صفحه اصلی / اسلایدر / رصد ویژه بازار و کنترل قیمت ها
رصد ویژه بازار و کنترل قیمت ها

پنج مصوبه جدید برای تشدید نظارت بر بازار بعد از گرانی بنزین وضع شد

رصد ویژه بازار و کنترل قیمت ها

کسب و کار- پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین در کشور نگرانی ها در رابطه با افزایش قیمت کالاها بخصوص کالاهای اساسی افزایش یافته است. اصلاح قیمت بنزین در حالی صورت می‌گیرد که عمده نگرانی و دغدغه مردم پیرامون گرانی‌های ناشی از اجرای این طرح در کف بازار است؛ موضوعی که مسئولان قول داده‌اند برای رفع آن نظارت‌ها را تشدید کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران در این رابطه اعلام کرد: طرح بازرسی و نظارت بر بازار کالا ادامه دارد و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افزایش قیمت در سطح بازار نداشته‌ایم. یدالله صادقی اظهار کرد: نظارت ویژه بر فرایندهای تامین، توزیع و فروش کالا برقرار بوده و بر شبکه‌های فروش و خرده‌فروشان نظارت می‌کنیم.وی ادامه داد: این نظارت‌ها همچنان ادامه داشته و به محض آنکه گزارشی دریافت شود و تغییر قیمت کالایی احساس شود، فورا به آن رسیدگی شده و اجازه افزایش قیمت به آن نخواهیم داد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تاکید کرد: تاکنون تغییر قیمتی در سطح بازار گزارش نشده است. هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اولویت‌دار که حدود ۱۰۰ قلم هستند که مایحتاج مردم هست؛ ایجاد نشده است. وی خاطرنشان کرد: به اندازه کافی ذخیره‌ سازی کالا صورت گرفته و در هیچ کالایی کمبود وجود ندارد ضمن اینکه در صورت نیاز و برای کنترل بازار این ذخایر وارد بازار خواهد شد.

انجام روزانه ۳۰ هزار مورد بازرسی برای کنترل قیمت‌ها

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از انجام روزانه ۳۰ هزار مورد بازرسی برای کنترل قیمت‌ها خبر داد و گفت: کالا در بازار فراوان است و هیچگونه کمبودی به چشم نمی‌خورد. حسین مدرس‌خیابانی در سومین جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه هر گونه افزایش قیمت کالاها، به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می‌شود، گفت: ۴ هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف، روزانه ۳۰ هزار مورد بازرسی میدانی را در سطح کشور برای کنترل قیمت‌ها، انجام خواهند داد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و به منظور کنترل بازار، علاوه بر این گشت‌های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با ۱۵ هزار بازرس در قالب ۸ هزار اتحادیه، قیمت‌ها را در بازار رصد می‌کند. وی با بیان اینکه ستاد ویژه تنظیم بازار برای رصد قیمت ها در شهرستان ها نیز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت در تمام استان ها نیز قیمت ها را به دقت بررسی می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همه کالاها در بازار فراوان است و هیچ گونه کمبود کالایی در کشور وجود ندارد گفت: در تامین کالاهای ضروری و اساسی هیچگونه مشکلی وجود ندارد به میزان کافی کالاها ذخیره سازی شده است. مدرس خیابانی با بیان اینکه عرضه کالا و ارایه تخفیف و حراج ها در فروشگاه های زنجیره ای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانه های رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی نیز ادامه خواهد داشت، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز پشتیبان اجرای این طرح است و تولید کنندگان نیز از این طرح اعلام حمایت کردند تا افزایش قیمت صورت نگیرد. مدرس خیابانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از نگرانی ما مربوط به حمل و نقل درون شهری است که برای رفع آن هماهنگی هایی با وزارت نفت انجام شده است، خاطرنشان کرد: باید طوری برنامه ریزی شود تا سهمیه بندی بنزین شامل همه ذی‌نفعان در حوزه حمل و نقل شود. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بر ضرورت همراهی رسانه ها برای اطلاع رسانی مناسب و به موقع به مردم در خصوص تثبیت قیمت ها و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت تاکید و تصریح کرد: از رسانه ها دعوت می کنیم تا از فروشگاه های زنجیره‌ای و موجودی کالاها، بازدید کنند و به مردم در این زمینه اطمینان خاطر دهند.

برگزاری گشت‌های مستمر اصناف و تعزیرات برای نظارت بر بازار

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران

تا قبل از اصلاح قیمت سوخت هم بازرسان اصناف در سراسر کشور نظارت بر فروشگاه ها و قیمت کالاها را در دستور کار داشته اند اما با این اتفاق به طور قطع نظارت ها بر بازارها افزایش خواهد داشت. در جلسه تنظیم بازار مقرر شد هر نوع مصوبه ای برای افزایش قیمت حتی اگر دارای مصوبه دولتی نیز باشد فعلاً لغو شده و هیچگونه افزایش قیمتی در هیچ قلم کالا و خدمات نخواهیم داشت. البته تا این لحظه افزایش قیمتی که متاثر از قیمت بنزین باشد نداشته ایم.

افزایش قیمت بنزین تأثیری بر حمل کالاها نخواهد داشت و کارگروه تنظیم بازار فعلاً با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد. اتاق اصناف، سازمان حمایت و ستادهای تنظیم بازار کشور هم موظف شدند به‌صورت ویژه رصد و پایش روزانه بازار را در دستور کار خود قرار دهند. همان طور که در جلسه فوق‌العاده ستاد  تنظیم بازار اعلام کردیم، انتقال بار از باراندازها به واحدهای صنفی در مواردی توسط وانت‌بارها صورت می‌گیرد که در این زمینه هم به وانت‌بارها سهمیه بنزین اختصاص یافته است. بنابراین افزایش نرخ بنزین نباید تاثیری بر قیمت کالاها داشته باشد و در این زمینه از طرح ویژه بازرسی و نظارت اتاق اصناف برای نظارت بر بازار آغاز شده است. برگزاری گشت‌های مستمر اصناف و تعزیرات برای نظارت بر بازار افزایش خواهد یافت. همچنین با ابلاغ مصوبات به ۹۶ انجمن، سندیکا و اتحادیه تاکید شد که در شرایط فعلی با هماهنگی‌های لازم از افزایش قیمت خدمات و کالاها خودداری کنند. بنابراین عده‌ای نباید به این فکر کنند که از فضا سوءاستفاده و سوداگری کنند به عنوان اینکه بنزین گران شده است. در این زمینه با هر واحد صنفی که کالا را گران بفروشد برخورد خواهد شد. به واحدهای صنفی تاکید می‌کنیم که کالا را با فاکتور رسمی خریداری کرده و با سود قانونی بفروشند تا دچار مشکل گران‌فروشی و برخوردهای قانونی نشوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.