صفحه اصلی / استان ها / غربت محصولات کشاورزی خراسان جنوبی
غربت محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

داستان هزارتوی صادرات؛

غربت محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

کسب و کار نیوز :خراسان جنوبی با داشتن خاک کویری محصولات بی‌نظیر کشاورزی دارد که در جهان به فروش می‌رسند اما نامی از خراسان جنوبی بر روی آنان درج نشده است. خام‌فروشی بزرگترین معضل کشاورزی این منطقه است که کشاورزان را متضرر کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, خراسان جنوبی با داشتن خاک کویری محصولات بی‌نظیر کشاورزی دارد که در جهان به فروش می‌رسند اما نامی از خراسان جنوبی بر روی آنان درج نشده است. خام‌فروشی بزرگترین معضل کشاورزی این منطقه است که کشاورزان را متضرر کرده است.

خراسان جنوبی با داشتن ۹۸ درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است؛ چنانکه می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه‌ اقتصادی استان گام برداشت.

خراسان جنوبی تنها تولیدکننده زرشک بی‌دانه در جهان نیز است، در این راستان ۹۸ درصد زرشک کشور تولید می‌شود.

زعفران نیز یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران است که بخش اعظمی از آن در زمین‌های خشک و نیمه‌خشک خراسان جنوبی کشت می‌شود.

به گزارش ایسنا، این سه محصول استراتژیک خراسان جنوبی با وجود زحماتی که کشاورزان در تمام طول سال برای نگهداشت و رشد آنان در زمین‌های کویری می‌کشند، بدون حتی نامی از خراسان جنوبی بر روی آن در بازارهای ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

این درد سال‌هاست که بر قلب کشاورزان کویری سنگینی می‌کند، دردی از جنس ماه‌ها زحمت و تلاش و گذاشتن سود در جیب دلال و سپس خام‌فروشی و فروش محصولاتشان با نام‌های تجاری دیگر در دنیا!

توجه به تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارزآوری بالای این بخش اقتصادی حائز اهمیت است. از آن جا که لازمه شکل‌گیری این بخش مهم کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های مناسب است، لازم است مسئولان با درنظر گرفتن اصول علمی و بهره بردن از بحث‌های کارشناسی در راستای برندسازی محصولات کشاورزی استان و سپس صادرات آن گام بردارند.

سود زعفران در جیب دلالان

عباس نژاد، نماینده اتحادیه زعفران کاران خراسان جنوبی اظهار کرد: زحمت اصلی کاشت و برداشت زعفران بر دوش کشاورزان است اما دلالان از سود آن منتفع می‌شوند.

وی خواستار ارائه تسهیلاتی به زعفران‌کاران برای فروش محصولات در زمان مناسب برای کسب سود بیشتر شد و گفت: نیازمند حمایت مسئولان در این امر هستیم.

 

تولید سالانه ۲۱ هزار تن زرشک 

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران از تولید سالانه ۲۱ هزار تن زرشک خبر داد و گفت: سهم ما از سبد صادرات این محصول استراتژیک بسیار پایین است که باید بسته های تشویقی برای معرفی و بازارسازی زرشک تدوین شود.

وی افزود: تولید زعفران در سال جاری به ۴۵۰ تن در سال رسیده و هرساله سطح زیر کشت این محصول در کشور افزایش می‌یابد.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد زعفران ایران به کشورهای چین، امارات، ویتنام، ایتالیا و اسپانیا صادر می‌شود، تصریح کرد: کشورهای افغانستان، قطر، آلمان و فرانسه از دیگر مقاصد صادراتی زعفران ایران به شمار می‌روند.

 

صادرات زعفران مدیریت شود

وی بیان کرد: متاسفانه راندمان تولید زعفران پایین است و باید فرایند صادرآت زعفران به نحوی مدیریت شود تا کشاورزان دستمزد واقعی خود را دریافت و حاصل دسترنج آنان به هدر نرود.

رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه برند ملی زعفران ثبت شده است، افزود: ثبت جهانی برند زعفران ایران نیامند تامین اعتبار است که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

احتشام بیان کرد: باید صندوق حمایت از زعفران شکل بگیرد و نیم درصد از درآمد حاصل از صادرات زعفران در راستای بازارسازی و تحقیقات به این صندوق واریز شود.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه باید کارت اهلیت برای صادرکنندگان زعفران صادر شود، افزود: تقاضای واگذاری اختیاراتی به بخش خصوصی و شورای ملی زعفران و اتحادیه‌ها را داریم تا با این امر بخش خصوصی بتواند در بحث فرآیند صادارت زعفران به نحو مطلوبی مدیریت کند.

احتشام از ناشناخته بودن زرشک در دنیا ناشناخته گفت و ادامه داد: این محصول استراتژیک خراسان جنوبی باید به دنیا معرفی و شاخته شود.

وی خواستار اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک و فرآوری این محصول شد و افزود: در بحث عناب نیز نیاز به معرفی بیشتر این محصول در سطح کشور و دنیا است و باید سازمان توسعه و تجارت بسته تشویقی برای قرارگرفتن عناب در سبد بازار کالاهای جهانی تدوین کند.

