صفحه اصلی / اسلایدر / لاستیک خودروهای پرمصرف در بازار نیست
لاستیک خودروهای پرمصرف در بازار نیست

سودجویان به دنبال گرانی لاستیک هستند

لاستیک خودروهای پرمصرف در بازار نیست

کسب و کار- بازار لاستیک در هفته های اخیر درگیر مشکلات بسیاری شده و کمبود و گرانی آن موجب سردرگمی خریداران و متقاضیان در این بازار شده است. سودجویی های بسیاری در این بازار به دنبال گرانی این کالا به راه افتاده و دلالان و قاچاقچیان بازار از شرایط موجود به نفع خود بهره برداری می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تفاوت قیمت لاستیک از درب کارخانه تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد نیز از دیگر مشکلات این بازار بوده که این تفاوت قیمت تا مرز یک میلیون تومان نیز رسیده است. در حال حاضر قیمت کارخانه و بازار لاستیک نیسان وانت نزدیک به یک میلیون تومان اختلاف دارد که بنابر اظهارات فعالان بازار دلیل این اختلاف قیمت به‌خاطر کمبود لاستیک در بازار است. چاره‌اندیشی برای رفع مشکل آن هم فقط این است که کارخانه‌ها درایت کنند و تولید را بیشتر کنند تا کمبود و نبود لاستیک خودروهای پرمصرف مانند پراید برطرف شود. بنابر اعلام انجمن صنفی تایر ایران درباره وضعیت فعلی تولید لاستیک در ۵ماه اول امسال، ۵ درصد نسبت به ۵ ماهه اول سال ۹۷ کاهش تولید وجود داشته و با مسائل و مشکلات و مصائب بسیاری که ناشی از شرایط موجود اقتصادی است، تولید ادامه دارد.

اما از طرفی دیگر موضوع قاچاق لاستیک مطرح است که مدتی است بازار لاستیک را تحت تاثیر قرار داده است. این افراد با سواستفاده از گرانی های بازار دست به قاچاق لاستیک هایی در بازار می کنند که یا تاریخ مصرف آنها گذشته و یا ده برابر بالاتر از قیمت اصلی به دست مصرف کننده می رسد. اما کشف پرونده بزرگ قاچاق لاستیک از گمرک شهید رجایی نمونه فاحشی از فعالیت مافیای قاچاق در این حوزه است که هنوز سرانجام آن مشخص نشده است و لازم است جزییات برخوردهای صورت گرفته با قاچاقیان اعلام شود. همزمان با اوج گیری کشفیات کلان قاچاق کالا، فرمانده انتظامی استان هرمزگان از کشف بزرگ قاچاق لاستیک در گمرک شهید رجایی بندر عباس خبر داد. بر این اساس یک شرکت تا حدودی مطرح در حوزه تولید و واردات لاستیک اقدام به اظهار کائوچو و در نهایت واردات لاستیک و تایر سواری کرده بود. بررسی ها نشان می‌داد  شرکت مذکور اقدام به قاچاق نزدیک به ۷۰ کانتینر لاستیک کرده بود که جزییات ابتدایی آن در رسانه‌ها منتشر شد.

گفتنی است، کل این محموله ۶۷ دستگاه کانتینر به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که ۳۱ دستگاه آن پیشتر وارد کشور شده بود. این قاچاقچیان با دستکاری و جعل اسناد گمرکی قصد داشتند این محموله را به عنوان کائوچو با تعرفه پنج درصد به جای لاستیک با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصد وارد کنند. فرمانده وقت انتظامی هرمزگان در این خصوص گفته بود: با همکاری مرجع قضایی پنج نفر از متهمان شناسایی و یک نفر از آنان که جاعل اصلی بود، دستگیر شد. سردار ملکی همچنین با تشکر از مسئولان وقت گمرک شهید رجایی گفته بود: با رویکرد جدید گمرک هرمزگان و تعامل خوب با نیروی انتظامی، قاچاق کالا از مبادی قانونی کاهش یافته است. در حالی که نزدیک به سه سال از کشف پرونده بزرگ قاچاق لاستیک از گمرک شهید رجایی می‌گذرد، لازم است جزییات  برخوردهای صورت گرفته با قاچاقیان اعلام شود.

سودجویی از بازار لاستیک

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر

دلالان در فواصل زمانی با سنجش موقعیت بازار لاستیک اقدام به سودجویی و درآمدزایی از یک مدل لاستیک در بازار می کنند و در حال حاضر این موقعیتی که در بازار وجود دارد آنها را ترغیب به سودجویی از بازار لاستیک خودروهای پرمصرف مانند پراید و خانواده آن کرده است. بنابراین در این شرایط بازار لاستیک خودروهای سواری توسط دلالان دچار بحران شده و راه حلی برای جبران کمبود و با نبود آن باید اندیشیده شود.

برخورد با دلالان بازار لاستیک که همواره موجب ایجاد اختلال و بحران در این بخش می شوند همکاری سازمان های مرتبط با آن را می طلبد و باید در این راستا به منظور حذف کامل دلالان اقدام کرد. در حال حاضر مشکل قیمتی در این بازار هم وجود دارد. در حالی که باید این کالا نرخ مصوب داشته باشد این اتفاق در برخی موارد نمی افتد و لاستیک به دلیل دست به دست شدن در بازار درگیر نوسانات قیمتی می شود. به عبارتی تایر کالایی است که تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است و کارخانجات نرخ مصوبی دارند که نرخ رسمی نام گرفته است اما در بازار تایرها دست به‌دست می‌شوند و در نتیجه آن تحولاتی رخ می‌دهد و این اختلاف نرخ بین کارخانه و بازار بستگی به دلال‌بازی‌ها و تمرکز روی برخی از انواع تایر دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.