صفحه اصلی / اصناف / باید از تولید حمایت کرد
باید از تولید حمایت کرد

باید از تولید حمایت کرد

کسب و کار- عضو هیات مدیره شرکت سپید ماکیان معتقد است حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی در شرایط تحریم به نفع اقتصاد کشور است و اتکا به نفت و درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رسولی اظهار کرد: طبیعت تولید آزادی است و تولید باید آزاد باشد تا بتواند فعالیت کند؛ تولید امری، دستوری و تکلیفی جواب نمی‌دهد و اگر ما توانستیم در تامین مایحتاج مردم موثر باشیم، به این دلیل بوده که آزادانه فعالیت کردیم.

چون ارز دولتی می‌گیریم اجازه صادرات نداریم

وی ادامه داد: مشکلی که اکثر واحدهای تولیدی دارند تامین نهاده‌ها، ارز یارانه‌ای و قیمت تکلیفی است. به ما تکلیف کردند که مرغ را به صورت عمده فروشی با قیمت ۱۲ هزار تومان توزیع کنیم ولی این قیمت و تامین مواد اولیه جلوی دست و بال ما را گرفته است. به ما می‌گویند که چون ارز دولتی می گیریم نمی توانیم صادر کنیم ولی اگر بتوانیم در کنار افزایش تولید، صادرات هم داشته باشیم اثرگذار است؛ چون صادرات خودش یک سوپاپ است. وقتی بتوانیم صادر کنیم، مازاد تولید داریم و سرریز تولید را می‌توانیم صادر کنیم. از آن طرف ارزآوری داریم و می‌توانیم خرید آزاد کنیم و در بند قرار نمی گیریم. ولی وقتی که تکلیف باشد کار تولید سخت می‌شود.

هر یک کیلو مرغ صادراتی یک دلار ارزآوری دارد

عضو هیات مدیره شرکت سپید ماکیان با بیان اینکه هر کیلو مرغی که تولید می‌کنیم در صورت صادرات یک دلار ارزآوری دارد، گفت: درست است که دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما حمایت می‌کند ولی ما می‌گوییم اجازه بدهد که صادر کنیم تا این یک دلار ارزآوری نصیب ما شود. هم اکنون کشورهای برزیل، ترکیه و عربستان به افغانستان و عراق و کشورهای آسیای میانه صادر می‌کنند و یک دلار را به جیب می‌زنند در صورتی که این یک دلار می‌تواند برای ما ارزآوری باشد تا مواد اولیه خود را تامین کنیم بدون آنکه به بخش ارزی دولت فشاری وارد شود.

رسولی خاطرنشان کرد: دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما حمایت می‌کند ولی این پول به جیب ما نمی‌رود و می بینیم که بین ما و مصرف کننده، به طور طبیعی هر وقت که دولت به میان می‌آید و تکلیف می کند، یکسری دلالان و واسطه‌گران به وجود می‌آیند که حمایت دولت و مابه تفاوت قیمت دولتی با قیمت آزادی که در بازار هست را به نفع خودشان تاراج می کنند.

دلالان از چشم دولت پنهان می‌مانند!

وی ادامه داد: درحال حاضر توزیع مرغ به قیمت ۱۲ هزار تومان تکلیف شده و فروشگاه‌ها باید ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بفروشند ولی در بازار تا ۱۷ هزار تومان هم به فروش می‌رود و این سه، چهار هزار تومان پولی است که به جیب دلالان می رود در حالی که اگر این سه، چهار هزار تومان در اختیار ما قرار بگیرد، دست و بال ما باز می شود بدون آنکه فشاری به دولت از نظر تامین منابع بانکی بیاوریم.

عضو هیات مدیره شرکت سپید ماکیان در پاسخ به این پرسش که در شرایط تحریم چگونه می‌توان از تولید حمایت کرد؟ گفت: معتقدم که اگر آزادسازی باشد، تولید رونق می‌گیرد. در بحث مرغ توان کشور برای تولید مرغ بیشتر از نیاز داخلی است و نیازی به واردات نداریم، فقط باید از تولید داخل حمایت کنیم ولی متاسفانه واسطه‌ها از چشم دولت پنهان می مانند و دولت امکانات لازم به لحاظ تخصصی یا نیروی انسانی ندارد که بتواند در مقابل این حجم عظیم از واسطه ها و دلالان مبارزه قاطع داشته باشد.

حمایت از تولید داخل موجب کاهش اتکا به نفت می‌شود

رسولی تصریح کرد: اگر از تولید و تولیدکننده داخلی حمایت شود به نفع اقتصاد کشور است و از اتکای ما به نفت و درآمدهای نفتی می‌کاهد، چون بیشترین آثار تحریم متوجه نفت و درآمدهای نفتی است در حالی که کالاهای اساسی و غذایی چندان شامل تحریم نمی‌شود و ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور دارد.

وی در پایان افزود: در همه دنیا تا حدودی نرخ مواد اساسی کنترل می شود منتها به روشهایی که قابل کنترل باشد و از طریق نهادها و تشکلهایی که وجود دارند. انتظار ما این است که در بخش تولید از ظرفیت تشکلهای ما استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.