم را افزایش و از محل آن پرداختی را انجام دهیم، یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از پول نفت برای این امور استفاده کنیم یا از یارانه‌ها مقداری بکاهیم و آن مقداری که حاصل می‌شود، در اختیار خود مردم قرار گیرد.

وی افزود: مردم ما آگاه هستند که فروش نفت ما با محدودیت‌هایی روبه‌روست، اگر هم روبه‌رو نبود، پول نفت برای این‌گونه مصارف خیلی مناسب نیست؛ در سال‌هایی همانند سال ۹۰، ۱۱۰ میلیارد دلار در یک سال درآمد نفتی داشتیم و اکنون با آن شرایط خیلی متفاوت است، مالیات را نیز نمی‌توان افزایش داد. اوضاع اقتصادی جامعه شرایطی است که می‌شود مالیات متعادلی از مردم دریافت کرد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ماه‌های مدید این بحث در میان کارشناسان و متخصصان مطرح بود که چگونه باید از قشور کم‌درآمد در سال ۹۸ حمایت کنیم تا زمانی که گشایش اقتصادی حاصل شود و چگونه باید از مردم حمایت کنیم که وظیفه ماست. نکته دوم، در این دولت تلاش کردیم، تولید بنزین را افزایش دهیم.

در تامین بنزین خودکفا شده‌ایم

روحانی ادامه داد: در سال ۹۲ مقدار تولید روزانه بنزین ۵۶ میلیون لیتر بود که اکنون در سال ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده است، پس در تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا شده‌ایم و توانستیم روی پای خود بایستیم زیرا پیش‌تر برای واردات بنزین میلیاردها دلار پول خرج می‌کردیم، افزون بر اینکه خرید و واردات بنزین نیز مشکلات خاص خود را داشت.

مصرف بنزین ایران از میانگین کشورهای دیگر بالاتر است

وی عنوان کرد: مصرف بنزین‌ پارسال و امسال افزایش یافت، یعنی در سال ۹۸ به‌طور میانگین ۹.۷ دهم درصد، مصرف بنزین افزایش یافته است، رقمی حدود ۱۰ درصد و اگر این روند  ادامه یابد و سال آینده همین روند باشد، با توجه به اینکه امسال مصرف بنزین ما روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده است، با اضافه شدن این رقم امسال و سال آینده، باید در سال ۱۴۰۰ دوباره واردکننده بنزین باشیم. ضمن اینکه مصرف در کشور ما از حد میانگین کشورهای دیگر، بالاتر و بیشتر است و این هم معضلی برای محیط‌ زیست و زندگی مردم به‌وجود می‌آورد.

بنزین تولیدی برای فروش در بازار هر لیتر ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است

وی گفت: نکته بعدی بی‌عدالتی در پرداخت یارانه است. مردم ما باید به این نکته توجه کنند، اگر بنزین لیتری هزار تومان فروخته می‌شد، یا اکنون لیتری هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، با قیمت‌ واقعی‌اش متفاوت است. کاری ندارم در کشورهای دیگر چه مقدار است، در ترکیه نزدیک ۲۰ هزار تومان، در اروپا حدود ۲۵ هزار تومان، در افغانستان حدود ۸ هزار تومان و پاکستان حدود ۶ هزار تومان است. کاری نداریم به این موضوع که کشورهای منطقه وضعشان چطور است. بنزین تولیدی را هم‌اکنون بخواهیم در بازار بفروشیم هر لیتر بنزین  ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است، پس قیمت بنزین بین ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است. همین الان در بازار بخشی از آن را می‌فروشیم.

روحانی افزود: بنزینی که برای همه مردم و اموالی که برای کل ملت ایران است، به جای اینکه به قیمت واقعی‌اش که ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم یعنی از جیب مردم پرداخت می‌کنیم به آنهایی که دارند بنزین مصرف می‌کنند. مصرف بنزین هم یکسان نیست که بگوییم همه مردم یکسان بنزین مصرف می‌کنند. شخصی ممکن است خودرو نداشته باشد و خانواری ممکن است یک تا سه خودرو داشته باشد، پس یکسان نیست. استفاده مردم از فروش بنزین به‌طور یکسان نیست.

