صفحه اصلی / سرخط خبرها / آثار تورمی یارانه نقدی

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

آثار تورمی یارانه نقدی

سرمقاله

تورم وابسته به عواملی است که مهم ترین آن رشد بالای نقدینگی است که در ساله ای اخیر نیز شاهد آن هستیم. هرچه نقدینگی و پول های سرگردان در کشور بیشتر باشد آثار تورمی بیشتری متوجه مردم خواهد شد. البته بخشی از این موضوع هم به عوامل روانی در جامعه برمی گردد. شوک هایی که در سطح اقتصادی بر کشور وارد می شود و تصمیماتی که گرفته می شود برا افزایش نرخ تورم تاثیرگذار است.
در رابطه با افزایش یا اصلاح قیمت سوخت و بنزین باید اشاره شود که اصلاح قیمت های حامل های انرژی باید بتواند رشد نقدینگی را مهار کرده و یا جلوی رشد را نسبت به قبل پایین تر بیاورد تا بتواند به کنترل تورم بینجامد. اما اگر آزادسازی و اصلاح قیمت سوخت نتواند کمکی به کنترل تورم کند باز هم شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود و نگرانی در این رابطه به جا و لازم است. در حال حاضر نگرانی این است که دولت اعلام کرده است که درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت را به اقشار کم درآمد اختصاص خواهد داد تا بار فشار اقتصادی کاهش یابد. نگرانی در رابطه با پرداخت درآمد به شکل یارانه نقدی است. همین عامل دلیل تورم خواهد شد. درست است که در نگاه و برداشت اول این حرکت می تواند خوشایند به نظر برسد اما آثار تورمی آن بسیار زیاد خواهد بود.
واقعیت این است که دولت در حال حاضر با مشکلات جدی مواجه است و بیشتر به مشکلات بودجه و کسری آن بازمی گردد. در واقع این حرکت اقدامی برای جبران کسری بودجه خواهد شد و در خوش بینانه ترین حالت ممکن کشور با کسری منابع دولتی مواجه می شود که برای جبران آن باید به سمت منابع بانک مرکزی و چاپ اسکناس رفت که در نهایت افزایش تورم را به همراه دارد. اگر اصلاح قیمت ها به کاهش میزان چاپ پول و کاهش رشد نقدینگی منجر شود خوب است اما نمی توان به این موضوع خوشبین بود چراکه با این اقدام دولت در حال افزایش هزینه های خود با پرداخت نقدی بارانه نقدی به ۱۸ میلیون خانوار است. این اقدام به معنای بالاتر رفتن هزینه های دولت است در زمانی که آگاهیم که با کسری بالای بودجه و درآمد مواجه است. بنابراین نگرانی در رابطه با آثار تورمی پرداخت یارانه نقدی و معیشتی به ۱۸ میلیون خانوار وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.