صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / کشور از واردات ۶۰۰ هزار تن کود بی‌نیاز می‌شود
کشور از واردات ۶۰۰ هزار تن کود بی‌نیاز می‌شود

با حمایت معاونت علمی و فناوری؛

کشور از واردات ۶۰۰ هزار تن کود بی‌نیاز می‌شود

کسب و کار- «سوپر فسفات تریپل» از جمله کودهای است که در مقیاس بالا از طریق واردات تامین می شود. یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با ساخت یک جایگزین زیستی(بیولوژیک)، مقدمات کاهش واردات این محصول را فراهم سازد.

به گزارش کسب و کار نیوز، سیامک علیزاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان  گفت: هر ساله نزدیک به ۶۰۰ هزار تن «سوپر فسفات تریپل» وارد کشور می شود که به عنوان کود در کشاورزی به کار می رود. وی افزود: فسفر، دومین عنصر غذایی محدود کننده تولید محصول در بیشتر خاک‌های ایران می باشد. این عنصر نقش زیادی در متابولیسم گیاهی دارد و یکی از عناصر غذایی ضروری برای رشد و توسعه گیاه به شمار می‌رود. تامین مقدار کافی فسفر باعث رشد سریع، افزایش رشد ریشه و زودرسی محصول می شود . علیزاده با اشاره به تلاش‌های تحقیقاتی این شرکت گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه تولید این محصول را تامین کرد و توانستیم برای اولین بار نسبت به  تولید یک نوع کود زیستی که جایگزین مناسبی برای سوپر فسفات تریپل است، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: این کود زیستی به مدت دو سال در مزارع  آزمایشی، امتحان شد و توانست گواهی‌های مربوطه را بگیرد و از سوی نهادهای ذیصلاح تایید شود.وی با اشاره به فرایند تحقیق و توسعه در این شرکت گفت: کود زیستی تولید شده در این شرکت انواع مختلفی دارد، این کودها از میکرو ارگانیسم‌های تهیه می شود که در واحد تحقیق و توسعه شرکت از منابع مختلف استخراج شده است.

این فعال فناور در ادامه گفت: هر ۱۵ لیتر کود تولید هندوستان که وارد می شود، به اندازه یک لیتر از این محصول بازدهی دارد و این مسئله ای قابل تامل است، همچنین ۱ لیتر کود زیستی مناسب و با کیفیت می تواند به اندازه ۵۰ کیلو کود اوره شیمیایی بازدهی داشته باشد. با توجه به این مسئله که کود زیستی مضرات کود شیمیایی را ندارد و خاک را آلوده نمی کند، می توان گفت که کود زیستی نقشی مهم در آینده کشاورزی کشور ایفا خواهد کرد.علیزاده گفت: موفق شدیم تاییدیه شرکت سرس آلمان را برای کود زیستی اخذ کنیم. این شرکت نمایندگی اتحادیه اروپا و وزارت کشاورزی ژاپن را در موضوع تاییدیه کود و مواد آلی کشارزی بر عهده دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.