صفحه اصلی / اسلایدر / تهدید اشتغال۱۲۰ هزار نفر در صنایع لبنی
تهدید اشتغال۱۲۰ هزار نفر در صنایع لبنی

واحد‌های لبنی به افزایش قیمت خرید شیرخام توسط تولیدکنندگان لبنیات اصرار دارند

تهدید اشتغال۱۲۰ هزار نفر در صنایع لبنی

کسب و کار- دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: دامداران از عرضه کافی شیرخام خود به برخی از کارخانه‌های لبنی خودداری و شیرخام خود را به تولیدکنندگان شیرخشک کشور می‌فروشند. رضا باکری درباره احتمال آزاد سازی واردات و صادرات شیرخشک از کشور اظهار کرد: از آنجایی که تا کنون واردات و صادرات شیرخشک در کشور ممنوع بوده است احتمال این موضوع وجود دارد که صادرات و واردات این فرآورده آزاد شده و با ارز نیمایی و همچنین تعرفه گمرکی ۴ درصدی صورت گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در ادامه درباره شیرخام گفت: از آنجایی که شیر خام اکنون بین ۲۷۵۰ تا ۲۹۰۰ تومان و متفاوت از قیمت مصوب تنظیم بازار با قیمت ۲۳۹۰ تومان به کارخانجات تولیدی به فروش می‌رسد؛ برخی تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی که از خریدن شیرخام با نرخ بالاتر از نرخ مصوب امتناع می‌کنند دچار کمبود شیرخام کافی در خط تولید هستند، برخی دیگر از کارخانه‌ها نیز به دلیل وجود طرح توسعه و افزایش ظرفیت‌های خود از شیرخام کافی برخوردار نیستند، دامداران از عرضه کافی شیرخام خود به برخی از کارخانه‌های لبنی خودداری و شیرخام خود را به تولیدکنندگان شیرخشک کشور می‌فروشند تا واحد‌های لبنی را متقاعد به افزایش قیمت خرید شیرخام نمایند.

باکری در ادامه گفت: با وجود این که ما سالیانه در حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار تن کره وارد می‌کنیم، اما صادرات خامه در کشور تعادل بین عرضه و تقاضای چربی را برهم می‌زند، در این خصوص تدبیری اندیشیده شده است تا جهت جلوگیری بی رویه از صادرات خامه، لاجرم افزایش قیمت شیر خام و فرآورده لبنی و همچنین ایجاد تعادل لازم بین عرضه و تقاضا در بازار، عوارض گمرکی برای صادرات خامه فله و فریز شده ۶۰ درصد در نظر گرفته شود، البته اجرای موارد فوق منوط به تصویب در کارگروه تنظیم بازار کشور است. رضا باکری هم چنین گفته است اکنون ۴۵۰ کارخانه لبنی در سطح کشور فعالند و حدود ۱۲۰ هزار نفر به شکل مستقیم و ۴۰۰ هزار نفر به شکل غیرمستقیم در بخش‌های پخش و حمل و نقل این صنعت اشتغال دارند. دبیر انجمن صنایع لبنی کشور هشدار می‌دهد که در صورت زیان دیدن شرکت‌های لبنی خطر تعطیلی کارخانجات و بیکاری شاغلان در این صنعت را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت هم در آبان‌ماه با موج اولیه افزایش قیمت شیر و لبنیات، از افزایش قیمت‌ها انتقاد کرد و نسبت به تبعات منفی آن بر روی سلامت هشدار داد. میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام، از مزایای مصرف روزانه شیر ولبنیات است.

اختلاف میان نرخ شیر خام مصوب و نرخ شیر معامله‌شده

ناصر علی پور، فعال بازار لبنیات

در حال حاضر دلیل گرانی لبنیات گران‌فروشی دامداران و افزایش هزینه‌های بسته‌بندی و حمل و نقل است. تولیدات داخلی محصولات لبنی کشور پاسخگوی مصرف داخلی نیست و چاره‌جویی‌ها هم تا به حال جلوی گرانی را نگرفته است. از طرفی دیگر دامداران و کارخانجات لبنی به نرخ‌های مصوب در ستاد تنظیم بازار پایبند نیستند که تمام این دلایل موجب حذف تدریجی لبنیات از سبد غذایی شده است. در شرایط ویژه کنونی دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند و حمایت از تولیدکنندگان نیز باید با اولویت بندی باشد. این حمایت باید از تولیداتی که به صورت مستقیم با سبد معیشت خانوار سروکار دارند تعلق بگیرد.

دولت باید برای رفع اختلاف میان نرخ شیر خام مصوب و نرخ شیر معامله‌شده بین دامداران و کارخانجات یارانه بدهد. پیشنهاد دیگر هم این است که دولت واردات فرآورده‌های لبنی را آزاد اعلام کند و جلوی صادرات آن را بگیرد چراکه در شرایط کنونی تولید پاسخگوی بازار داخلی نیست. هم چنین کاهش شیرخام هم مزید بر علت شده است و دلیل این کاهش محدودیت آب، کمبود علوفه و مهاجرت روستاییان به شهرها است. البته افزایش قیمت گوشت قرمز هم سبب شده که دامداران برای کسب سود بیشتر ترجیح می‌دهند به جای بهره‌برداری از شیر گاو، گاوها را به کشتارگاه ها بفرستند.

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.