صفحه اصلی / اسلایدر / بازگشت جذابیت به بازار ارز
بازگشت جذابیت به بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی نسبت به سرمایه گذاری در بازار ارز هشدار داد

بازگشت جذابیت به بازار ارز

کسب و کار نیوز-در حالی زمزمه دلار 8 هزار تومانی در بودجه سال 99 به گوش می‌رسد که برخی از کارشناسان از این موضوع بابت شروع التهابات دوباره در بازار ارز، هشدار می‌دهند. به گفته کارشناسان با این نرخ بازار آزاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفته و آنهمه تلاش بانک مرکزی جهت ثبات نرخ ارز بر باد خواهد رفت.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش‌های موجود، دلار در بازار آزاد تا سقف ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود و نرخ فروش دلار در صرافی بانک‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.
در اثر نوسانات بازار، نرخ دلار که در ماه‌های اخیر در کانال ۱۱ هزار تومان ایستایی داشته، شاهد نوساناتی بود که نرخ آن را تا تا مرز ۱۲ هزار تومان نیز پیش برد. این نوسانات باعث هشدار رئیس کل بانک مرکزی نسبت به سرمایه‌گذاران ارز شده است.
در یادداشت همتی آمده است:همانگونه که پیش‌تر نیز مشاهده شده بود، بازار ارز شاهد نوسانات محدودی در مقایسه با روند چند ماه اخیر بود. در این خصوص، نکاتی را به اطلاع مردم عزیز می‌رسانم:

بانک مرکزی چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس در چند هفته اخیر، خصوصاً امروزف بطور خالص خریدار بوده است و لذا، تامین ارز بصورت آرام و منطقی انجام می‌گیرد. از نظر بانک مرکزی تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی بازار نیفتاده است.

بارها تاکید کرده‌ام به دلیل شرایط خاص تحریمی، برخی عوامل سیاسی و بین‌المللی در مقاطعی ممکن است زمینه تلاش برخی نوسان‌‌گیران را (که از ثبات بازار ارز متضرر شده‌اند) برای القاء انتظارات منفی، بوجود آورد.

بانک مرکزی با اقتدار به عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعال دارد. مجدداً تاکید می‌کنم که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک‌های جدی خود را دارد.

دیگر ارز پرتقاضا یعنی یورو نیز طبیعتاً شاهد این نوسانات بوده است به طوری که نرخ آن در بازار آزاد ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان است این در حالی است که نرخ فروش یورو از سوی صرافی بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است.
عوامل بسیاری در افزایش نرخ ارز و نوسانات آن طی چند روز اخیر اثر گذار بوده است که از جمله آن اخبار خارجی و خبرهایی است، مبنی بر اینکه تحریم ها دوباره تشدید می‌شود. صحبت‌ها و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر مشکلات ارزی برای مدیریت کشور و بیان صریح وی در رابطه با شرایط سخت موجود نیز از جمله عوامل اثرگذار بر این امر بوده است. اما به اعتقاد کارشناسان تعیین نرخ ارز در بودجه و قیمت پیشنهادی نیز بر بازار ارز موثر است.
به گفته برخی از کارشناسان نرخ ارز در بودجه باید در شرایط فعلی اقتصاد با احتیاط تعیین شود. لذا پیشنهاد شده نرخ ارز در بودجه باید اندکی پایین‌تر از نرخ نیمایی درنظر گرفته شود، چرا که ممکن است درآمدهای نفتی براساس پیش‌بینی‌ها محقق نشود یا اینکه نرخ ارز کاهش یابد.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

ثبات نرخ ارز تا بهمن ماه

از آنجایی که قیمت ارز تحت تاثیر خبرهای داخلی و خارجی دچار نوسان می‌شود، افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر را تا حدودی می‌توان به صحبت‌های رئیس جمهور و اظهارات برخی از سران آمریکا و همچنین صحبت‌هایی که در خصوص تعیین نرخ ارز در بودجه است، نسبت داد. اما به طور کلی باید تاکید کرد با توجه به برنامه‌ریزی‌های دولت مبنی بر بی‌نیازی بودجه از درامدهای نفتی، نرخ تعیین شده برای بخش جزئی از بودجه است و تاثیر زیادی روی اقتصاد بر جای نخواهد داشت. در واقع این نرخ رابطه‌ای است بین دولت و بانک مرکزی برای تعدیل کردن ارزهایی که دولت می‌تواند از محل فروش نفت به دست آورد. بنابراین نرخ تعیین شده، تاثیر آنچنانی روی بازار آزاد نیز نخواهد داشت. تا بهمن ما شرایط باثبات برای بازار ارز پیش بینی می‌شود. اما ممکن است از بهمن ماه با توجه به تقاضای ارز، بار دیگر نوسان داشته باشد. بنابراین باید گفت، نرخ ۸ هزار تومانی که برای دلار در بودجه ۹۹ ذکر شده، نرخ تبدیل ارز به ریال است. از آنجایی که دولت سهم نفت از درآمد بودجه را بسیار کاهش داده، فرقی نمی‌کند نرخ دلار روی چه قیمتی تعیین شده باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.