سود اصلی ارزان بودن بنزین برای قاچاقچی‌ها بود

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ناچار بودیم یک نوع تعادلی به‌وجود آوریم، ضمن اینکه به‌ دلیل ارزان بودن بنزین در داخل و سایر حامل‌ها می‌بینیم که قاچاق بسیار شدیدی به سمت کشورهای اطراف ما انجام می‌شود و در واقع سود اصلی ارزان بودن بنزین برای قاچاقچی‌ها بود. باید راهی را پیدا کنیم. می‌فهمم که در شرایط تحریم و فشاری که روی مردم است، هرگونه فشار ولو کم، برای مردم بسیار سخت و مشکل است. این را متوجه هستیم که به مردم ما از دی ۹۶ تا امروز گرفتاری‌هایی تحمیل شده، اینها را آگاهیم، اما در عین حال این فشار به مردم هم یکسان نیست.

وی عنوان کرد: یعنی به بعضی از اقشار فشار بیشتری وارد می‌شود، برای بعضی از اقشار فشار یک مقدار کمتر است و آنهایی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند، این فشار روی آنها مضاعف است، بنابراین تعادلی باید ایجاد و خانواده‌هایی را که درآمدشان کم و تقریبا ثابت است، یاری و کمک کنیم. در محاسبات به اینجا رسیدیم که ۶۰ میلیون نفر از جامعه ما، نیازشان از آن ۲۲ تا ۲۳ میلیون بیشتر است و لازم است به ۶۰ میلیون نفر که حدود ۱۸ میلیون خانوار می‌شود، ماهانه کمک کنیم.

روحانی گفت: برای این کار در دولت و کارشناسان اقتصادی بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که موضوع بنزین در حدی است که یک قوه قادر به تصمیم‌گیری نیست و همه قوا باید همفکری کنند و با هم این تصمیم را بگیرند. به همین دلیل در سال ۹۶ پیشنهادهایی داشتیم، چون مجلس قبول نکرد کنار گذاشتیم، در سال ۹۷ نیز پیشنهادهایی بود که من به دلیل فشار اقتصادی نپذیرفتم و در سال ۹۸ هم اقدامی که می‌خواستیم انجام دهیم لازم بود همه ارکان نظام، همفکر و سهیم باشند و به اتفاق نظر برسیم.

رئیس‌جمهوری افزود: در جلسات متعدد با حضور سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث کردیم و در سه نوبت به مصوبه رسیدیم و تدوین کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم. البته آن مصوبات با این مصوبه اخیر کمی متفاوت بودند و در جلسات و بحث‌های بعدی اصلاحاتی انجام شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که در روز جمعه اجرا و عملیاتی شد.

وی تصریح کرد: طبق این طرح، برنامه بنزین برای مردم هم سهمیه‌بندی شده که این برای ما کار سختی بود. اصولا دو نرخی و سهمیه‌ای کردن، کار بسیار سخت و سنگینی است و ممکن است کنارش سوءاستفاده‌هایی بشود، بنابراین همیشه طرفدار تک‌نرخی بودیم و الان هم هستیم. منتها در این شرایط نمی‌شد که به‌طور یکسان به همه مردم فشار وارد شود. معتقد بودیم این پول باید به زندگی مردم و اقشاری که درآمد کمتری دارند، برگردد، از این رو در جلسات متعدد بحث بود که آیا بخشی از پول بنزین را به خزانه برگردانیم و بخشی‌ و یا همه آن را به مردم بدهیم.

روحانی ادامه داد: چرا الان در این طرح به صاحبان تاکسی و خودروهای خدمات عمومی به جای ۶۰ لیتر مثلا ۳۰۰ لیتر، کمتر و یا بیشتر می‌دهیم؟ به خاطر اینکه قیمت حمل‌ونقل بالا نرود. این کار را کردیم تا مردم از ناحیه قیمت حمل‌ونقل تحت فشار قرار نگیرند، بنابراین اطمینان می‌دهم همه دستگاه‌های دولتی به‌ویژه وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی تلاش مضاعف خواهند کرد و خوشبختانه کالاهای اساسی انبارهای ما مطلوب و در بهترین شرایط است.

