صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۸۸ سالگی ثبت ملّی آثار تاریخی‌فرهنگی ایلام
۸۸ سالگی ثبت ملّی آثار تاریخی‌فرهنگی ایلام

۸۸ سالگی ثبت ملّی آثار تاریخی‌فرهنگی ایلام

کسب و کار نیوز:در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ نخستین گروه از آثار تاریخی ایران که توسط آندره گدار باستان‌شناس فرانسوی معرفی شده بود، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, اولین آثار از این مجموعه از شماره ۱ تا ۶ و نیز شماره ۸ شامل سلیمان‌تپه، تل بکسایه، سبعات خزیر، تل سیروان، تل لالار، شهر تاریخی سیمره و تل‌های لارت، در استان ایلام بود.

بر اساس اطلاعات پرونده ثبتی، سلیمان‌تپه، تل بکسایه و سبعات خزیر از آثار دوره ایلامی، تل سیروان، تل‌های لارت و تل لالار از آثار دوره ساسانی و شهر تاریخی سیمره مربوط به دوره ساسانی- اسلامی است.

۴۳ سال بعد امّا، و بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر (۱۳۵۳ هجری شمسی) و تعیین خط مرزی ایران و عراق، آثار شماره ۱ تا ۳ شامل سلیمان تپه، تل بکسایه و سبعات خزیر در داخل خاک عراق قرار گرفت.

از آن زمان تاکنون، سازمان میراث‌فرهنگی، با مطالعه و بررسی در مورد آثار فرهنگی‌تاریخی، نظارت بر اجرای قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، قراردادها و کنوانسیون‌های ملّی و بین‌المللی در مورد حفظ و احیای میراث تاریخی کشور و نیز برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای تهیه طرح‌های راهبردی و اضطراری، سعی در حفظ و معرفی این میراث ارزشمند به جامعه بشری دارد.

به استناد قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی و کاوش‌های علمی، تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی ثبت‌شده و ضوابط خاص معماری و طراحی داخل حریم، معرفی و شناساندن ارزش‌های میراث‌فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی به‌وسیله چاپ و نشر مجموعه مطالعات و تحقیقات انجام‌یافته و استفاده از وسایل سمعی و بصری و ارتباط‌جمعی، برقراری ارتباطات و مبادلات علمی و فرهنگی با مؤسسات و نهادهای ذی‌ربط در سطح ملی و بین‌المللی بالأخص کشورهای اسلامی و منطقه و برگزاری کنگره‌ها و سمینارهای دوره‌ای لازم از وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

امید است با استفاده از این ظرفیت تاریخی‌فرهنگی، بررسی دوباره آثار تاریخی ثبت‌شده ملّی در «حوزه فرهنگی ایران» و انجام اقدامات حفاظتی و پژوهشی بنیادی و نیز ثبت مجموعه ارزشمند تپه‌های پیش‌ازتاریخ ایلام در فهرست میراث جهانی یونسکو، شاهد معرفی این بخش از تاریخ کشور عزیزمان ایران به جامعه جهانی باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.