صفحه اصلی / استان ها / برداشت چای ترش از قطب چای ترش کشور
برداشت چای ترش از قطب چای ترش کشور

برداشت چای ترش از قطب چای ترش کشور

کسب و کار نیوز:برداشت چای ترش در شهرستان دلگان، آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما, مرکز سیستان و بلوچستان، شهرستان دلگان با ۶۰۰هکتار زمین زیر کشت چای ترش، قطب تولید این محصول در کشور است.
مدیر جهاد کشاورزی دلگان میانگین برداشت از هر هکتار زمین چای ترش را، ۸۰۰کیلوگرم بیان کرد.
غلامرضا سجادی افزود: برداشت چای ترش پیش از این،به روش سنتی برداشت می شد که امسال برای نخستین بار در کشور به صورت نیمه مکانیزه برداشت می‌شود.
وی با بیان این که برداشت چای ترش تا اواخر آذرماه ادامه دارد، پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت، بیش از ۴۸۰تن چای ترش در دلگان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
سجادی افزود: به علت نبود صنایع فرآوری و بسته بندی، دلالان دیگر استان‌ها، چای ترش دلگان را خریداری و پس از فرآوری و بسته بندی با برند دیگر استانها وارد بازار مصرف می‌کنند و ارزش افزوده آن هم نصیب مردم منطقه نمی‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: نیاز به آب کم، سود‌آوری محصول و قابلیت رشد در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر، از مزیت‌های کشت چای ترش نسبت به محصولات پرآبی چون هندوانه است و گزینه مناسبی در راستای تغییر الگوی کشت در منطقه است.
غلامرضا سجادی افزود: چای ترش این شهرستان علاوه بر بازارهای داخلی اصفهان، بیرجند، تهران، یزد، کرمان، بیرجند و مشهد به کشور روسیه نیز صادر می‌شود.
حبیب الله طوقی، کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی دلگان نیز گفت: چای ترش، دارای خواص کاهش دهندگی فشار خون، ضد چربی خون، دفع کننده سموم کبد و صفرا و برخلاف چای معمولی منبع غنی از آهن است.
وی افزود: چای ترش که در زبان محلی به آن چای مکی نیز می گویند، گیاهی است یک ساله به ارتفاع یک تا ۳متر که گلهای آن شبیه گل لاله است و سالیان پیش، زائرین مکه مکرمه آن را با خود به ایران آورده و برای اولین بار در کشور در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان کشت شد.
چای کاران دلگانی قریب به ۴۰سال است که در این شهرستان چای ترش می کارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.