صفحه اصلی / سرخط خبرها / تولید نیازمند اصلاح قیمت ها

احسان سلطانی، اقتصاددان

تولید نیازمند اصلاح قیمت ها

کسب و کار نیوز - دغدغه واحدهای تولیدی و بنگاه های کوچک و متوسط امروز ارتقای کیفیت تولید و راه یافتن به بازارهای صادراتی با هدف رونق تولید است.

سرمقاله

کسب و کار نیوز  – مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد نفس واحدها و بنگاه ها را گرفته و اجازه فعالیت باکیفیت و مستمر را به آنها نمی دهد. باید راهکارهایی برای احیای آنها وجود داشته باشد که یکی از آنها اصلاح قیمت ها است. اگر قیمت‌ها را اصلاح و سوبسید را کم کنیم، برای واحدهای تولیدی به‌صرفه است که در راستای بهبود راندمان سرمایه‌گذاری کنند. بهبود راندمان و افزایش کیفیت واحدهای تولیدی تضمین کننده رشد اقتصادی بوده و کشور برای رهایی از مشکلاتی که در آن گرفتار شده نیازمند ارتقای رشد اقتصادی است.
این در حالی است که کنترل مصرف انرژی در واحدهای تولیدی می تواند فاکتور تاثیرگذار بعدی در کنار اصلاح قیمت ها شود. در دنیا میزان مصرف انرژی در این صنایع به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته اما در ایران هنوز هم با صرف انرژی زیاد به تولید ادامه می‌دهیم. اصلاح قیمت ها در کنار کاهش مصرف انرژی می تواند راندمان را در تولید افزایش دهد و زمینه ساز رونق تولید و خودکفایی در این زمینه شود. اما مشکل دیگر به سیستم بانکی کشور برمی گردد. بهره های بانکی بسیار بالاست و در کنار آن پول و سرمایه و دارایی برای مردم بسیار گران تمام می‌شود. در این شرایط طبیعی است که سودی در واحدهای تولیدی وجود نداشته و آنها نمی توانند به فعالیت خود بپردازند.
مادامیکه برای مشکلات واحدهای تولیدی تنها اظهارنظر وجود داشته باشد نه تنها بازارهای صادراتی بلکه بازارهای داخلی را نیز از دست خواهیم داد. تولید در ایران باید به صرفه شود تا توانایی رقابت ایجاد کند. هزینه تولید بسیار بالاست و تولیدکننده توانایی این را ندارد که با مشابه خارجی رقابت کند. به هر ترتیب امروز صنایع کوچک و متوسط ما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند به نحوی که افزایش قیمت تمام شده در این صنایع عاملی شده تا مصرف کننده به دلیل نبود منابع کافی دست از خرید برخی از کالاها بکشد که همین امر مشکلات را برای واحدهای تولیدی تشدید کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.