کاری که دولت انجام داده طبق قانون است

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: کاری که دولت انجام داده طبق قانون است. قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین قانون برنامه پنج ساله، دولت را مکلف به اصلاح در قیمت حامل‌های انرژی می‌کند تا زمانی که نزدیک به قیمتی برسیم که در بازار خلیج‌فارس و فوب خلیج‌فارس است. پس ما این وظیفه قانونی را انجام دادیم و اگر کسی سوال دارد باید به ما بگوید چرا دولت قیمت را در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ بالا نبرد؟ و باید از آن طرف به ما اعتراض کند. پس طبق قانون عمل می‌کنیم و آنچه ما تثبیت کردیم مورد نظر سران سه قوه بوده است.

وی گفت: همان نکاتی که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند و بیانات ایشان شجاعانه و روشنگرانه و بسیار مهم بود، ایشان همین نکات را چند بار به‌صورت خصوصی به من فرمودند. فرمودند در این مسئله شما باید بحث کنید، کارشناس‌ها را بخواهید و اگر طرحی را سران سه قوه امضا و تایید کنند من حمایت خواهم کرد. همان نکاتی هم که بیان فرمودند ما این کار را کردیم و حتی علاوه بر اینکه در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به اتفاق آرا تصویب کرده بودیم، من برای تاکید مجدد سه قوه، هر سه نفر به‌صورت دست خطی روی مصوبه نوشتیم و تاکید، تایید و امضا کردیم.

روحانی افزود: بنابراین مصوبه، مصوبه سران سه قوه، شورای هماهنگی اقتصادی و به یک طرح ملی مربوط می‌شود. به دولت و یا تنها به مجلس مربوط نمی‌شود، بلکه به همه ارکان نظام مربوط می‌شود. طرحی است که از قبل به خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کردیم و البته ایشان همین شرط را به من فرمودند که اگر سران سه قوه کاملا موافق باشند من از طرح حمایت می‌کنم و همان‌طور حمایت و هدایت فرمودند.

هیچ‌وقت از نقد و اعتراض مردم ناراحت نمی‌شویم، بلکه وظیفه داریم گوش کنیم

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نکته این است که اگر کاری می‌کنیم مشروعیت کار ما این است که به نمایندگی از مردم کار انجام می‌دهیم و هیچ‌وقت از سخن و نقد و اعتراض مردم نه‌تنها ناراحت و نگران نمی‌شویم، بلکه وظیفه داریم گوش دهیم. ممکن است در طرحی عده‌ای نظر دیگری داشته باشند و حتی بعد از این طرح برخی بیایند و به ما تذکر بدهند یا اینکه اصلاح کنیم، کما اینکه امروز متوجه شدیم کارت‌هایی که ما صادر کردیم بعضی از خودروهای فرسوده طبق مقررات قبلی برای آنها صادر نمی‌شد، دیدیم آنها گرفتار هستند، گفتیم برای آنها این سهمیه پرداخت و کارت موقت صادر شود.

وی عنوان کرد: بنابراین در عمل ممکن است با پدیده‌هایی مواجه شویم که پیش‌تر پیش‌بینی نشده است. این پدیده‌ها را حل خواهیم کرد، اگر کسی کارت ندارد یا کارتش گم شده یا مشکلی دارد، هیچ نگرانی نداشته باشد. سهمیه این ماه و سهمیه ۵ تا ۶ ماه در اختیار مردم است هر وقت خواستند می‌توانند استفاده کنند، بنابراین نگرانی وجود نداشته باشد و اگر موردی هم باشد، مشکل را حل خواهیم کرد.

از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت کشور برای تلاش‌ در اجرای طرح تشکر می‌کنم

روحانی گفت: در اینجا از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت کشور برای هماهنگی‌ها و تلاش‌هایی که کردند و به‌ویژه وزیر کشور که در این چند روز شاهد بودم چگونه برای اجرای این طرح و همچنین امنیت جامعه تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهوری افزود: می‌فهمم اجرای این‌گونه طرح‌ها در شرایط فشار اقتصادی بسیار سخت است و متوجه هستم به‌طور معمول دولت‌ها در این شرایط به این کارها دست نمی‌زنند و احتیاط می‌کنند، اما ما در این شرایط فشار جهانی باید اصلاح ساختار اقتصادی را هم حساب‌شده، عاقلانه و با مشورت و تامین نظر مردم انجام بدهیم. هم‌اکنون مدنظر ما اداره کشور برای سال ۹۸ نیست، بلکه این کشور برای سالیان دراز صدها و هزارها سال باید اداره شود و باید به فکر نسل‌های بعد باشیم، بنابراین اصلاحاتی که ضروری است باید انجام دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.