 

رشد منطقی، محدود و هدفمند محصولات استراتژیک

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به کمبود منابع آبی به دنبال افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نیستیم.

وی با اشاره به سند سازگاری با کم‌آبی، افزود: براساس این سند باید رشدی منطقی، محدود و هدفمند را در تولید سه محصول زعفران و عناب و زرشک دنبال کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری ترویج و آموزش کشاورزان مورد توجه ویژه جهاد کشاورزی قرار گرفته است، تصریح کرد: ارتقاء تولید و بهره‌وری محصولات کشاورزی به ویژه زرشک، زعفران و عناب از اهداف مهم اقدامات جهاد کشاورزی است.

قوسی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی باعث رفع مشکلات نوسانات تنظیم بازار شده و دغدغه‌های کشاورزان را برطرف می‌کند، اظهار کرد: باید در زمینه انبار، بسته‌بندی و فرآوری محصولات استراتژیک هدف‌گذاری شود.

داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با اشاره به تولید ۳۵۰ تن زعفران و حدود شش هزار تن عناب کشور در خراسان جنوبی، گفت: با این وجود کمتر از دو زرشک و عناب و ۷۰ درصد زعفران استان صادر می‌شود.

وی با اشاره به صادرات بیش از ۷۰ درصدی زعفران، تصریح کرد: تاکنون حمایتی از فرآوری محصولات استراتژیک شده اما نیازمند همکاری بیشتر هستیم.

 

عدم وجود تشکل‌های صادراتی

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز عدم وجود تشکل‌های صادراتی را یکی از موانع پیش روی صادرات دانست و گفت: کارگروه محصولات استراتژیک در استان تشکیل شده که در راستای آن سند جامع محصولات استراتژیک خراسان جنوبی تدوین شده است.

وی افزود: تسهیلاتی از طریق صندوق توسعه ملی به طرح‌هایی که به تولید زعفران با کیفیت کمک می‌کند، اعطاء می‌شود.

تحقیقات علمی با اقدامات عملی عجین شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید تحقیقات علمی با اقدامات عملی عجین شود، تصریح کرد: اگر طرح‌های بنیاد نخبگان اجرایی شود، مشکلات بخش کشاورزی از قبیل کمبود نیرو و مکانیزاسیون رفع خواهد شد.

عابدی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک محصولات پسته و انار نیز در سند جامع محصولات استراتژیک استان گنجانده خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید خراسان جنوبی را مانند سایر استان‌ها با برندهای خاص به دنیا معرفی کرد.

ایجاد گمرکات تخصصی محصولات کشاورزی

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز چندی پیش در جشن شکرگزاری زرشک و زعفران قاینات با اشاره به سهم ناچیز صادرات محصولات استراتژیک، یادآور شد: ایجاد گمرکات تخصصی محصولات کشاورزی از اولویت‌های ما است تا کشاورزان بتوانند به صورت مستقیم محصول خود را صادر کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت استان در مرز خلاصه شده به گونه‌ای که ۳۰ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز خراسان جنوبی بوده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ مجموع صادرات کشور به ۲۸ کشور اروپایی یک میلیون دلار بوده و در سال جاری، خراسان جنوبی بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات به کشور افغانستان داشته است.

معتمدیان با بیان اینکه بیشترین تولید زرشک استان مربوط به شهرستان قاین است، افزود: کیفی‌ترین زعفران کشور مربوط به خراسان جنوبی بوده و این استان، رتبه دوم تولید را در کشور دارد.

وی ادامه داد: شناخته نبودن خراسان جنوبی در سطح ملی و بین‌المللی یکی از مشکلات عمده خراسان جنوبی است که در این زمینه از رسانه‌ها تقاضا داریم برای معرفی هر چه بیشتر استان تلاش کنند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی دیار ناشناخته‌هاست، افزود: در کمیته تخصصی محصولات استراتژیک با بهره‌گیری از بخش‌های دولتی و خصوصی، مباحث مربوط به محصولات استراتژیک پیگیری می‌شود.

معتمدیان تصریح کرد: خام‌فروشی یکی از مشکلات محصولات استراتژیک استان است که باعث می‌شود دلالان سود اصلی را ببرند.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های استان افزایش صنایع فرآوری است، افزود: طبق تفاهم‌نامه توسعه روستایی تا پایان دولت دوازدهم هزار هکتار گلخانه و ۱۵۰ هکتار بارگاه زرشک در استان ایجاد خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در این تفاهم‌نامه اشتغال هشت هزار نفری پیش‌بینی شده و ۲۸۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در دو سال آینده در استان تولید خواهد شد.

شکی نیست که توسعه صادرات محصولات استراتژیک خراسان جنوبی که در کشور و یا حتی جهان بی‌‍‌نظیرند، نقش بسزایی در معرفی این محصولات و جبران سختی‌های کشاورزان دارد. این امر نیاز به حمایت و تلاش مسئولان دارد.

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.