صفحه اصلی / سرخط خبرها / آتش سرگردان در جان هتل‌ها
آتش سرگردان در جان هتل‌ها

آتش سرگردان در جان هتل‌ها

کسب و کار نیوز : دو هتل طی دو روز گذشته در تهران آتش گرفتند. درحالی‌که سازمان آتش‌نشانی از مدیران این اماکن عمومی خواسته به ایمنی ساختمان‌های خود اهمیت بیشتری دهند اما رییس اتحادیه هتلداران تهران، آتش‌نشانی را به نوعی مسؤول چنین حوادثی دانسته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روز یکشنبه (۲۱ آبان‌ماه) اتاق رختشوی‌خانه هتلی سه ستاره در تهران آتش گرفت. سازمان آتش نشانی اعلام کرد: حریق بدون مصدومیت و خسارت جانی، مهار شد. به فاصله یک روز (۲۲ آبان‌ماه)، هتل دیگری در خیابان ناصرخسرو آتش گرفت. هرچند رییس اتحادیه هتلداران تهران می‌گوید: مالک هتل یک ستاره منکر آتش‌سوزی شده اما آتش‌نشانی اعلام کرد: ۲۰ نفر را از آتش این هتل نجات داده و حریق را هم مهار کرده است.

سال ۱۳۹۵ وقتی پلاسکو در تهران آتش گرفت، معاونت گردشگری به رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامه‌ای نوشت و درخواست کرد نسبت به تعیین تکلیف اقامتگاه‌های فرسوده تا پیش از وقوع هر نوع فاجعه‌ای مشابه پلاسکو، سریع‌تر اقدام شود. آن موقع از “تهران” و “اردبیل” به عنوان دو استان در معرض خطر نام برده شد که به ترتیب مهمان‌پذیرها و مجموعه‌های بین‌راهی آن‌ها بیشترین فرسودگی و کمترین ضریب ایمنی را داشتند. آن نامه بدون پاسخ و موضوع مسکوت گذاشته شد.

حالا پس از گذشت سه سال، محمدعلی فرخ‌مهر ـ رییس اتحادیه هتل و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران ـ از یک چالش دیگر سخن می‌گوید. او به دنبال وقوع آتش‌سوزی در دو هتل تهران، سازمان آتش‌نشانی را مسؤول اصلی می‌داند و به ایسنا می‌گوید: پنجاه شصت سال پیش که هتل‌ها و مهمنپذیرها در تهران ساخته می‌شدند ضوابط آتش‌نشانی به شکل حالا نبود، تجهیزات اطفاء حریق مثل امروز وجود نداشت. هتل‌ها و مهمانخانه‌ها پله‌های فرار نداشتند. حالا  آن هتل‌ها و مهمانپذیرها که در بافت فرسوده و قدیمی شهرها قرار دارند چگونه می‌توانند ضوابط سازمان آتش‌نشانی را کامل رعایت کنند، چطور پله فرار را به ساختمانی که اجازه ساخت ندارد، اضافه کنند!؟

وی ادامه می‌دهد: با توجه به چنین وضعیتی ما به سازمان آتش‌نشانی نامه نوشتیم که ضوابط را براساس شرایط هتل‌ها درنظر بگیرد و از هتلدار و مهمانپذیر بخواهد تا حد توان و امکان، این ضوابط را اجرا کند تا از حوادث احتمالی بعدی جلوگیری شود و مطابق آنچه اجرا شده هم برای هتل و مهمانپذیر تاییدیه صادر کند اما سازمان آتش‌نشانی قبول نکرد.

او می‌گوید:‌ آتش‌نشانی تاکید دارد که هتل و مهمانپذیر ضوابط را کامل اجرا کنند. وقتی آن‌ها نمی‌توانند و شرایط فیزیکی ساختمان هم این اجازه را نمی‌دهد طبیعتا اقدامی نمی‌کنند. آتش‌نشانی هم نهایتا تاییدیه نمی‌دهد، هتل یا مهمانپذیر را که نمی‌تواند پلمب کند در نتیجه هتل و مهمانپذیر بدون تاییدیه آتش‌نشانی و با همان نقایص به کار خود ادامه می‌دهند.

فرخ‌مهر اضافه می‌کند: درخواست ما از سازمان آتش‌نشانی این بود کارشناس بفرستند و آن ضوابطی که می‌شود را اجرا کنند، مثلا می‌توان نظارت کرد که این اقامتگاه‌ها کپسول آتش‌نشانی نصب کنند و یا تابلوی برق را بررسی کنند و یا هر اقدام دیگری که در ضوابط این سازمان و در توان واحدهای اقامتی وجود دارد. اگر سازمان آتش‌نشانی کنار هتل‌ها و مهمانپذیرها باشد، این واحدها هم همکاری کنند و ملزم به رعایت شوند، قطعا چنین حوادثی رخ نمی‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.