صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی بنزین برای پرداخت یارانه جدید
گرانی بنزین برای پرداخت یارانه جدید

افزایش قیمت حامل‌های انرژی یکی از منابع جبران کسری بودجه است

گرانی بنزین برای پرداخت یارانه جدید

کسب و کار نیوز-صحبت از شروع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین خیلی‌ها را نگران کرده است. دولت سعی دارد از این مسیر کمبود منابع مالی خود را جبران کند. اما در رابطه با آن این سوال مطرح است که آیا با این اقدام کسری منابع دولت جبران خواهد شد؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش نرخ دلار قیمت خیلی از کالاها افزایش پیدا کرد. اما نرخ بنزین بدون تغییر ماند و این چالش را از سوی برخی به میان آورد که به منظور مصرف بهینه بنزین باید نرخ آن را افزایش داد.
هر چند برخی از مسئولان اظهار نظر در خصوص قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن را به روزهای آتی موکول کرده‌اند، اما در از خبرها چنین آمد که سهمیه‌بندی بنزین از جمعه ۲۴ آبان شروع می‌شود و بر این اساس سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر با قیمت ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد هر لیتر ۳۰۰۰ تومان قیمت گذاری خواهد شد.
به گفته برخی از کارشناسان صحبت دولت از طرح حمایت از ۱۸ میلیون خانوار نیز نشان دیگری بر عزم دولت برای افزایش قمیت بنزین است. چرا که منابع این طرح با اتکاء به یارانه سوخت، پیش بینی شده است. با این حال نظرات متفاوتی در خصوص سیاست‌گذاری دولت در رابطه با قیمت بنزین، وجود دارد. به اعتقاد مردم و بر حسب تجربه آنها افزایش قیمت بنزین یعنی افزایش دوباره قیمت کالا و خدمات و موجی دیگر از تورم که بازارها را به هم خواهد ریخت. به همین دلیل بود که دولت از عزم افزایش قیمت بنزین طی ماه‌های گذشته منصرف شد. اما هدررفت بنزین و عدم مصرف بهینه آن در کشور زنگ خطری را برای منابع انرژی به صدا درآورده و از طرفی کسری بودجه نیز دولت را به فکر اجرای این سیاست کرده است.
مطالعات غیر رسمی حاکی از وجود بیش از هزار هزار میلیارد تومان سوبسیدی است که در این بخش توزیع می‌شود و همین مسئله و هشدار کارشناسان بابت توزیع یارانه پنهان به دهک‌های بالا، از جمله عواملی است که کارشناسان برای افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند. با این حال از دید برخی از کارشناسان نیز با توجه به کمبود ذخایر ارزی، صرفه جویی در منابع ارزی برای صادرات بنزین، نیز از مسیر افزایش قمیت بنزین خواهد گذشت.
در همین رابطه مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: بحث افزایش قیمت انرژی باید نظارتی و حمایتی باشد و اگر تغییری در قیمت روی دهد باید دهک‌های کم درآمد جامعه منتفع شوند. تا زمانی که قیمت‌های انرژی این چنین است بحث بهینه سازی مصرف به جایی نمی‌رسد.
به گفته وی در کشور، مصرف به طور کلی با استانداردهای جهانی فاصله دارد و در حامل‌های انرژی نیز این چنین است. مصرف داخلی انرژی، سالانه ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام است که ۲۴ درصد آن در حمل و نقل استفاده می‌شود و ۶۰ درصد آلودگی هوا نیز مربوط به وسایل نقلیه است. هر ۱۰ سال، مصرف بنزین کشور دو برابر می‌شود.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران

آثار تورمی افزایش قیمت بنزین

یکی از مشکلاتی که دولت در حال حاضر با آن روبه رو است، کاهش فروش نفت و به تبع ذخایر ارزی است که دولت را برای مدیریت اقتصاد کشور در مضیقه قرار داده است. به همین دلیل دولت از طریق سیاست مالیاتی و همچنین اصلاح سیاست یارانه‌ای طی ماه‌های اخیر سعی در حل مشکل کرده است. اما ترس و نگرانی از به هم ریختن بازار و التهاب دوباره قیمت‌ها، باعث عدم اجرای این سیاست شد، به طوری که با فشار مجلسی‌ها طی ماه های اخیر دولت از عزم خود برای افزایش قیمت بنزین، برگشت. از این به بعد نیز دولت و مجلس است که در خصوص نرخ بنزین تصمیم‌گیری خواهند کرد. اما مسئله این است که گرانی بنزین، باعث افزایش دوباره قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد که به گفته دولت این مسئله با کمک یارانه‌ای از اقشار ضعیف، حل می‌شود. دولت باید مراقب باشد، اصلاح یارانه بنزین به همان سرنوشتی که در خصوص یارانه‌های نقدی رخ داد، تبدیل نشود. با توجه به هدررفت ذخایر انرژی در کشور و قاچاق سوخت که البته تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه دولت در توزیع انرژی رخ داده است، افزایش قیمت بنزین و توزیع عادلانه یارانه آن از این مشکل جلوگیری خواهد کرد. از طرفی انجام این کار باعث جبران کسری بخشی از منابع دولت خواهد شد و اگر درست اجرا شود، بخشی از منابع آن به دولت برای مدیریت بهتر وضع موجود کمک می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.